SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Łódź - ocena atrakcyjności inwestycyjnej

Raport firmy doradczej KPMG pt. 'Łódź - dlaczego warto? Analiza miasta i regionu z perspektywy lokalnych przedsiębiorstw.

Centralne usytuowanie Łodzi względem największych miast Polski i większości środkowoeuropejskich stolic to wciąż nie w pełni wykorzystany atut miasta. Główne tego przyczyny to brak infrastruktury transportowej oraz zaplecza hotelowego – wynika z opracowanego przez firmę doradczą KPMG raportu pt. „Łódź – dlaczego warto? Analiza miasta i regionu z perspektywy lokalnych przedsiębiorstw”.

Raport KPMG opisuje silne i słabe strony Łodzi zarówno w ujęciu obiektywnym – przez pryzmat danych statystycznych, jak i subiektywnym – z perspektywy przedsiębiorców działających na lokalnym rynku.

Łodź to drugie pod względem liczby mieszkańców miasto w Polsce, co ma bezpośrednie przełożenie na wielkość rynku zbytu. Jednakże głównym powodem, dla którego przedsiębiorstwa decydują o lokalizacji biznesu w Łodzi nie jest wielkość rynku zbytu, ale położenie geograficzne miasta.

Lokalizacja, infrastruktura i dostępność zasobów ludzkich
Ponad połowa przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniu KPMG, zdecydowała się umiejscowić swoją działalność w Łodzi lub jej okolicach ze względu na jej centralne usytuowanie względem największych polskich miast oraz stolic krajów Europy Środkowej. Jednakże brak infrastruktury transportowej oraz zaplecza hotelowego powodują, że Łódź wciąż nie wykorzystuje w pełni możliwości związanych ze swoim położeniem. Blisko 70 proc. badanych nisko ocenia jakość lokalnych dróg, tylko nieco lepiej są postrzegane drogi szybkiego ruchu.

Biorąc pod uwagę bliską odległość rozbudowywanych autostrad A1 (Północ-Południe) i A2 (Wschód-Zachód) oraz rozwój portu lotniczego w Łodzi perspektywy usprawnień połączeń komunikacyjnych w regionie są dobre.

Inną istotną kwestią jest dostępność zasobów ludzkich. Mimo ponad 750 tys. mieszkańców i 21 działających w Łodzi uczelni wyższych, przedsiębiorcy mają problemy ze znalezieniem pracowników spełniających ich oczekiwania. Dwie trzecie firm odczuło problem braku pracowników z powodu wyjazdu fachowców do pracy za granicą. Podobnie jak w całym kraju, szczególnie odczuwalny jest brak inżynierów, techników z wykształceniem średnim i wykwalifikowanych robotników. Ważną również rolę w odpływie pracowników z łódzkiego rynku pracy odgrywa Warszawa.

Atrakcyjność inwestycyjna i wsparcie ze strony samorządów lokalnych
W opinii lokalnych przedsiębiorców atmosfera panująca w Łodzi sprzyja lub raczej sprzyja przyciąganiu do regionu nowych inwestorów i prowadzeniu biznesu. Potwierdza to pozytywna ocena zaangażowania władz samorządowych w promocję regionu, której rezultatem jest wielu nowych inwestorów w Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (w rankingu efektywności 14 Specjalnych Stref Ekonomicznych w Polsce opracowanym przez firmę doradczą KPMG w 2006 roku ŁSSE zajęła trzecie miejsce).

Do ŁSSE inwestorów przyciąga położenie geograficzne, duży rynek zbytu, niskie koszty pracy oraz znaczna liczba instytucji i firm wspierających działalność gospodarczą i stanowiących „otoczenie okołobiznesowe”. Atrakcyjność inwestycyjna Łodzi i regionu niewątpliwie zwiększy się wraz z rozwojem infrastruktury transportowej i zaplecza noclegowego w najbliższych latach. Lepsze drogi i wysokiej klasy hotele otworzą przed Łodzią nowe możliwości.

Raport firmy doradczej KPMG pt. „Łódź – dlaczego warto? Analiza miasta i regionu z perspektywy lokalnych przedsiębiorstw” jest rezultatem prac badawczych realizowanych za pomocą dwóch metod: analizy danych wtórnych typu „desk research” oraz badania ankietowego. W badaniu wzięło udział 50 dużych i średnich przedsiębiorstw z regionu łódzkiego – 74 proc. stanowiły firmy małe lub średnie zatrudniające od 10 do 250 osósb, 26 proc. duże firmy zatrudniające ponad 250 osób. Raport powstał w kwietniu 2007.

Dołącz do dyskusji: Łódź - ocena atrakcyjności inwestycyjnej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl