SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PMPG Polskie Media w ub.r. z 11,4 mln zł straty. W br. spodziewa się spadku wpływów o 10-30 proc.

W ub.r. grupa kapitałowa PMPG Polskie Media, właściciel m.in. tygodników „Wprost” i „Do Rzeczy”, zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 1,5 proc. do 49,63 mln zł oraz wyniku netto z 2,91 mln zł zysku do 11,39 mln zł straty. Firma zaznacza, że bez odpisów aktualizujących miałaby 548 tys. zł zysku netto.

Wpływy gotówkowe grupy PMPG Polskie Media zmalały rok do roku z 46,04 do 45,82 mln zł, a barterowe - z 4,33 do 3,81 mln zł.

Wydawane przez firmę tygodniki opinii „Wprost” i „Do Rzeczy” od kilku lat notują spore spadki sprzedaży. Według danych ZKDP w ub.r. średnia sprzedaż ogółem pierwszego tytułu zmalały o 17,2 proc. do 14 318 egz., a drugiego - o 9,9 proc. do 31 117 egz. Natomiast serwis internetowy Wprost.pl w grudniu ub.r. miał 3,89 mln użytkowników i 30,4 mln odsłon, a DoRzeczy.pl - 1,98 mln użytkowników i 19,43 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

Grupa PMPG Polskie Media wydaje też miesięcznik „Historia Do Rzeczy” oraz organizuje eventy, głównie związane z jej tytułami prasowymi.

Koszty w górę, duża strata wskutek odpisów

Za to koszty operacyjne grupy PMPG Polskie Media zwiększyły się o 8,8 proc. - z 45,22 do 49,22 mln zł.

Wydatki na usługi obce wzrosły z 31,67 do 36,02 mln zł, na świadczenia pracownicze - z 7,98 do 8,12 mln zł, a na amortyzację - z 371 tys. zł do 1,21 mln zł. Natomiast koszty zużycia materiałów i energii zmalały z 3,97 do 3,7 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 1,05 mln zł do 68 tys. zł.

W konsekwencji wynik operacyjny grupy PMPG Polskie Media poszedł w dół z 2,92 mln zł zysku do 815 tys. zł straty.

Pozostałe wskaźniki rentowności firmy zmalały jeszcze mocniej, głównie w związku z dwoma odpisami. Pod koniec grudnia ub.r. spółka zdecydowała się dokonać odpisów w kwocie 9,76 mln zł na należności z pożyczek i obligacji. 9,64 mln zł z tej kwoty dotyczy należności od spółki Capital Point, której właścicielem jest cypryjska firma Lisiecki Investments kontrolowana przez Michała M. Lisieckiego. W lutym br. PMPG Polskie Media obniżyło z 4,405 do 2,198 mln zł wartość bilansową posiadanej nieruchomości w Piasecznie pod Warszawą. W konsekwencji wynik netto firmy za ub.r. zmalał o 2,207 mln zł. Dodatkowo wpływy finansowe zmalały z 2,17 do 1,13 mln zł.

W związku z tym wynik brutto PMPG pogorszył się z 3,41 mln zł zysku do 11,21 mln zł straty, a wynik netto - z 2,91 mln zł zysku do 11,39 mln zł straty,

Firma podkreśla, że bez uwzględnienia odpisów zanotowałaby w ub.r. 1,15 mln zł zysku EBITDA i 548 tys. zł zysku netto.

- Dokonanie odpisów w ubiegłym roku było konieczne z uwagi na obowiązujące regulacje. Nie miały one jednak wpływu na bieżącą sytuację majątkową spółek. Pozytywny wynik bez uwzględnienia korekt z tytułu odpisów pokazuje, że udało się zachować równowagę pomiędzy realizacją strategii transformacji cyfrowej, która wiązała się ze stosunkowo dużymi kosztami, a funkcjonowaniem na trudnym, bo notującym spadki, rynku prasy tradycyjnej. To głównie zasługa ogromnego zaangażowania pracowników i współpracowników Grupy – komentuje Piotr Piaszczyk, członek zarządu PMPG Polskie Media.

Koniec drukowanego „Wprost”, PMPG wprowadza oszczędności

Pod koniec marca firma zdecydowała się zamknąć papierową wersję „Wprost”, uzasadniała to problemami z dystrybucją i organizację eventów oraz spadkiem przychodów reklamowych w związku z epidemią. Rozstano się z większością dziennikarzy pisma.

W sprawozdaniu grupa PMPG opisała, że w związku z epidemią wprowadziła „ograniczenie kosztów związanych z działalnością spółki i jej spółek zależnych poprzez ograniczenie kosztu związanego z zatrudnieniem (obniżka płac oraz redukcje etatów), ograniczenie kosztów związanych z wydawaniem tygodnika „Wprost” tj. kosztów zakupu papieru, druku i przygotowania do druku, ograniczenie innych kosztów”.

Ponadto wydawca planuje osiągnąć wzrost wpływów reklamowych w internecie, zabezpiecza swoją płynność finansową poprzez zarządzanie kapitałem obrotowym, podjął też działania w celu zapewnienia ewentualnego finansowania pomostowego.

Firma w przeprowadzonej symulacji swojej sytuacji finansowej „w warunkach ograniczonej sprzedaży usług oraz z uwzględnieniem wyżej opisanych działań restrukturyzacyjnych” przyjęła, że w br. jej przychody zmaleją o od 10 do 30 proc.

Michał M. Lisiecki, większościowy akcjonariusz i szef rady nadzorczej PMPG Polskie Media, zwrócił uwagę, na wzrosty odwiedzalności jej serwisów - w marcu br. firma znalazła się w czołowej dwudziestce wydawców internetowych z 10,49 mln użytkowników i 124,55 mln odsłon jej witryn (według badania Gemius/PBI).

- Choć sytuacja pandemii nie jest bez wpływu na media, jestem przekonany, że nasza skala wzrostu jest już wynikiem zmian i wysiłków podejmowanych na drodze transformacji digitalowej, którą realizujemy wdrażając strategię #CyfrowyŚwiatWprost.  Przez ostatni rok Zespół dokonał wielu zmian i choć jeszcze dużo przed nami, wierzę, że te wzrosty dadzą obu Redakcjom przysłowiowy „wiatr w żagle”. Ambicje mamy duże i nie waham się o tym mówić. Oprócz skali bardzo stawiamy na jakość, wiarygodność, dziennikarską rzetelność i trwałe budowanie relacji z odbiorcą treści - skomentował Lisiecki.

W zeszły czwartek na koniec sesji kurs PMPG Polskie Media wynosił 1,04 zł, co daje kapitalizację w wysokości 10,8 mln zł. Do Michała M. Lisieckiego należą akcje stanowiące 58,34 proc. kapitału i 58,18 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki.