SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

599 mln zł na reklamę zewnętrzną w 2011 roku (raport)

W ub.r. na reklamę out of home wydano w Polsce 599,2 mln zł, mniej więcej tyle samo co rok wcześniej. Natomiast w IV kwartale 2011 r. wartość branży spadła o 6,6 proc.

599 231 825 zł - dokładnie tyle przeznaczono w 2011 roku na reklamę out of home według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Nominalnie to 0,6 proc. mniej niż w 2010 roku, przy czym w zestawieniu za ub.r. zabrakło danych z firmy Headz Marketing Partner. - Przypomnę, że optymistyczne prognozy przewidywały wzrost na poziomie do pięciu procent, bardziej pesymistyczne mówiły o braku wzrostu - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Zdaniem Kaczonia przy analizie wyników sprzedaży reklamy zewnętrznej w ub.r. trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. - Po pierwsze, w minionym roku liczba powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy zmniejszyła się o blisko 3 tys.  Po drugie, w pierwszej połowie roki zabrakło spójności w koncepcji sprzedaży w Ströerze (po przejęciu News Outdoor Poland), co skutecznie naprawiło nowe kierownictwo firmy w drugiej połowie roku. Po trzecie, w czwartym kwartale osłabła dynamika wydatków na reklamę w sektorach żywność i telekomunikacja. Po czwarte zaś wydatki na kampanie polityczne (wybory parlamentarne) były nieco wyższe od spodziewanych - wylicza prezes IGRZ.

SPRZEDAŻ REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2011 r.
kategorie wielkość sprzedaży w PLN
I kw.'11 II kw.'11 III kw.'11 IV kw.'11 2011
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 23 954 533 26 964 042 29 447 058 30 854 045 111 219 678
Pozostałe z sektora Sprzedaż 2 138 599 4 396 906 4 023 053 7 685 326 18 243 884
Piwo 1 657 603 9 031 614 3 423 769 1 939 250 16 052 237
Napoje 2 355 450 4 366 231 6 187 576 1 840 549 14 749 806
Pozostałe z sektora Żywność 6 461 999 12 576 539 7 663 660 6 678 925 33 381 124
Filmy kinowe 3 922 349 2 853 895 2 583 104 3 707 057 13 066 404
Stacje TV 5 302 903 1 602 640 2 875 384 3 081 194 12 862 121
Stacje radiowe 96 079 251 013 450 099 1 131 268 1 928 459
Magazyny 612 833 451 576 391 683 632 288 2 088 379
Gazety codzienne 437 755 64 442 695 615 132 202 1 330 013
Edukacja 1 122 144 2 294 999 3 015 246 1 264 664 7 697 053
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 4 372 374 8 785 822 8 398 369 8 129 981 29 686 546
Internet 839 358 185 845 840 419 1 264 496 3 130 118
Systemy telefonii komórkowej 16 109 320 21 260 881 20 633 151 17 714 120 75 717 473
Telefonia stacjonarna 18 588 565 209 15 000 131 908 730 705
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 496 794 891 397 376 398 666 420 2 431 008
Środki osobistej pielęgnacji ciała 1 818 344 8 851 099 6 369 912 5 961 094 23 000 450
Produkty zdrowotne/leki 873 917 2 385 804 1 495 997 2 861 257 7 616 976
Samochody 5 825 911 6 972 941 4 606 209 3 979 601 21 384 661
Oleje/Paliwa 243 930 912 736 92 345 1 609 1 250 620
Stacje benzynowe 389 061 280 807 471 993 666 480 1 808 340
Transport 343 964 1 000 871 939 882 911 480 3 196 198
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 1 368 947 1 354 836 1 138 886 1 031 968 4 894 637
Banki 3 209 684 8 365 333 4 083 036 4 905 702 20 563 755
Ubezpieczenia 36 599 1 072 851 894 898 1 461 660 3 466 008
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 1 460 955 4 642 786 2 389 958 2 584 055 11 077 754
Proszki do prania 619 894 885 961 712 834 833 884 3 052 574
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 997 653 3 898 454 293 174 234 1 630 078
Akcje społeczne non-profit 1 762 134 1 556 364 1 178 665 3 216 304 7 713 468
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 142 967 429 160 270 515 293 229 1 135 871
AGD/RTV 2 989 004 2 464 965 1 264 464 1 147 942 7 866 375
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 1 804 421 3 927 311 1 859 936 3 625 059 11 216 727
Biura podróży 709 320 3 435 233 1 728 500 2 778 580 8 651 633
Usługi medyczne 501 682 404 069 317 656 1 093 011 2 316 417
Pozostałe z sektora Usługi 3 311 612 2 602 973 3 620 428 5 887 662 15 422 675
Budownictwo 3 408 871 5 178 655 3 852 086 3 685 749 16 125 360
Produkty dla dzieci 303 190 423 222 103 651 96 890 926 953
Odzież/obuwie 6 704 044 9 392 522 6 143 956 5 354 669 27 595 192
Produkty dla zwierząt 589 472 621 339 188 899 686 783 2 086 493
Przemysł 177 971 47 043 314 764 458 651 998 429
Rolnictwo/ogrodnictwo 43 180 664 472 1 590 1 530 710 772
Kampanie polityczne 877 326 23 307 8 605 054 4 622 488 14 128 175
Nieokreślony sektor 5 098 249 7 937 733 8 086 867 13 957 378 35 080 227
ŁĄCZNIE 115 510 981 172 381 344 152 206 859 159 132 641 599 231 825


