Polacy uważają, że reklamy kłamią
Zip Culture, Word of Mouth, Multitasking, User Generated Content imCommerce - to trendy, które będą rządziły polskim konsumentem w2008 roku. Pierwszą część rezultatów kilkumiesięcznej pracyzaprezentowała wczoraj agencja reklamowa Tequila\Polska.
Jak wynika z badań 46% Polaków nadal uważa, że reklamy kłamią.Mimo iż konsekwentnie poprawia się nastawienie konsumentów wobecreklam, Polacy bardziej polegają na sobie i innych. Prawie 50%respondentów poleca chętnie innym leki i inne produkty, często zwłasnej inicjatywy, lubimy również dzielić się informacjami.
Zip Culture
Około 40% Polaków nie rozumietego, co czyta, a kolejne 30% rozumie, ale w niewielkim stopniu -wynika z badań międzynarodowych organizacji PISA (MiędzynarodowegoProgramu Oceny Umiejętności Uczniów) i OECD (Organizacji WspółpracyGospodarczej i Rozwoju). Potwierdzają to również badaniaprzeprowadzone przez IQS and Quant Group. Zaledwie 37% badanychodpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania dotyczące krótkiegotekstu opisującego właściwości pewnego napoju, najwięcej poprawnychodpowiedzi - 46% udzieliły osoby w wieku 20-29 lat.
User Created Media / User Generated Content - przekazzindywidualizowany
Ponad 70 mln blogów obejmuje Technorati.com, ponad 3,5 milionablogów zajmuje Polska blogosfera, MySpace ma ponad 200 milionówkont, a grono.net ponad 1,2 miliona. Miesięczny zasięg witryn zplikami audio/wideo wynosił w lipcu 2006 około 40%, a w styczniutego samego roku około 20% (wg Megapanel PBI/Gemius). Te danepotwierdzają zjawisko, jakim jest przejmowanie kontroli przezkonsumentów nad mediami i współtworzenie contentu przekazumediowego przez odbiorców tych mediów. Najpopularniejsze formy UGCto: listy dyskusyjne, fora, blogi, serwisy społecznościowe orazrecenzje konsumenckie i serwisy do prezentowania materiałów foto,video, audio lub tekstowych. Istotą UGC/UCM jest zatarcie podziałuna producentów/wydawców/twórców i "zwykłychodbiorców/użytkowników".
mCommerce / eCommerce
79% Polaków w wieku od 15-19 lat i 37% najstarszych w wieku od60-70 lat chciałoby używać telefonu komórkowego do płacenia zaróżne usługi - wynika z badań IQS and Quant Group. Osoby w wieku do20 lat najchętniej wydawałyby pieniądze na dodatki do telefonóworaz bilety na imprezy kulturalne. Badani w wieku średnim dodatkowoczęściej wskazywali na różne codzienne sytuacje - drobne zakupy,bilety komunikacji miejskiej i parkingowe, przekąski czywypożyczenie filmu.
Liczba czynności wykonywanych za pomocą telefonu maleje wraz zwiekiem: żadnej nie wykonuje jedynie 4% osób poniżej 20 roku życiai aż 72% w wieku 60-70 lat. Najaktywniej wykorzystują swój telefonosoby w wieku 20-29 lat; wszystkie czynności poza dokonywaniemprzelewów i zakupów wykonują oni częściej niż w populacji. Osobyponiżej 20 roku życia najczęściej korzystają z popularnych usług(sms\mms, robienie filmów i zdjęć, udział w konkursach ikorzystanie z internetu), za to rzadziej korzystają z usługfinansowych. SMS-y\MMS-y wysyła prawie każdy badany w wieku do 20lat (95%) i zaledwie co czwarta osoba w wieku 60-70 lat (26%).
Postępujący Multitasking
Ponad połowaPolaków deklaruje, że korzysta z co najmniej 2 mediów równocześnie,ponad dwie piąte osób w wieku do 29 lat w jednym momencie jest wstanie korzystać z trzech różnych mediów. 40% osób z wykształceniemzasadniczym zawodowym oglądając telewizję czyta prasę, 38% kobietogląda telewizję, równocześnie rozmawiając przez telefon, a 31%mieszkańców małych miast czytając prasę słucha radia. Mężczyźnideklarują, że są bardziej zajęci niż kobiety, im młodsirespondenci, tym wyższy odsetek deklaracji. Polacy chętniekorzystają z wielu mediów w tym samym czasie - wynika z badaniaprzeprowadzonego przez Pentor Research International w czerwcu2007.
W Polsce, podobnie, jak w krajach zachodnich obserwuje sięnasilenie zjawiska, jakim jest multitasking. Konsumenci samiwybierają to, co im najbardziej odpowiada, intensywniewspółużytkują media.
Multitasking dotyczy współużytkowania mediów zarównotradycyjnych (telewizja, prasa, radio, telefon), jak i nowoczesnych(telefon komórkowy, internet). Nie jest to zjawisko nowe, leczdopiero obecnie w widoczny sposób rośnie jego natężenie.Multitasking ma efekt pozytywny, bo firmy mają dzięki temumożliwość dotarcia do klienta na różne sposoby. Ale ma też o wielebardziej dotkliwy efekt negatywny, ponieważ klienci nie są w stanieskupić się na jednym medium na raz, są rozkojarzeni, rozproszeni. Wtym wypadku skutecznym sposobem dotarcia do konsumenta jestintegracja przekazu reklamowego.
Trendy zidentyfikowane zostały w oparciu o badania Instytutu IQSand Quant Group oraz Pentor Research International.
Dołącz do dyskusji: Polacy uważają, że reklamy kłamią