SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prawie 2,2 mld zł na reklamę online w Polsce w pierwszej połowie 2018 roku. "W 2019 internet pobije telewizję"

W pierwszym półroczu 2018 roku na reklamę internetową w Polsce wydano prawie 2,2 mld zł - wynika z danych IAB Polska. To wynik 17 proc. lepszy w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Wg prognoz ten rok może zamknąć się kwotą 4,6 mld zł, a w 2019 roku wydatki na internet mogą przewyższyć te na reklamę w telewizji.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Jak podaje IAB Polska w II kwartale br. utrzymał się dwucyfrowy wzrost (+17 proc.) wydatków na reklamę online widoczny już po pierwszych trzech miesiącach roku (16 proc.). Ten wynik przełożył się na 17 proc. dynamikę wydatków w I półroczu br.

W wydatkach na reklamę cyfrową dominuje display (50 proc. nakładów). Prawie jedna trzecia (32 proc.) przypada na marketing w wyszukiwarkach. Wydatki na ogłoszenia stanowiły w omawianym okresie prawie jedną siódmą ogółu wydatków (15 proc.), zaś e-mail 2 proc. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy wzrostowe w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny.

Podobnie jak w I kwartale br. kluczowy wpływ na wzrost wartości komunikacji cyfrowej miały: reklama w urządzeniach mobilnych (wzrost o 45 proc. rok do roku), komunikacja marketingowa w social media (+54 proc.) oraz wideo online (+41 proc.). Wysoki indeks wzrostu odnotowuje też reklama sprzedawana w modelu programmatic (+31proc.).

Wśród branż, które najwięcej wydają na reklamę online są – podobnie jak dotychczas - handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Ich łączne wydatki stanowią prawie 51 proc. tortu reklamowego. W omawianym okresie mocno wzrosły wydatki w kategorii produktów szybko zbywalnych (+36 proc.), a także: napojów i alkoholi (+55 proc.), higieny i pielęgnacji (+49 proc.) oraz w branży media, książki, CD i DVD (+37 proc.).

Internet nie zwalnia tempa

- Mimo kryzysu wizerunkowego związanego z bezpieczeństwem i transparentnością reklamy w internecie medium to nie zwalnia tempa w pozyskiwaniu budżetów marketingowych. Dzieje się tak za sprawą skutecznych narzędzi marketingowych oferowanych przez internet np. służących do eliminacji problemów z fraudami czy brakiem widoczności reklam - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Tomasz Piątkowski, country manager w Meetrics Polska.

IAB prognozuje, że jeśli dynamika wzrostu utrzyma się na zbliżonym poziomie, koniec roku powinien zakończyć się rekordową wartością przekraczającą 4,6 mld zł.

Wynik ten wydaje się wysoce prawdopodobny ze względu na dobre prognozy gospodarcze.

Internet wyprzedzi reklamę telewizyjną

Jak podaje IAB coraz bardziej realny staje się także scenariusz, zgodnie z którym na przełomie roku 2018 i 2019 dojdzie do historycznego punktu zwrotnego w obrazie rynku reklamowego. Łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej przekroczą wydatki na telewizję, co sprawi, że reklama internetowa stanie się największym medium na polskim rynku.

Agnieszka Sosnowska, CEO agencji Biuro Podróży Reklamy dodaje, że jeśli spełnią się prognozy IAB i digital za chwilę zrówna się i przegoni wydatki reklamowe na telewizję, stanie się to, co jeszcze dekadę temu wydawało się nigdy niemożliwe.

- Ten szczególny moment wg prognoz IAB Polska powinien nastąpić gdzieś na początku 2019 roku. To na pewno będzie bardzo medialna informacja, która pojawi się na jedynkach, ale też zapewne wejdzie też do informacji gospodarczych i dotrze szeroko w segmencie B2B. Powinno to z czasem jeszcze bardziej umocnić pozycję digitalu jako lidera w torcie reklamowym. A jednocześnie będzie to zapewne informacja, która jeszcze bardziej utrudni telewizjom sprzedaż - podkreśla Sosnowska.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową, realizowanym wspólnie z PwC. W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy. Dane zbierano do 11 października 2018 r.

Dołącz do dyskusji: Prawie 2,2 mld zł na reklamę online w Polsce w pierwszej połowie 2018 roku. "W 2019 internet pobije telewizję"

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
FMCG
net to broń małych, narzędzie średnich i zabawka wielkich.
0 0
odpowiedź
User
Performance
W torcie reklamowym brakuje danych o afiliacji
0 0
odpowiedź
User
pavv
Jak tam mają się wzrosty wydatków do spadku oglądalności reklam w Internecie. Z moich rzetelnych i realnych bada wynika, że reklamy w Internecie wyświetlają się 20% internautów, z czego 99% z nich nawet ich nie zauważa, a co najwyżej przycisk ZAMKNIJ.
0 0
odpowiedź