SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Allegro z 2,2 mld zł straty, ma już 2,1 tys. automatów paczkowych

Grupa Allegro w zeszłym kwartale przy wzroście wpływów o 88 proc. do 2,3 mld zł i zysku EBITDA o 14 proc. do 537,3 mln zł zanotowała ,2 mld zł straty netto, o czym przesądził odpis dotyczący przejętych wiosną br. spółek Mall Group i WE|DO CZ.

fot. materiały prasowe fot. materiały prasowe

Skorygowana EBITDA grupy Allegro w trzecim kwartale 2022 roku wzrosła rdr o 13,9 proc. do 537,3 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 499,8 mln zł.

Przychody Allegro w trzecim kwartale bieżącego roku wzrosły o 88 proc. do 2,319 mld zł. Konsensus zakładał 2,263 mld zł przychodów. Skonsolidowana wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy Allegro w trzecim kwartale 2022 r. wyniosła 12,9 mld zł (wzrost o 30,4 proc. r/r).

Allegro miało w trzecim kwartale 2022 roku 2,2 mld zł straty netto wobec 324,4 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus, przygotowany przed informacją o odpisie, zakładał 108,8 mln zł zysku netto.

Grupa podała w poniedziałek, że w wynikach za trzeci kwartał br. ujmie niepieniężny odpis z tytułu utraty wartości aktywów Mall Group i WE|DO CZ w wysokości 2,29 mld zł.

Allegro poinformowało wówczas, że utrata wartości zmniejszy zysk netto grupy w trzecim kwartale 2022 roku, natomiast nie będzie miała wpływu na wynik przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i odpisami z tytułu trwałej utraty wartości niefinansowych aktywów trwałych EBITDA, ani na osiągnięte przepływy pieniężne grupy.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Wartość wielu firm z branży e-commerce spadła o 50-70 proc. odkąd rok temu uzgodniliśmy to przejęcie. Jednocześnie trzeba zauważyć, że Grupa MALL zwiększyła GMV w trzecim kwartale i zmniejszyła stratę EBITDA. Pozostajemy niezmiennie skoncentrowani na jak najlepszym wykorzystaniu możliwości rozbudowanej grupy, by poszerzać naszą pozycję międzynarodową, zaczynając od Czech w przyszłym roku - zapewnia Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

- Działania podjęte w celu poprawy rentowności Allegro Smart! w obliczu coraz wyższej inflacji i kosztów dostaw wraz z refinansowaniem wszystkich pożyczek krótkoterminowych i powrotem do spadku naszego lewara finansowego, pomogą nam w nadchodzących kwartałach dobrze nawigować w niepewnych warunkach rynkowych - zapowiada.

Allegro: 13,8 mln aktywnych kupujących, 2,1 tys. automatów paczkowych

Współczynnik take rate w polskiej części biznesu zwiększył się w trzecim kwartale o 0,76 p p do 11,05 proc.

Liczba aktywnych kupujących wzrosła w trzecim kwartale o 3 proc. r/r do 13,8 mln, natomiast GMV na jednego aktywnego kupującego wzrosło o 13,3 proc. r/r do 3.449 zł.

Sieć automatów paczkowych Allegro liczy ponad 2,1 tys. sztuk, a zakontraktowanych lokalizacji ponad 2,5 tys.

Cele Allegro na cały br. bez zmian

Allegro podtrzymało prognozy wyników finansowych w 2022 roku grupy oraz działalności w Polsce.

Firma dla działalności prowadzonej w Polsce zakłada w 2022 roku wzrost GMV w przedziale 15-17 proc., przy wzroście przychodów na poziomie 23-26 proc. i wzroście skorygowanej EBITDA o 10-12 proc. r/r. Nakłady inwestycyjne mają się zaś wynieść 650-700 mln zł.

W 2022 roku na poziomie skonsolidowanym, GMV ma się zwiększyć o 22-24 proc, przychody grupy mają wzrosnąć w bieżącym roku o 67-71 proc. a skorygowana EBITDA grupy ma wzrosnąć o 2-6 proc. Nakłady inwestycyjne spodziewane są w przedziale 720-800 mln zł.

- Naszym podstawowym celem jest dalszy wzrost w Polsce i poszerzanie naszego udziału za granicą poprzez zwiększanie naszej bazy sprzedawców i konsumentów. Stopniowo przeobrażamy Allegro Pay w działalność, która się finansuje sama. Chcemy wykorzystać też pełny potencjał biznesowy Smart! jak i naszych możliwości jeśli chodzi o szybkość i efektywność dostaw. Kluczowym celem jest teraz wprowadzenie naszego modelu marketplace na arenie międzynarodowej, zaczynając od Czech w przyszłym roku - opisuje Roy Perticucci, nowy prezes Allegro.

