SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Apple, Google i Amazon najcenniejszymi markami na świecie. „1/3 firm z pierwszego raportu Interbrand” (Top 100)

Apple, Google i Amazon to trzy najbardziej wartościowe marki 2019 roku według najnowszego rankingu opublikowanego przez Interbrand. Na podium nie nastąpiły zmiany, w pierwszej dziesiątce przewagę mają firmy technologiczne, z elity wypadł Facebook. - Koniec drugiej dekady XXI wieku to trzy cyfrowe marki na podium i trzy firmy bardzo różne w swych modelach biznesu. Warto podkreślić, że największą dynamikę wzrostu notuje rynek technologii, dóbr luksusowych i sektor sprzedaży detalicznej - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Jacek Kotarbiński, ekspert marketingu i wizerunku marek.

Interbrand podkreśla, że na wartość konkretnej marki w jego corocznym zestawieniu mają wpływ trzy najważniejsze czynniki: kondycja finansowa, znaczenie marki dla wyborów dokonywanych przez konsumentów, a także jej zdolność do kształtowania cen na rynku. Kryteria te są zgodne z metodologią stosowaną przez Międzynarodową Organizację Standaryzacji.

Od kilku lat na szczycie listy Interbrand znajduje się koncern Apple, tak jest także w wypadku raportu za 2019 r. Producent iPhone’a jest najcenniejszą marką świata z wartością na poziomie ponad 234,2 mld dol. po wzroście tego wskaźnika rok do roku o 9 proc.

Na 2. miejscu znalazł się Google (ponad 167,7 mld, więcej o 8 proc.), a podium zamyka Amazon przy wzroście wartości o 24 proc. do kwoty przekraczającej 125,2 mld dol.

Połowa marek w pierwszej dziesiątce tegorocznej listy Interbrand to firmy pochodzące z sektora nowych technologii – oprócz wspomnianej trójki są tutaj także Microsoft oraz Samsung. W obecnym zestawieniu poza ścisłą elitą znalazł się Facebook (w ub.r. na 9. miejscu), który teraz spadł na pozycję 14. przy wartości ponad 398 mld dol. (w dół o 12 proc.).

Łączna wartość wszystkich marek w tegorocznym Top 100 Interbrand wynosi 2,13 bln dol., co oznacza wzrost rok do roku o 5,7 proc. Analitycy podają też, że 26 marek ujętych na liście zanotowało w ciągu roku dwucyfrowy wzrost wartości.

Najbardziej dynamiczny wzrost (o 25 proc.) przypada na Mastercard, który znalazł się  na 62. miejscu zestawienia z kwotą ponad 9,4 mld dol. Wyprzedził on Salesforce (8 mld dol.) oraz Amazona – obie te firmy wykazały wzrost wartości o 24 proc.

W tegorocznym rankingu Interbrand są także debiutanci, wszyscy z sektora technologicznego. Na 63. znalazła się firma Dell Technologies (9 mld dol.), na 87. miejscu jest Uber (5,7 mld), a LinkedIn zajmuje 98. pozycję przy wartości ponad 4,8 mld dol.

Została 1/3 firm

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Jacek Kotarbiński, ekspert segmentów marketingu i wizerunku marek analizując tegoroczne wyniki zestawienia Interbrand zwraca uwagę na kilka tendencji wynikających z rankingu.

- Warto pogratulować Interbrand. To już 20 lat pracy ich ekspertów publikujących ranking wartości marek globalnych – zaznacza Jacek Kotarbiński. - Koniec drugiej dekady XXI wieku to trzy cyfrowe marki na podium: Apple, Google i Amazon. Trzy firmy jakże różne w swych modelach biznesu. Jednocześnie warto podkreślić, że największą dynamikę wzrostu notuje rynek technologii, dóbr luksusowych i sektor sprzedaży detalicznej.

Nasz rozmówca zwraca uwagę, że wartość marek pierwszej setki notuje stabilny wzrost na poziomie 5,7 proc. w stosunku do 2018 r., a ponad 1/4 marek dwucyfrowy wzrost wartości.

- Można odnotować dwie nowe, ciekawe marki które pojawiły się w zestawieniu, czyli Uber i LinkedIn.  LinkedIn mnie nie zaskakuje, ale Uber już tak. Zaufanie inwestorów do tej ostatniej marki nie jest szczególnie wysokie.

Według eksperta ciekawie wygląda spojrzenie na 20 lat historii raportów. - Dziś na liście zostaje 1/3 firm z pierwszej edycji Interbrand, m.in. Disney, Nike, Gucci - analizuje Kotarbiński. - Coca-Cola i Microsoft są jedynymi markami, które zawsze były w pierwszej dziesiątce. Wszystkie marki przez dwie dekady łącznie zwiększyły swoją wartość ponad dwukrotnie. To dość ważna wskazówka dla wszystkich zastanawiających się, czy warto strategicznie  inwestować w budowanie wartości marki - podkreśla ekspert.

Oto pełna lista TOP 100 najcenniejszych marek według rankingu Interbrand 2019

Dołącz do dyskusji: Apple, Google i Amazon najcenniejszymi markami na świecie. „1/3 firm z pierwszego raportu Interbrand” (Top 100)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl