W Agorze przybyło ponad 100 pracowników, 25 proc. więcej na wynagrodzenia
Na koniec marca stałe zatrudnienie w grupie kapitałowej Agora wynosiło 2 356 etatów, o 109 więcej niż przed rokiem. Kwartalne nakłady na pensje i świadczenia pracownicze zwiększyły się o 24,8 proc. do 90,2 mln zł.
W sprawozdaniu Agora wyliczyła, że najmocniej na wzrost łącznej liczby etatowych pracowników firmy wpłynęło zwiększenie zatrudnienia etatowego w pionie prasowym (który prawie w całości stanowi „Gazeta Wyborcza” i drukarnia), kinach Helios (które w pierwszym kwartale ub.r. były zamknięte w związku z obostrzeniami covidowymi) oraz segmentach internetu (obejmuje m.in. portal Gazeta.pl i firmę marketingu programatycznego Yieldbird) i reklamy zewnętrznej (Grupa AMS, która w połowie 2020 roku kupiła 92 proc. udziałów właściciela sieci MoveTV z ponad 900 ekranami w klubach fitness).
- Zatrudnienie było też wyższe w większości pozostałych obszarów działalności Grupy - zaznaczyła Agora.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Liczba etatów w grupie Agora rośnie z kwartału na kwartał od początku ub.r., kolejno wynosiła:
- 2 247 etatów na koniec marca,
- 2 287 etatów na koniec czerwca,
- 2 303 etaty na koniec września,
- 2 323 etaty na koniec grudnia ub.r.
Dwa razy więcej na pensje w Heliosie i Pasibusie
W segmencie kinowo-książkowym grupy Agora - który oprócz kin Helios obejmuje dystrybuującą i produkującą filmy spółkę Next Film, sieć gastronomiczną Pasibus oraz Wydawnictwo Agora publikujące książki i płyty - nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze w minionym kwartale podwoiły się, rosnąc z 10,5 do 21 mln zł.
Wpłynęło na to nie tylko przywrócenie działalności kin. W sprawozdaniu wskazano, że w Heliosie wynagrodzenia etatowe były wyższe niż przed rokiem, a dodatkowe koszty pracownicze wygenerowała produkcja filmu „Jeszcze przed świętami”.
Pion prasowy Agory zanotował wzrost kosztów pracowniczych o 9,6 proc. do 25,2 mln zł. - Na zwiększenie tej kategorii wydatków operacyjnych wpływ miały wyższe wynagrodzenia stałe wraz z narzutami oraz wyższe koszty umów cywilnoprawnych - opisano w sprawozdaniu.
W segmencie reklamy zewnętrznej wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wzrosły o 21,1 proc. do 6,9 mln zł. - To efekt zwiększenia wynagrodzeń stałych oraz wysokości zmiennego elementu wynagrodzeń za sprawą wyższej realizacji zakładanych celów sprzedażowych - wyjaśniono.
W pionie internetowym koszty pracownicze w zeszłym kwartale sięgnęły 13,2 mln zł, po wzroście rok do roku o 13,8 proc. z 11,6 mln zł. Uzasadniono w raporcie, że to efekt wyższego zatrudnienia i wzrostu wynagrodzeń stałych w całym segmencie.
Natomiast pion radiowy zanotował wzrost nakładów na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze o 15,3 proc. do 9,8 mln zł. - Wyższe były zarówno wynagrodzenia etatowe, jak i wydatki na kursy, szkolenia i konferencje - wyliczono.
Na pracowników nieco mniej niż na usługi obce
Wydatki pracownicze są jedną z dwóch największych kategorii kosztowych grupy Agora. Więcej firma przeznacza jedynie na usługi obce - w zeszłym kwartale było to 93,7 mln zł, co wzroście rok do roku o 57,5 proc. W sprawozdaniu wyjaśniła, że ten wzrost „spowodowany był głównie powrotem kin do pełnej działalności, przez co istotnie zwiększyły się odpłatności za kopie filmowe oraz odpłatności dla producentów filmowych ponoszone w działalności filmowej Grupy”.
Koszty usług obcych mocno zwiększyły się też w segmentach reklamy zewnętrznej i radia. - W pierwszym z nich miało to związek z większą liczbą realizowanych kampanii oraz zakupem powierzchni reklamowej, a w drugim ze świadczoną usługą pośrednictwa w sprzedaży dla Heliosa, czasu antenowego w stacjach innych nadawców czy kosztów usług marketingowych - opisano w sprawozdaniu.
Z kolei wydatki na zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów poszły w górę o 78,3 proc. do 32,1 mln zł, co wynika głównie - jak wskazano w sprawozdaniu - „ze zniesienia obostrzeń w działalności kin i lokali gastronomicznych oraz z wyższych kosztów materiałów produkcyjnych, w tym głównie papieru”.
Koszty amortyzacji zmalały o 4,1 proc. do 39,7 mln zł (przede wszystkim w efekcie niższej amortyzacji w działalności kinowej i pionie prasowym), a wydatki na reprezentację i reklamę wzrosły o 78,8 proc. do 11,8 mln zł (głównie dlatego, że Next Film reklamował trzy nowe filmy).
W pierwszym kwartale br. przychody grupy Agora zwiększyły się o 73,4 proc. do 253,1 mln zł, wynik EBITDA wzrósł z 8,1 mln zł straty do 17,6 mln zł zysku, a strata netto zmalała z 59,4 do 33,1 mln zł.
Dołącz do dyskusji: W Agorze przybyło ponad 100 pracowników, 25 proc. więcej na wynagrodzenia