Tyle Orlen płaci za sponsoring reprezentacji piłkarskich. Premie za awanse i pozycję w rankingu
Orlen w ramach czteroletniej umowy sponsoringowej z Polskim Związkiem Piłki Nożnej może zapłacić 171 mln zł, z czego 134 mln zł to kwota gwarantowana.
Obecna umowa sponsorska została zawarta przez Orlen i Polski Związek Piłki Nożnej na początku ub.r. Na mocy kontraktu koncern do sierpnia 2026 lata będzie sponsorem generalnym 11 reprezentacji narodowych (m.in. głównej drużyny mężczyzn i kobiet, kadr młodzieżowych) oraz sponsorem tytularnym Pucharu Polski kobiet, Ekstraligi kobiet oraz 1. Ligi kobiet.
Dla Orlenu to kontynuacja współpracy sponsorskiej prowadzonej z PZPN od 2015 roku przez Grupę Lotos, którą koncern przejął w połowie 2021 roku. Marka Lotos zniknęła wtedy z rynku, a w ramach umów sponsorskich zastąpił ją Orlen.
8 mln zł od Orlenu za awans piłkarzy na Euro 2024
Według umowy z początku ub.r., do której szczegółów dotarł Onet, Orlen do sierpnia 2026 roku zapłaci PZPN-owi 134 mln zł (wszystkie kwoty w tekście są netto). W 2023 i 2024 roku kwotę gwarantowaną ustalono na 36,5 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Za ub.r. federacja dostała też 8 mln zł premii za awans reprezentacji piłkarzy na Euro 2024. Dwa inne dodatki uzależniono od miejsca naszych drużyn na koniec roku w rankingu FIFA: 2,75 mln zł za pozycję reprezentacji piłkarzy powyżej 33., a 1,51 mln zł za miejsce reprezentacji piłkarek powyżej 38.
W 2024 r. wyznaczono podobne premie: za pozycję w rankingu FIFA drużyny piłkarzy (2,75 mln zł za miejsce od pierwszego do 33., a 1,83 mln zł za pozycje 33-48) oraz piłkarek (1,51 mln zł za miejsce 1-38, 667 zł za 39-53).
Jeśli reprezentacja piłkarzy w 2025 roku awansuje na mundial, Orlen zapłaci dodatkowo 9,52 mln zł, zaś w przypadku odpadnięcia z eliminacji po barażach - 2,1 mln zł. Awans do dywizji A Ligi Narodów wyceniono na 3,52 mln zł (nasza drużyna niedawno spadła o dywizji B, po meczach z Portugalią, Chorwacją i Szkocją), a pozostanie w dywizji B - na 2,34 mln zł.
W 2025 i pierwszej połowie 2026 roku PZPN będzie też dostawał premie za miejsca naszych reprezentacji w rankingu FIFA, na analogicznych zasadach jak w ub. i br.
CZYTAJ TEŻ: Orlen ogranicza markę PGNiG. Bez zmian dla klientów?
Orlen jako sponsor główny reprezentacji piłkarskich i rozgrywek kobiecych organizowanych przez PZPN jest promowany m.in. na bandach wokół boisk, ściankach i strojach zawodników (w przypadku drużyn narodowych: na strojach treningowych). Może też korzystać z wizerunku reprezentacji oraz ich czołowych piłkarzy i piłkarek w swoich działaniach marketingowych.
Koncern regularnie przygotowuje spoty z udziałem czołowych piłkarzy naszej reprezentacji, np. latem ub.r. reklamowali oni promocję cenową dla użytkowników programu lojalnościowego Vitay.
Umowę z PZPN przedłużył też InPost
W sierpniu 2022 roku, niecały rok po tym jak prezesem PZPN został Cezary Kulesza, umowę z federację na pośrednictwo przy zawieraniu kontraktów dotyczących praw marketingowych podpisała agencja Publicon Sport. Wcześniej przez 25 lat odpowiadał za to Sportfive.
Od połowy 2022 roku sponsorem strategicznym głównej reprezentacji piłkarzy jest InPost. W czerwcu br. umowa została przedłużona, współpracę poszerzono o kobiecą drużynę narodową i piłkę młodzieżową.
Dołącz do dyskusji: Tyle Orlen płaci za sponsoring reprezentacji piłkarskich. Premie za awanse i pozycję w rankingu