W całym ub.r. 18,6 proc. sprzedaży reklamy zewnętrznej zapewniły sieci handlowe hipermarkety i galerie, a 12,6 proc. - operatorzy telefonii komórkowej. - Polski rynek out of home zmierza do największego wykorzystania powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu frontlight 600 x 300 cm (18 m kw.) oraz na nośnikach typu city light (120 x 180 cm), które generują ponad połowę łącznych przychodów. Nośniki 600 x 300 cm stanowią podstawę dla kampanii wizerunkowych, nośniki typu city light zaczynają dominować w centrach miast, zgodnie ze światowym trendem - opisuje Lech Kaczoń. - Szybszemu rozwojowi obu tych nośników stoją na drodze ograniczenia administracyjne. Liczymy się z tym, że rok 2012 nie przyniesie jeszcze niestety istotnych zmian w tym zakresie - prognozuje.

W samym IV kwartale na reklamę zewnętrzną wydano 159,13 mln zł, czyli 6,6 proc. mniej niż rok wcześniej. 24 proc. tej kwoty zapewnił sektor sprzedaży, co wynika głównie z przedświątecznych promocji sieci handlowych, galerii i hipermarketów. 12 proc. wartości branży stanowiły wydatki marketerów z sektora telekomunikacyjnego, a 11 proc. - z branży rozrywki i kultury.

Z kolei wydatki na reklamę tranzytową w ub.r. spadły w skali roku o 11,6 proc., a w samym IV kwartale - o 3,6 proc. Wśród członków IGRZ sprzedażą tej formy reklamy zajmują się firmy AMS, Business Consulting i CAM Media. - Złe warunki dla funkcjonowania reklamy tranzytowej znane są już od blisko trzech lat. Tym niemniej podejmowane są nadal starania o lepsze wykorzystanie taboru miejskich przewoźników do celów reklamowych. Przy nowych koncepcjach mogą zakończyć się pozytywnie - komentuje Lech Kaczoń.

