Więcej reklam napojów w gazetach, mniej w radiu. Liderem Coca-Cola, mocno w górę Sprite i Fanta, w dół Pepsi (analiza)
Producenci napojów gazowanych w pierwszych pięciu miesiącach br. znacząco zwiększyli względem roku ub. wydatki na reklamy w dziennikach, magazynach i na indoorze. Zmniejszyli budżety na reklamę w radiu. Najwięcej wydano na reklamy marki Coca-Cola, zaś Sprite był w tym okresie brandem o największe dynamice wydatków.
W okresie od stycznia do maja br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) 121,1 mln zł, czyli 9,2 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie raportu Kantar Media (dane cennikowe netto).
Zdecydowana większość ich budżetów - 79,2 mln zł, po wzroście w skali roku o 9,2 proc. - trafiła do telewizji. Drugim najczęściej wybieranym do promocji napojów gazowanych medium były kina. Reklamy w nich kosztowały 25,2 mln zł, czyli 5,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Trzecią najpopularniejszą pod względem wydatków producentów w tej kategorii była reklama outdoorowa. Na nią przeznaczono w tym roku 8,5 mln zł, czyli 36,5 proc. więcej niż rok temu.
W pierwszych pięciu miesiącach br. znacząco wzrosło zainteresowanie producentów napojów gazowanych reklamą w dziennikach oraz indoorze. Ich wydatki w gazetach wzrosły w skali roku o 570,8 proc. - z 41,2 tys. zł do 276,1 tys. zł, a na indoor - o 105,6 proc., z 95,2 do 195,7 tys. zł. O 73,8 proc. wzrosły też wydatki na reklamy w magazynach - do 7,7 mln zł.
Wzrosty w tych kanałach komunikacji możliwe były dzięki m.in. ograniczeniu nakładów na reklamę radiową - rozgłośnie na reklamach napojów gazowanych w omawianym okresie zarobiły 97,7 proc. mniej niż rok temu. Było to jedynie 24,1 tys. zł wobec 1 mln zł w analogicznym okresie ub.r.
Wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych w podziale na media |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I – V 2016 |
I-V 2017 |
zmiana proc. |
Telewizja |
72 524 674 zł |
79 189 804 zł |
9,2 |
Kina |
26 526 201 zł |
25 161 046 zł |
-5,1 |
Outdoor |
6 212 205 zł |
8 481 793 zł |
36,5 |
Magazyny |
4 454 896 zł |
7 742 535 zł |
73,8 |
Gazety |
41 158 zł |
276 104 zł |
570,8 |
Indoor |
95 200 zł |
195 700 zł |
105,6 |
Radio |
1 025 092 zł |
24 080 zł |
-97,7 |
razem |
110 879 426 zł |
121 071 062 zł |
9,2 |
Największym reklamodawcą w kategorii napojów gazowanych był w omawianym okresie koncern Coca-Cola Poland Services, który w tym roku wydał w mediach tradycyjnych 76,7 mln zł, czyli 19 proc. więcej niż rok temu.
Druga pod tym względem firma - Pepsi-Cola General Bottlers Polska - przeznaczyła na reklamy swoich marek 21,7 mln zł (38,6 proc. mniej niż rok temu), zaś trzeci na podium Colian zwiększył wydatki o 15 proc., do 8,6 mln zł.
W zestawieniu pięciu największych pod względem wydatków reklamowych producentów napojów gazowanych znalazły się jeszcze firmy Hoop Polska z wydatkami w kwocie blisko 6 mln zł i Zbyszko Company, który wydał 5,8 mln zł (292,2 proc. więcej niż rok temu).
Hoop Polska w kwietniu w kampanii pod hasłem „Sięgnij gwiazd” reklamował Hoop Colę z nowym logo.
Wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych (TOP 5) |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I – V 2016 |
I-V 2017 |
zmiana proc. |
COCA-COLA POLAND SERVICES |
64 438 275 zł |
76 697 893 zł |
19 |
PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND |
35 293 232 zł |
21 686 161 zł |
-38,6 |
COLIAN |
7 441 238 zł |
8 559 230 zł |
15 |
HOOP POLSKA |
|
5 977 045 zł |
- |
ZBYSZKO COMPANY |
1 483 375 zł |
5 817 350 zł |
292,2 |
razem |
110 879 426 zł |
121 071 062 zł |
9,2 |
Około połowy wydatków reklamowych producentów napojów gazowanych stanowiły w omawianym okresie wydatki na reklamę marki Coca-Cola (Coca-Cola Poland). Było to 60,9 mln zł (0,4 proc. mniej niż rok wcześniej).
Trzykrotnie mniej kosztowały z kolei reklamy marki Pepsi (PepsiCo) – jej producent w tym roku zmniejszył wydatki w porównaniu z rokiem ub. o 30,3 proc, z 28,1 do 19,6 mln zł. Obecnie w kampanii tej marki promowana jest Pepsi bez kalorii. Bohaterem reklam jest Filip Chajzer.
Trzecią pod względem wydatków reklamowych marką była Hellena (Colian) z wydatkami w wysokości 8,6 mln zł – 15 proc. wyższymi w skali roku. Ta marka była szczególnie aktywna marketingowo w kwietniu i maju. W jej kampanii występował Kuba Wojewódzki - w jednych reklamach promował konkurs, w innych zaś - Oranżadę Hellena głosami Krystyny Czubówny i Tomasza Zimocha.
W czołówce pięciu najczęściej reklamowanych brandów znalazły się, produkowane przez koncern Coca-Coli marki Fanta i Sprite. Nakłady na promocję pierwszej były rok do roku wyższe o 133,5 proc. (wyniosły 7,6 mln zł). Z kolei wydatki na reklamę Sprite wzrosły z 23 tys. zł do 7,1 mln zł. W jednej z ostatnich kampanii Sprite’a wystąpili Pezet i Małolat.
TOP 5 marek napojów gazowanych pod względem wydatków reklamowych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I – V 2016 |
I-V 2017 |
zmiana proc. |
COCA-COLA |
61 147 906 zł |
60 900 192 zł |
-0,4 |
PEPSI |
28 146 734 zł |
19 623 905 zł |
-30,3 |
HELLENA |
7 441 238 zł |
8 559 230 zł |
15 |
FANTA |
3 267 369 zł |
7 628 027 zł |
133,5 |
SPRITE |
23 000 zł |
7 113 499 zł |
30828,3 |
razem |
110 879 426 zł |
121 071 062 zł |
9,2 |
Dołącz do dyskusji: Więcej reklam napojów w gazetach, mniej w radiu. Liderem Coca-Cola, mocno w górę Sprite i Fanta, w dół Pepsi (analiza)
Cały dowcip polega na tym, żeby Ci się chciało częściej niż rzadziej ;)