- Jednocześnie koncentrujemy się na odpowiednim zarządzaniu kosztami i dyscyplinie kapitałowej w całej grupie, aby jak najlepiej finansować nasze cele. Allegro ma bez dwóch zdań wszystko, by dalej się rozwijać. Nasz model biznesowy okazuje się najlepszym rozwiązaniem zarówno dla sprzedawców jak i kupujących, którzy mierzą się obecnie z presją inflacyjną. Stworzyliśmy bowiem platformę wzrostu biznesu dla każdego sprzedawcy, a także platformę, która codziennie oferuje duży wybór okazji zakupowych dla wszystkich, którzy chcą utrzymać koszty w ryzach - podkreśla.

Dyrektor finansowy Allegro: lekkie spowolnienie popytu ze strony klientów

Odnotowaliśmy wzrost take rate w III kwartale. Prowizje od sprzedaży są stabilne mniej więcej od roku. Jeśli chodzi o współfinansowanie Smart! to podnieśliśmy ceny. Nawet po ostatnich zmianach sprzedawcy finansują tylko 30 proc. kosztów dostawy.

W IV kwartale sezonowo spodziewamy się spadku take rate. To jest efekt kombinacji stałych i zmiennych czynników. Zazwyczaj GMV jest wyższe w IV kwartale i wówczas take rate jest lekko niżej niż w III kwartale" - powiedział Jon Eastick.

Take rate (prowizje i opłaty) wzrósł w III kwartale 2022 roku w polskiej części biznesu Allegro o 0,76 pp. rdr do 11,05 proc. W II kwartale br. wynosił 10,81 proc. Dla całej grupy zwiększył się o 0,77 pp. do 11,06 proc. w III kw. 2022 roku.

- Zaczynamy widzieć lekkie spowolnienie popytu ze strony klientów, którego się jednak spodziewaliśmy. Zapowiadaliśmy to we wrześniu podczas publikacji wyników za II kwartał. IV kwartał jest trudniejszy niż poprzednie kwartały tego roku, ale w przewidywanym przez nas zakresie. Ta sytuacja dotyczy Polski oraz pozostałych krajów naszej działalności - opisał Eastick.

- Pytanie o przyszły rok należałoby skierować raczej do ekonomistów i analityków, jak długo będzie odczuwalna presja na konsumentów. W tej chwili przeciętny konsument ma duże wyzwania w związku ze wzrostem rachunków i cen, podczas gdy pensje rosną teraz trochę wolniej. Efekt tej kombinacji, zwłaszcza w zimie, kiedy płacimy wyższe rachunki za ogrzewanie, jest taki, że konsumenci mają mniej pieniędzy na zakupy - dodałk.

- Jak długo będzie trwała ta sytuacja, to jest kwestia poziomu inflacji, wojny w Ukrainie i jej wpływu na koszty energii itp. W ocenie analityków i ekonomistów warunki będą podobne w I kwartale, jak w IV kwartale. Oczekują oni, że sytuacja poprawi się w drugiej połowie przyszłego roku. Logiczną konsekwencją tej sytuacji będzie wolniejsze tempo rozwoju e-commerce w Polsce w pierwszej połowie 2023 roku niż do tej pory - stwierdził menedżer.

Dyrektor finansowy podtrzymał plany przedstawienia przez Allegro w marcu prognozy na 2023 rok i celów średnioterminowych do 2026 roku.

Allegro niebawem z 3 tys. automatów paczkowych

Inwestycje Allegro w 2023 roku nie przekroczą 1 mld zł - poinformował PAP Biznes w wywiadzie Jon Eastick. Dodał, że cel uruchomienia 3 tys. własnych automatów paczkowych zostanie osiągnięty w styczniu lub lutym przyszłego roku. Grupa planuje dalszy rozwój sieci.

- Razem z nowym prezesem i całym zespołem pracujemy nad planami na przyszły rok. Nie mogę powiedzieć, jaki będzie poziom inwestycji, póki nie skończymy procesu planowania. Cel jest taki, aby zredukować wydatki inwestycyjne poniżej 1 mld zł w 2023 roku - powiedział dyrektor finansowy. W lutym br. grupa zapowiadała, że planowane nakłady kapitałowe Allegro w latach 2023-2026 miały wynieść 1-1,3 mld zł rocznie.

