Czy serwisy OTT zastąpią tradycyjną telewizję?
Tworzenie kanałów tematycznych i ich przyszłość w obliczu rosnącej roli serwisów OTT z kontentem na żądanie – o tym dyskutowali uczestnicy debaty „Przyszłość kanałów tematycznych vs. OTT” podczas 51. Międzynarodowej Konferencji i Wystawy Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.
Na naszym rynku działa już 290 polskojęzycznych kanałów telewizyjnych (według danych AKPA, bez dubli w HD) dostępnych głównie w ramach płatnej telewizji, a jednocześnie cały czas rozwija się oferta serwisów OTT, dających dostęp do kontentu na żądanie, ale także pozwalających oglądać kanały tradycyjne. Dyskusję na ten temat poprowadził Patryk Pallus, redaktor naczelny Wirtualnemedia.pl.
Telewizja Polska, której władze zmieniły się pod koniec 2023 roku, planuje likwidację część kanałów tematycznych jak m.in. Alfa TVP czy TVP Kobieta. Głos w tej sprawie zabrał Marek Zając, zastępca dyrektora programowego TVP.
- Od Telewizji Polskiej oczekuje się, że będzie pełniła misję, że kanały tematyczne będzie wypełniała dobrą produkcję premierową i będzie wspierała twórców programów dokumentalnych - mówił Zając. - Biorąc pod uwagę dobre zarządzanie publicznymi pieniędzmi podatników, a także nie opieranie anten wyłącznie na powtórkach powstał np. pomysł stworzenia jednego mocnego kanału TVP Wiedza, który połączy TVP Historia, TVP Nauka i TVP Dokument - dodał Zając. TVP rozważa jednocześnie tworzenie kanałów FAST, ale nie podjęła na razie decyzji w tej sprawie.
TVN Warner Bros. Discovery nie planuje też powiększanie portfolio kanałów kablowo-satelitarnych, ale skupia się na stacjach FAST, który ruszyły w lutym br. Ostatnio dołączyły trzy nowe i jest ich już 20 - wszystkie są dostępne za darmo w serwisie streamingowym Player.
- Gdzieś nie tak znowu odległą perspektywą jest to, że bariera pomiędzy takimi tradycyjnymi kanałami, nazwijmy to kablowo-satelitarnym a kanałami FAST zacznie się zacierać. Widz nie będzie wiedział czy ogląda kanał, który powstał jako FAST, czy jest to tradycyjny kanał telewizyjny. Oczywiście po drodze są jakieś bariery techniczne czy regulacyjne – mówił Bogdan Czaja, group vice president programming and operations w Warner Bros. Discovery.
Canal+ Polska też nie otwiera pełnowymiarowych stacji, ale dzięki pozyskaniu praw do Ligi Mistrzów, uruchomił kanały specjalne nadawane w czasie rozgrywek. - Nie szłabym tak daleko, że nasze kanały sportowe Ekstra 5,6 i 7 to kanały FAST. Ale na pewno dają one doświadczenie jeszcze mocniejszego sprofilowania kanału tematycznego – stwierdziła Małgorzata Seck, wiceprezes ds. programowych w Canal+ Polska.
Jak streaming wpływa na tworzenie stacji tematycznych?
Małgorzata Seck podkreśliła, że w związku z rozwojem streamingu wpływ na programowanie kanałów tematycznych mają przyzwyczajenia widzów. - Ludzie przyzwyczaili się do binge watchingu, więc coraz częściej w obrębie kanałów tematycznych zdarzają nam się maratony. Zwłaszcza w naszych kanałach dziecięcych. Takie weekendowe maratony pozwalają np. dotrzeć do bardziej precyzyjnej widowni – mówiła Seck.
TVP mimo posiadania szerokiej oferty kanałów tematycznych, coraz mocniej stawia też na streaming. – Np. we wrześniu wprowadziliśmy funkcję catch-up, czyli możliwość przewijania kanałów siedem dni do tyłu. Cieszy się ona zainteresowaniem, bo rzeczywiście tej funkcjonalności brakowało – mówił Marek Zając.
Patrząc na zainteresowanie klientów telewizją i streamingiem, według Artura Dominiaka dyrektora departamentu usług dla domu w P4 (operator sieci Play), można wyróżnić kilka grup. Pierwsza to osoby, którym wystarcza szybki dostęp do internetu i same wybierają, co dzięki niemu obejrzą w streamingu. - To właśnie młodsi ludzie, którzy są trochę bardziej świadomi i mniej przywiązani do tradycyjnej telewizji – mówił Dominiak.
- Jest też nadal wciąż wielu klientów, którzy nadal poszukują takiej bardziej tradycyjnej rozrywki. Czyli są przyzwyczajeni, że jest jakiś prime time, a w nim są premiery, które ich interesują. Jest też grupa, dla której kanały linearne są dla niej coraz mniej istotne. Podstawą ich decyzji o wyborze oferty jest obecność serwisów streamingowych – dodał przedstawiciel Playa.
Czytaj także: Kiedy nowa ustawa medialna? Dostanie ją dopiero nowy prezydent
Nadawca AXN chce mieć więcej kanałów
Zdaniem Kima Podera, chief operating officera w Antenna Group, w ciągu najbliższych pięciu lat na rynku będzie mniej stacji. Inaczej ma być w przypadku Antenna Entertainment, nadawcy stacji AXN. - Nasz plan jest taki, że będziemy mieli więcej kanałów. Jesteśmy bardzo zaangażowani w dalsze inwestowanie w dobre kanały – mówił Poder.
Bogdan Czaja zwrócił uwagę, że mimo spadkowych trendów widownia tradycyjnej telewizji utrzymuje się na stabilnym poziomie. - Np. ten rok był bardzo udany, patrząc na oglądalność telewizji ogółem. To się wiąże ze zmianą metodologii liczenia oglądalności poza domem, ale tylko po części – podkreślił group vice president w Warner Bros. Discovery.
Artur Dominiak zwrócił jednak uwagę, że telewizja powoli umiera. - Trendy zachowań klienckich będą powoli przeważać za tym, że treści liniowe będą musiały się kurczyć. Bo nie będzie miejsca dla wszystkich. Już teraz widać, że czas oglądania maleje. Więc im więcej kanałów w malejącym czasie oglądalności, tym mniejsza ekspozycja każdego z nich – mówił przedstawiciel Play.
Portal Wirtualnemedia.pl jest patronem medialny 51. Konferencji i Wystawy Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.
Dołącz do dyskusji: Czy serwisy OTT zastąpią tradycyjną telewizję?