Google oskarżony w procesie o ustalenie stawek za reklamy z Facebookiem
Firma Google należąca do Alphabet Inc. została oskarżona w procesie antymonopolowym o zapewnienie sobie przewagi w reklamie internetowej poprzez zawarcie przyjaznej umowy z Facebookiem. Miała ona dawać sieciom społecznościowym przewagę w wirtualnych aukcjach, które określają, gdzie pojawiają się reklamy. Dwie firmy z Massachusetts złożyły w tej sprawie skargę w sądzie federalnym w San Francisco.
Umowa pozwoliła Google zachować pozycję dominującą w reklamie internetowej, jednocześnie trzymając innych reklamodawców na uboczu i ograniczając przychody wydawców internetowych - stwierdziły dwie firmy z Massachusetts w pozwie zbiorowym.
W skardze zwrócono uwagę, że tak zwany system Header Bidding, opracowany w 2014 roku, umożliwił wydawcom skierowanie przeglądarki użytkownika do pozyskiwania ofert w czasie rzeczywistym z wielu giełd, nie tylko Google.
Autorzy pozwu twierdzą, że Facebook początkowo przyjął system, ale w ramach umowy z Google z 2018 roku zgodził się ograniczyć swój program w zamian za preferencyjne traktowanie w branży reklamowej Google.
- Kiedy siła rynkowa Google została zagrożona, odcięto konkurencję poprzez porozumienie z Facebookiem – napisano w pozwie. Dodano, że Google odpowiada za wszelkie szkody poniesione przez reklamodawców
Pozew przeciwko Google złożono we wtorek w sądzie federalnym w San Francisco.
Dołącz do dyskusji: Google oskarżony w procesie o ustalenie stawek za reklamy z Facebookiem