SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

ComPress zarobiła najwięcej w 2012 r. Ranking agencji PR

W ub.r. zdecydowanie najwyższe przychody ze sprzedaży wśród firm PR zanotowała Partner of Promotion. Natomiast najwięcej "na czysto" zarobiły Compress i Hill and Knowlton - wynika z danych ZFPR.

Według analizy Związku Firm Public Relations, agencja Compress zanotowała w ub.r. fee income w wysokości 6,1 mln zł, Hill and Knowlton - 5,9 mln zł, Martis Consulting - 5,1 mln zł, a Martis Consulting -  5,1 mln zł. Wskaźnik fee income zdefiniowano jako różnicę pomiędzy przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak: zakup powierzchni reklamowej, zakup i produkcja materiałów reklamowych, transport, catering, wynajem hoteli, sal i sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów itp.

W rankingu według fee income wzięło udział 14 agencji. W celu potwierdzenia wiarygodności danych finansowych przekazanych przez agencje w wybranych losowo agencjach przeprowadzono audyt sprawdzający. Łączny wynik fee income tych 14 agencji wyniósł 51,3 mln zł. Jedną trzecią tej sumy stanowiły wyniki trzech czołowych agencji, a 52 proc. - wyniki pięciu czołowych.Natomiast średni wynik fee income wszystkich badanych agencji PR wyniósł 3,7 mln zł.

- Do tej pory w polskich badaniach branży PR nie pojawiło się zestawienie, którego głównym kryterium jest fee income. Zdecydowaliśmy się na klasyfikację wg przychodów z honorariów, ponieważ chcieliśmy pokazać realną wartość doradztwa public relations.Ze względu na wyzwania wynikające z pionierskiego charakteru metodologii zastosowanej przy badaniu oraz ograniczonych możliwościach udziału agencji sieciowych, przedstawiamy także ranking wg przychodów netto – komentuje Rafał Szymczak, prezes zarządu Związku Firm Public Relations.

Zestawienie firm PR wg fee income w 2012 roku

 

firma

przychody (mln zł)

główni klienci w 2012 roku

zatrudnieni*

konsultanci**

1

Compress

6,1

Husqvarna Poland, GSK Commercial, BZ WBK Finanse, Brown-Forman Poland, Apple

14

26

2

Hill and Knowlton

5,9

Research in Motion, Glaxo Smith Kline, Qualcomm, Nokia, Panasonic

33

6

3

Martis Consulting

5,2

Grupa Lotos, Grupa Puławy, Boryszew, JSW, Strabag

24

7

4

Lighthouse Consultants

5,1

Maraton Oil, PKN Orlen, Pfizer, Talisman Energy, Roche

11

10

5

On Board PR

4,4

Diageo Polska, AETN UK, Adamed, SCA Hygiene, Butcher's Pet Care

25

3

6

Solski BM

3,7

Amrest, EMC, Lufthansa, Airbus, Sanofi Pasteur

11

10

7

24/7 PR

3,7

Procter & Gamble, McDonald's Polska, Lotte Wedel, Grupa Kapitałowa Kruk, Bosch

17

9

8

Profile

3,6

Instytut Badań Edukacyjnych, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Związek Międzygminny ds.. Ekologii w Żywcu, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

16

10

9

NBS Communications

3,5

Goldman Sachs, Tauron, Michelin Polska, France Telecom / Orange, Goldman

5

7

10

Vision Group

3

Novartis Poland, PhRMA, F-Secure, CIMA, Abbott Laboratories Poland

10

6

11

Imago PR

2,2

Stalexport Autostrada Małopolska, Grupa PTWP, Tauron Polska Energia, Classen, Kroll Ontrack

13

2

12

TBT i Wspólnicy

1,9

brak danych

5

2

13

Telma Agency Communications

1,7

PP "Porty Lotnicze", LTC, Change, Inter IKEA, Good Time Day Spa

11

0

14

Neuron Agencja PR

1,4

Netia, Mitac, British Council, Imtech, Siemens

10

5

* średnioroczna liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę w 2012 roku

** średnioroczna liczba konsultantów zaangażowanych w ramach innych umów w 2012 roku


Opracowano również zestawienie, którego kryterium stanowił przychód netto ze sprzedaży usług. Dane finansowe przekazane przez agencje zostały zweryfikowane na podstawie ich sprawozdań finansowych.

Łączny przychód netto ze sprzedaży usług 24 agencji biorących udział w rankingu wyniósł w 2012 roku179,1 mln zł. Liderem została agencja Partner of Promotion z wynikiem 33,7 mln zł. Drugie miejsce zajęła agencja Havas PR Warsaw z wynikiem 13,9 mln zł, natomiast trzecie miejsce z 10,7 mln zł przychodu przypadło w udziale agencji Grayling Polska. Na dalszych pozycjach znalazły się:  Hill and Knowlton z przychodem 10,6 mln zł, Multi Communications z przychodem 9, 7 mln zł, ComPress z 9,5 mln zł, 24/7 PR z 8,7 mln zł, On Board PR z 7,3 mln zł, Profile z 7,1 mln zł oraz zamykająca pierwszą dziesiątkę Lighthouse Consultants, która osiągnęła przychód w kwocie 7 mln zł.  Łączny przychód netto ze sprzedaży usług w 2012 r. firm z czołowej dziesiątki wyniósł 118,1 mln zł, co stanowi 66 proc. przychodu wypracowanego przez wszystkie agencje uwzględnione w rankingu.

