SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora z wyższymi wpływami i 6,1 mln zł straty. Mocno w górę kina, w dół „Gazeta Wyborcza” i magazyny

W pierwszym kwartale br. Agora zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży w skali roku o 4,3 proc. oraz 6,1 mln zł straty netto. Duży wzrost przychodów osiągnęła w kinach Helios i działalności filmowej, a spadki - w sektorze prasy i usług poligraficznych.

Przychody Agory ze sprzedaży w minionym kwartale wyniosły 301 mln zł, o 4,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Procentowo najbardziej wzrosły wpływy określone jako pozostałe (o 89,2 proc.), a także ze sprzedaży barowej w kinach (o 13,3 proc.) i sprzedaży biletów do kin (11,2 proc.). Natomiast o 24,3 proc. zmalały przychody ze sprzedaży usług poligraficznych.

Koszty operacyjne firmy wyniosły 297,4 mln zł, o 4,2 proc. więcej niż w pierwszym kwartale ub.r. Na reprezentację i reklamę spółka wydała 21 mln zł, o 30,4 proc. więcej niż rok wcześniej (w marcu br. ruszyła wizerunkowa kampania reklamowa Gazeta.pl, reklamowano też nowe filmy kinowe Next Film), a na usługi obce - 112,4 mln zł, o 10,2 proc. więcej. Natomiast koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów zmalały o 12,2 proc. do 47,7 mln zł.

Agora osiągnęła 28,9 mln zł zysku EBITDA, o 3,2 proc. więcej niż przed rokiem. Zapłaciła też 7,1 mln zł podatku dochodowego, wobec 2,9 mln zł rok wcześniej (ten wzrost spółka tłumaczy zmianami w wysokości podatku odroczonego oraz z wyższymi kosztami podatku bieżącego i odroczonego w grupie Helios). Strata netto firmy wyniosła 6,1 mln zł i była o 0,5 mln zł wyższa niż w pierwszym kwartale ub.r.

Na koniec marca br. Agora miała 130,9 mln zł wolnych środków pieniężnych, w tym 47,3 mln zł w gotówce i jej ekwiwalentach oraz 83,6 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Ponadto spółka AMS miała 21,6 mln zł zablokowane jako zabezpieczenie gwarancji bankowych na realizację, budowę i modernizację wiat przystankowych w Warszawie.

Zadłużenie kredytowe Agory na koniec minionego kwartały wynosiło 107,1 mln zł, z czego 73,5 mln zł przypada na sieć Helios (to kredyty bankowe i zobowiązania z tytułu leasingu finansowego).

- Wyniki osiągnięte w pierwszym kwartale 2017 r. to świetna zapowiedź na resztę roku. Utrzymujemy trend wzrostowy przychodów i poprawiamy wynik operacyjny, co jest konsekwencją realizowanego planu rozwoju i podejmowanych działań restrukturyzacyjnych - wylicza Bartosz Hojka, prezes Agory. - Ich efektem jest znaczące ograniczenie straty operacyjnej segmentu Prasa oraz dalsza zmiana struktury przychodów i wyniku Grupy. W pierwszym kwartale 2017 r. już ponad 80 proc. przychodów Grupy Agora pochodziło z biznesów pozaprasowych, a 60 proc. ze źródeł innych niż usługi reklamowe - dodaje.

W segmencie filmowo-książkowym Agora osiągnęła wzrost wpływów o 29 proc., do czego głównie przyczyniły się wyniki kin Helios i działalności filmowej. Przychody z biletów kinowych wzrosły w skali roku o 11,4 proc. do 64,6 mln zł, ze sprzedaży barowej w kinach - o 13,3 proc. do 22,2 mln zł, a z reklam kinowych - o 19,7 proc. do 8,5 mln zł.

Z kolei wpływy z działalności filmowej zwiększyły się ponad dziesięciokrotnie - z 1,9 do 20,1 mln zł. Firma tłumaczy to dużą popularnością filmów „Po prostu przyjaźń”, „Sztuka kochania” i „Pokot” wprowadzonych w minionym kwartale do kin przez jej spółkę zależną Next Film.