SPRZEDAŻ REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2011 r.
kategorie wielkość sprzedaży w PLN
I kw.'11 II kw.'11 III kw.'11 IV kw.'11 2011
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 673 959 812 316 670 557 700 129 2 856 961
Pozostałe z sektora Sprzedaż 67 098 190 993 55 778 357 052 670 920
Piwo 0 0 0 11 110 11 110
Napoje 130 560 32 500 84 549 92 400 340 009
Pozostałe z sektora Żywność 9 296 186 205 64 945 33 688 294 134
Filmy kinowe 14 000 28 000 0 5 000 47 000
Stacje TV 0 56 200 46 940 581 083 684 223
Stacje radiowe 0 0 0 0 0
Magazyny 12 000 0 28 000 4 000 44 000
Gazety codzienne 2 913 2 913 1 942 960 8 729
Edukacja 30 809 100 684 359 052 143 034 633 579
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 146 436 523 964 168 540 111 025 949 965
Internet 21 140 0 280 772 216 346 518 258
Systemy telefonii komórkowej 0 484 477 295 986 1 260 781 723
Telefonia stacjonarna 0 4 200 0 10 350 14 550
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 0 0 0 0 0
Środki osobistej pielęgnacji ciała 0 29 676 93 773 47 965 171 414
Produkty zdrowotne/leki 184 700 90 125 18 176 91 949 384 950
Samochody 43 494 153 453 55 262 196 554 448 763
Oleje/Paliwa 0 61 600 0 0 61 600
Stacje benzynowe 69 936 69 936 0 0 139 872
Transport 700 241 235 205 449 12 121 459 505
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 95 503 414 611 43 215 212 082 765 411
Banki 148 950 672 207 549 232 78 298 1 448 688
Ubezpieczenia 2 000 214 053 475 397 036 613 564
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 48 375 151 342 158 735 142 105 500 557
Proszki do prania 0 0 0 0 0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 0 0 125 000 0 125 000
Akcje społeczne non-profit 24 069 93 775 27 600 95 275 240 719
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 78 000 141 650 61 450 18 650 299 750
AGD/RTV 0 13 720 0 0 13 720
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 83 544 151 743 15 012 98 929 349 228
Biura podróży 54 562 181 348 145 552 450 191 831 653
Usługi medyczne 56 707 39 464 13 628 7 500 117 299
Pozostałe z sektora Usługi 56 614 78 263 52 719 226 020 413 616
Budownictwo 221 890 122 078 93 892 238 953 676 812
Produkty dla dzieci 1 682 289 782 1 682 11 391 304 537
Odzież/obuwie 262 688 138 732 44 926 517 100 963 446
Produkty dla zwierząt 0 37 576 17 500 572 126 627 202
Przemysł 4 560 6 810 17 400 26 760 55 530
Rolnictwo/ogrodnictwo 1 590 1 590 1 590 1 530 6 300
Kampanie polityczne 0 0 113 482 14 276 127 758
Nieokreślony sektor 0 0 6 000 0 6 000
ŁĄCZNIE 2 547 774 5 817 221 3 918 812 5 724 246 18 008 053


Zdaniem Lecha Kaczonia bieżący rok będzie trudny dla reklamy zewnętrznej, tak jak i całej branży reklamowej, niezależnie od spodziewanych efektów związanych z Euro i igrzyskami olimpijskimi w Londynie. - Należy spodziewać się lepszych efektów sprzedaży raczej w drugiej niż w pierwszej połowie roku. Wzrośnie zapewne rentowność poszczególnych firm out of Home - prognozuje Kaczoń. - Istotnymi dla branży będą rozstrzygnięcia w zakresie działalności reklamowej  w Warszawie oraz we Wrocławiu (liczba dostępnych nośników typu city light). Być może nastąpi przełom w zakresie wykorzystania tak zwanego „pasa drogi” dla sytuowania nośników reklamowych - zaznacza. - Przy niewielkim wzroście polskiego PKB, wynik out of Home winien być porównywalny do poprzednich dwóch lat - podsumowuje.

Powyższe zestawienia obejmują następujące firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of Home oraz Warexpo.

Dołącz do dyskusji: 599 mln zł na reklamę zewnętrzną w 2011 roku (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
EkoPromo.net
Dobrze, że tendencje się zmieniają i w tym roku wydane na reklamę zewnętrzną zostanie jeszcze więcej środków. Menedżerowie przekonali się także do zewnętrznego ambientu.
0 0
odpowiedź