“Polityka” liderem, “Gazeta Polska” podwoiła sprzedaż
“Polityka” utrzymała w 2010 roku pozycję lidera sprzedaży wśród tygodników opinii. Najwięcej zyskała “Gazeta Polska”, której wynik poszedł do góry aż o 101 proc. - raport Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż ogółem “Polityki” (“Polityka Spółdzielnia Pracy) w ub.r. wyniosła 143 089 egz. i była o 1,04 proc. niższa niż w 2009 roku – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Tuż za “Polityką” uplasował się “Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej “Gość Niedzielny”), który zanotował wzrost o 4,99 proc. i jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 142 930 egz.
Trzecie miejsce zajął “Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) z wynikiem na poziomie 114 879 egz. po wzroście o 8,63 proc.
Największy wzrost w zestawieniu zanotowała jednak piąta “Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie). Jej wynik poszedł do góry aż o 101,3 proc. i wyniósł w ub.r. 50 180 egz.
Najwięcej stracił natomiast zajmujący szóstą lokatę “Przekrój” (Wydawnictwo Przekrój). Jego sprzedaż ogółem zmalała o 12,51 proc. i wyniosła 40 685 egz.
ZKDP | 2010 | 2009 | ||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Polityka | 197 373 | 143 089 | 209 422 | 144 597 |
Gość Niedzielny | 202 141 | 142 930 | 194 713 | 136 136 |
Newsweek Polska | 188 800 | 114 879 | 180 772 | 105 750 |
Wprost | 173 683 | 98 235 | 187 180 | 86 570 |
Gazeta Polska | 92 017 | 50 180 | 57 604 | 24 928 |
Przekrój | 85 247 | 40 685 | 96 264 | 46 625 |
Przegląd | 66 306 | 22 848 | 68 293 | 22 393 |
Tygodnik Powszechny | 39 711 | 17 899 | 39 767 | 19 009 |
Przewodnik Katolicki | 39 354 | 3 471 | 32 446 | 3 567 |
Pod względem średniego rozpowszechniania płatnego razem liderem w 2010 roku była natomiast “Gość Niedzielny” z wynikiem 143 204 egz. (wzrost o 5,03 proc.), drugie miejsce zajęła “Polityka” (143 089 egz., spadek o 1,25 proc.), a trzeci był “Newsweek Polska” (119 935 egz., wzrost o 12,01 proc.).
Rozpowszechnianie płatne razem oprócz sprzedaży ogółem zawiera też dane o tzw. Innych płatnych formach rozpowszechniania. Są to egz. rozpowszechnione nieodpłatnie np. dodane przy zakupie innego towaru, rozdane w środkach komunikacji, hotelach, restauracjach itp. oraz sprzedane na podstawie umów barterowych.
Największą różnicę między rozpowszechnianiem płatnym razem a sprzedażą ogółem zanotował “Przewodnik Katolicki”. Jego średnie rozpowszechnianie płatne razem w 2010 roku wyniosło 27 563 (spadek o 2,54 proc.), co dało mu siódme miejsce w zestawieniu, podczas gdy jego średnia sprzedaż ogółem to było zaledwie 3 471 egz. (spadek o 2,69 proc.) - w tamtym rankingu uplasował się na ostatnim, dziewiątym miejscu. Oznacza to, że sprzedaż ogółem “Przewodnika” stanowiła zaledwie 12,6 proc. rozpowszechniania płatnego razem tego pisma.
Pozostałe tytuły miały znacznie mniejsze różnice między rozpowszechnianiem a sprzedażą. W przypadku “Tygodnik Powszechnego” sprzedaż ogółem w ub.r. stanowiła 80,6 proc. rozpowszechniania płatnego razem, jeszcze wyższe wyniki miały “Przekrój (87,3 proc.), “Wprost” (95,4 proc.), “Newsweek Polska” (95,8 proc.), “Gazeta Polska” (98,4 proc.) i “Gość Niedzielny” (99,8 proc.). Różnic nie było jedynie w przypadku “Polityki” i “Przeglądu”.
ZKDP | 2010 | 2009 | ||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpowszechnianie płatne razem | Średni nakład jednorazowy | Rozpowszechnianie płatne razem |
Gość Niedzielny | 202 141 | 143 204 | 194 713 | 136 346 |
Polityka | 197 373 | 143 089 | 209 422 | 144 894 |
Newsweek Polska | 188 800 | 119 935 | 180 772 | 107 078 |
Wprost | 173 683 | 102 987 | 187 180 | 98 548 |
Gazeta Polska | 92 017 | 51 011 | 57 604 | 25 039 |
Przekrój | 85 247 | 46 623 | 96 264 | 52 657 |
Przewodnik Katolicki | 39 354 | 27 563 | 32 446 | 28 280 |
Przegląd | 66 306 | 22 848 | 68 293 | 22 393 |
Tygodnik Powszechny | 39 711 | 22 201 | 39 767 | 22 160 |
Wśród tygodników z przedrukami z prasy polskiej i zagranicznej liderem w ub.r. był “Tygodnik Angora” (Wydawnictwo Westa-Druk Mirosław Kuliś), którego sprzedaż ogółem wzrosła w 2010 roku o 11,51 proc. i wyniosła 362 679 egz.
ZKDP | 2010 | 2009 | ||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Tygodnik Angora | 512 848 | 362 679 | 469 675 | 325 257 |
Forum | 31 127 | 17 725 | 33 277 | 18 405 |
ZKDP | 2010 | 2009 | ||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpowszechnianie płatne razem | Średni nakład jednorazowy | Rozpowszechnianie płatne razem |
Tygodnik Angora | 512 848 | 362 679 | 469 675 | 325 257 |
Forum | 31 127 | 17 725 | 33 277 | 18 406 |
Dołącz do dyskusji: “Polityka” liderem, “Gazeta Polska” podwoiła sprzedaż