Nakłady inwestycyjne dla polskiej działalności Allegro mają wynieść w 2022 roku 650-700 mln zł. Na poziomie skonsolidowanym nakłady inwestycyjne spodziewane są w przedziale 720-800 mln zł.

Spółka podała, że zainstalowała już większość automatów paczkowych przewidzianych na 2022 r., przy czym dodatkowe 700 urządzeń ma zostać zainstalowanych w IV kwartale. - Poziom 3 tys. automatów osiągniemy w styczniu lub lutym. Planujemy dalsze zwiększanie sieci w przyszłym roku. W marcu podamy plany w tym zakresie - powiedział Eastick.

Poinformował, że Allegro w 2023 roku nie planuje dużych wzrostów zatrudnienia w 2023 roku. - Przez ostatnie 6 miesięcy bardzo zahamowaliśmy wzrost zatrudnienia, spodziewając się trudniejszej sytuacji w najbliższej przyszłości. Już mamy wystarczający poziom zatrudnienia, nie planujemy dużych wzrostów w przyszłym roku - zapowiedział.

Czy będzie kolejna podwyżka ceny Allegro Smart!

Allegro od 21 listopada podniosło ceny rocznych subskrypcji dla nowych klientów. Pakiet Smart wzrósł z 49 zł do 59 zł, a cena Smart Student z 39 zł do 49,90 zł. Dla nowych klientów zmieniona została minimalna kwota zakupów od jednego sprzedającego, która gwarantuje darmową dostawę - z 40 zł na 45 zł w przypadku dostawy do automatów paczkowych i punktów odbioru i z 40 zł na 65 zł dla przesyłek kurierskich.

- W listopadzie ogłosiliśmy podwyżkę cen dla klientów Smart, która jest jednak niższa niż poziom inflacji i pierwsza zmiana od 4 lat. Jeśli inflacja wyhamuje, mamy nadzieję, że kolejne zmiany w 2023 roku nie będą potrzebne, ale poziom inflacji jest poza naszą kontrolą - podkreślił dyrektor finansowy.

Z początkiem marca Allegro podwyższyło prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach dla sprzedawców z kontami firmowymi. Tacy sprzedawcy płacą też więcej za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard.

Od listopada sprzedawcy niekorzystający z usługi abonamentowej na Allegro płacą dodatkowo 1 zł od każdej oferty, w której doszło do sprzedaży, a sprzedawcy z kontem zwykłym będą ponosili identyczne opłaty i prowizje jak ci z kontem firmowym.

Z początkiem listopada podwyższono opłatę pobieraną na Allegro za przesyłki produktów do Paczkomatów InPostu i związane z tym usługi dodatkowe, a także za przesyłki do punktów DPD Pickup.

Klienci Mall mają przejść na Allegro.cz

- Sytuacja grupy Mall jest związana z sytuacją makroekonomiczną w Czechach. Krótkoterminowo dla nas istotne jest zaangażowanie klientów Mall w allegro. cz. Chcemy migrować klientów Mall i zachęcić do korzystania z allegro. cz. To jest dla nas najważniejszy cel na przyszły rok - powiedział Jon Eastick.

- Straty ponoszone przez Mall są wyższe niż rok temu, ale to jest efekt bardzo trudnej sytuacji makroekonomicznej w Czechach i podobnych problemów dla konsumentów, które teraz zaczynamy obserwować w Polsce. Oni już z takimi problemami borykają się ponad rok. Strata skoryg. EBITDA Mall zmniejszyła się kwartał do kwartału. Zmniejszanie straty to jest główny cel, jeśli chodzi o nasz zagraniczny biznes w przyszłym roku - dodał.

Dołącz do dyskusji: Allegro z 2,2 mld zł straty, ma już 2,1 tys. automatów paczkowych

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Konsensus
Bełkot, bezmyslnie spisane z PAP, bez zrozumienia. Żenada
0 0
odpowiedź
User
mike
"Działania podjęte w celu poprawy rentowności Allegro Smart! w obliczu coraz wyższej inflacji i kosztów dostaw wraz z refinansowaniem wszystkich pożyczek krótkoterminowych i powrotem do spadku naszego lewara finansowego, pomogą nam w nadchodzących kwartałach dobrze nawigować w niepewnych warunkach rynkowych."
Można prosić o przetłumaczenie na j.polski
0 0
odpowiedź
User
Nick
Dalej niech podnoszą prowicje dalej ni3ch będą tylko dla Kupujących. Jaki jest sens stawiania allegroboxow skoro inpost rozwinął i dalej rozwija paczkomaty. OLX nie śpi i dobrze bo Alle ma zbyt duży monopol
0 0
odpowiedź