Zestawienie firm PR wg przychodów netto ze sprzedaży usług w 2012 roku

 

firma

przychody (mln zł)

główni klienci w 2012 roku

zatrudnieni*

konsultanci**

1

Partner of Promotion

33,7

Procter & Gamble, Ministerstwo Gospodarki, UPEMI, Stowarzyszenie Sadowników RP, Oknoplast

48

18

2

Havas PR Warsaw

13,9

Samsung, Orange, Novartis, Energa, Maersk

35

10

3

Grayling Polska

10,7

Kapsch, Google, GE Corporation, Mars/Wrigley, ArcelorMittal

33

3

4

Hill and Knowlton

10,6

Research in Motion, Glaxo Smith Kline, Qualcomm, Nokia, Panasonic

33

6

5

Multi Communications

9,7

Ceramika Paradyż, ING Życie, Reckitt Benckiser, Schenker, Volkswagen Bank Polska

27

10

6

Compress

9,5

Husqvarna Poland, GSK Commercial, BZ WBK Finanse, Brown-Forman Poland, Apple

14

26

7

24/7 PR

8,7

Procter & Gamble, McDonald's Polska, Lotte Wedel, Grupa Kapitałowa Kruk, Bosch

17

9

8

On Board PR

7,3

Diageo Polska, AETN UK, Adamed, SCA Hygiene, Butcher's Pet Care

25

3

9

Profile

7,1

Instytut Badań Edukacyjnych, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Związek Międzygminny ds.. Ekologii w Żywcu, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

16

10

10

Lighthouse Consultants

7

Maraton Oil, PKN Orlen, Pfizer, Talisman Energy, Roche

11

10

11

Martis Consulting

6,5

Grupa Lotos, Grupa Puławy, Boryszew, JSW, Strabag

24

7

12

Marketing & Communications Consultants

6,4

Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, Europejski Fundusz Leasingowy, Veleant Pharmaceuticals, Provident Polska

11

3

13

NBS Communications

6,4

Goldman Sachs, Tauron, Michelin Polska, France Telecom / Orange, Goldman

5

7

14

Fleishman-Hillard

5,9

Philips, Exxon Mobil, Nestle, Novartis, Adobe

24

10

15

Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants

5,4

Pernod Ricard Polska, Sygnity, SAB Miller KP, Getin Noble Bank, Neonet

6

10

16

Solski BM

5,3

Amrest, EMC, Lufthansa, Airbus, Sanofi Pasteur

11

10

17

Monday PR

4,9

Intel Technology Poland, PTC, Asus, Huawei Polska, Trend Micro

19

4

18

Primum PR

4,3

Roche Polska, Komisja Europejska, Erner & Mertz, Groupe SEB, Wydawnictwo Bauer

10

10

19

Imago PR

3,8

Stalexport Autostrada Małopolska, Grupa PTWP, Tauron Polska Energia, Classen, Kroll Ontrack

13

2

20

Vision Group

3,8

Novartis Poland, PhRMA, F-Secure, CIMA, Abbott Laboratories Poland

10

6

21

ITBC Communication

3,3

AB, Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Rank Progress, Motorola Solutions Polska, Polycom Polska

16

7

22

Telma Agency Communications

2,4

PP "Porty Lotnicze", LTC, Change, Inter IKEA, Good Time Day Spa

11

0

23

Neuron Agencja PR

1,6

Netia, Mitac, British Council, Imtech, Siemens

10

5

24

PR Time Rabiega Skórska

1,2

Volkswagen Motor Polska, Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa, Terma Białka, grupa Deweloperska GEO, Inter IKEA

5

2

* średnioroczna liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę w 2012 roku

** średnioroczna liczba konsultantów zaangażowanych w ramach innych umów w 2012 roku

 

Dołącz do dyskusji: ComPress zarobiła najwięcej w 2012 r. Ranking agencji PR

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nick_01
W końcu ZFPR zdecydował się na rozdział rankingów i przygotowanie zestawienia fee income.
Teraz mamy do czynienia z prawdziwym obrazem obrotów branży usług PR. Gratulacje dla liderów w tej dziedzinie!
0 0
odpowiedź
User
Masakra
Revenue 6 mln zl lidera to zabawa na poziomie stoiska z kebabem na londynskim Picadilly. Pokazuje to tylko jakim zadupiem jestesmy. Smutek i zal.
0 0
odpowiedź
User
Grooby
A gdzie agencja Edelman Polska?
0 0
odpowiedź