Wynik EBITDA segmentu wzrósł z 24,1 do 28,8 mln zł.

W pionie prasowym wpływy Agory zmalały w skali roku o 13,6 proc. do 53,5 mln zł. Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” spadły o 10,8 proc. do 23,1 mln zł, a z reklam w niej - o 16 proc. do 14,7 mln zł. W przypadku czasopism wpływy ze sprzedaży zmalały o 18,4 proc. do 3,1 mln zł, a z reklam były takie same jak przed rokiem (5,1 mln zł).

Jednocześnie mocno zmalały wydatki na reprezentację i reklamę (o 37 proc.) oraz materiały, energię i usługi poligraficzne (o 20 proc.). łączne koszty operacyjne zmniejszyły się o 15,8 proc. do 54,5 mln zł.

W efekcie poprawił się wynik EBITDA, choć nadal jest ujemny - wzrósł z 2,3 do 0,5 mln zł straty.

Wpływy z reklamy zewnętrznej zmalały o 1,1 proc. do 35,3 mln zł. Jednak ponieważ koszty operacyjne tego segmentu zmniejszyły się jeszcze bardziej (o 8,1 proc. do 29,6 mln zł), poprawił się wynik EBITDA - z 7,4 do 10 mln zł.

Z końcem ub.r. spółka AMS zakończyła obsługę nośników reklamowych w wagonach warszawskiego metra (zlecenie przejęła Grupa Ströer), dlatego sprzedała system nośników, co pozytywniej wpłynęło na wynik operacyjny segmentu. Jednocześnie spółka wygrała przetarg na obsługę 191 wiat przystankowych w Gdańsku, będzie zajmować się tym przez kolejne trzy lata.

Segment internetowy Agory zanotował wzrost wpływów o 5,5 proc. do 38,3 mln zł i kosztów operacyjnych o 10,1 proc. do 38 mln zł. Jego wynik EBITDA zmalał z 3,1 do 1,5 mln zł.

Do wzrostu przychodów z reklam internetowych o 6,7 proc. przyczyniła się głównie wyższa sprzedaż zrealizowana przez sieć Yieldbird i serwis GoldenLine.pl, a do wzrostu przychodów z ogłoszeń internetowych o 8,6 proc. - wyższe wyniki GoldenLine.pl i Domiporta.pl.

Koszty usług obcych w segmencie zwiększyły się o 19,4 proc. do 16,6 mln zł. Wynika to głównie z wydatków na dzierżawę powierzchni reklamowych m.in. w sieci reklamowej Yieldbird, w sieciach afiliacyjnych oraz w spółce Trader.com (Polska).

W pionie radiowym Agora miała 25,8 mln zł wpływów, o 1,6 proc. więcej niż rok wcześniej, przy czym z samej reklamy radiowej zanotowała spadek przychodów o 4,1 proc. do 21 mln zł.

O prawie 5 proc. zmalały wydatki na wynagrodzenia i usługi obce. Natomiast koszty reprezentacji i reklamy wzrosły z 2,1 do 5,1 mln zł, co wynika głównie z kolejnej odsłony kampanii reklamowej Radia Złote Przeboje z udziałem Marcina Prokopa.

Segment druku zanotował spadek wpływów o 23,8 proc. do 29,7 mln zł i kosztów operacyjnych o 19,5 proc. do 32,3 mln zł. Agora uzasadnia, że przyczynami są głównie niższy wolumen zamówień oraz zwiększony udział produkcji na papierze powierzonym dostarczonym przez klientów.

Dołącz do dyskusji: Agora z wyższymi wpływami i 6,1 mln zł straty. Mocno w górę kina, w dół „Gazeta Wyborcza” i magazyny

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wlad
jak zaczną wydawać gazety w formie rolek papieru toaletowego to wyjdą z kryzysu.
0 0
odpowiedź
User
pavv
Podsumowałem spadek sprzedaży GW z ostatnich 3 lat i wyszło mi, że wydają codziennie minus 17000 egzemplarzy. Czyli nic nie robią, a GW sama powstaje.
0 0
odpowiedź
User
Polones Copue
Wygląda na to, że sprzedaż barowa w kinach to przyszłość Agory :-)
0 0
odpowiedź