Dużo więcej reklam aut osobowych na outdoorze i w kinach, mniej w gazetach. Najmocniej promowane Skoda, Volkswagen i Toyota
Przez dziesięć pierwszych miesięcy br. producenci i importerzy samochodów osobowych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych ponad miliard złotych. Znacząco w tym okresie zwiększyła inwestycje w reklamę zewnętrzną i kinową. Największy wzrost wydatków miał Volkswagen Group Polska, a Skoda była najmocniej reklamowaną w tym czasie marką.
Z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl wynika, że polscy importerzy samochodów osobowych od stycznia do października br. wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) nieco ponad 1 mld zł, o 15,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Ponad połowę wszystkich wydatków - 564,8 mln zł, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej - przeznaczyli na działania marketingowe w telewizji. Blisko jedna czwarta inwestycji - 237,6 mln zł - trafiła do stacji radiowych, które w tym roku zarobiły na spotach firm z tego sektora 14,3 proc. więcej niż przed rokiem.
W omawianym okresie znacząco wzrosły wydatki importerów na reklamę outdooorową i kinową. Na promocję na nośnikach reklamy zewnętrznej wydano w tym roku blisko 100 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku - 47,4 mln zł. Z kolei wartość reklam samochodów w kinach wzrosła o 69,9 proc., do 63,9 mln zł.
Mniej reklam aut było natomiast w gazetach i na indoorze. Importerzy na dzienniki wydali 24,7 proc. mniej - 13,4 mln zł, a na indoor - 71,5 proc. mniej, zaledwie 13,7 tys. zł.
Zaznaczmy, że branża motoryzacyjna ma największy udział wydatkach na reklamy internetowe w Polsce. W pierwszej połowie br. wyniósł on 19 proc. rynku, którego wartość oszacowano w badaniu IAB AdEx na 1,54 mld zł.
Cennikowe wydatki na reklamy samochodów osobowych w poszczególnych mediach (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-X 2014 |
I-X 2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
517 949 687 zł |
564 821 978 zł |
9 |
Radio |
207 946 390 zł |
237 596 033 zł |
14,3 |
Gazety |
17 835 452 zł |
13 422 387 zł |
-24,7 |
Magazyny |
66 286 686 zł |
80 614 652 zł |
21,6 |
Outdoor |
24 065 103 zł |
47 380 816 zł |
96,9 |
Kina |
37 589 703 zł |
63 879 789 zł |
69,9 |
Indoor |
47 910 zł |
13 650 zł |
-71,5 |
Razem |
871 720 931 zł |
1 007 729 305 zł |
15,6 |
Największym reklamodawcą wśród polskich importerów samochodów był w tym roku Volkswagen Group Polska, do którego należą takie marki, jak Skoda, Volkswagen i Audi. Firma wydała w mediach pozainternetowych 280,5 mln zł, czyli 28,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Druga pod tym względem była Toyota Motor Poland z inwestycjami w wysokości 86,7 mln zł (wzrost o 6,6 proc.). Trzecie miejsce na reklamowym podium zajęło Renault Polska, które w tym roku na reklamy przeznaczyło 76,7 mln zł, o 24,9 proc. więcej niż przed rokiem.
Spośród pięciu największych reklamodawców branży motoryzacyjnej, w omawianym okresie dwie firmy zredukowały budżety na reklamę w tradycyjnych mediach. General Motors Poland, który jest importerem marki Opel, zmniejszył je o 6,2 proc., do blisko 60 mln zł, a Citroen Polska - o 12,2 proc., do 49,6 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów i importerów samochodów osobowych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-X 2014 |
I-X 2015 |
zmiana proc. |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
218 017 730 zł |
280 544 979 zł |
28,7 |
TOYOTA MOTOR POLAND |
81 281 616 zł |
86 653 842 zł |
6,6 |
RENAULT POLSKA |
61 439 454 zł |
76 749 671 zł |
24,9 |
GENERAL MOTORS POLAND |
63 936 620 zł |
59 970 616 zł |
-6,2 |
CITROEN POLSKA |
56 471 239 zł |
49 558 785 zł |
-12,2 |
Razem |
871 720 931 zł |
1 007 729 305 zł |
15,6 |
W pierwszych dziesięciu miesiącach br. najmocniej reklamowaną marką samochodów na polskim rynku była Skoda (VW Group Polska) - jej reklamy warte były w tym okresie 123,2 mln zł (39 proc. więcej niż rok temu).
Marka ostatnio była promowana m.in. akcją z udziałem blogera Mr Vintage, a wcześniej kampanią z udziałem aktorki Małgorzaty Sochy.
Znacznie zwiększono też wydatki na promocję marki Audi (VW Group Polska) - o 108,5 proc. w skali roku, do 55 mln zł.
Najmocniej reklamowe marki samochodów osobowych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-X 2014 |
I-X 2015 |
zmiana proc. |
SKODA |
88 588 238 zł |
123 172 754 zł |
39 |
VOLKSWAGEN |
70 789 179 zł |
63 831 164 zł |
-9,8 |
TOYOTA |
64 930 369 zł |
61 353 712 zł |
-5,5 |
OPEL |
63 936 620 zł |
59 970 616 zł |
-6,2 |
AUDI |
26 397 541 zł |
55 037 203 zł |
108,5 |
Razem |
871 720 931 zł |
1 007 729 305 zł |
15,6 |
W tym roku mniej wydano na wsparcie reklamowe marek Volkswagen (VW Group Polska), Toyota (Toyota Motor Poland) i Opel (GM Poland). Latem Volkswagen promował wersję Golf Variant spotami z gwarą śląską, a samochody użytkowe wspierał kampanią skierowaną do kurierów.
Wydatki na reklamy Volkswagena spadły o 9,8 proc., do 63,8 mln zł, w przypadku Toyoty - o 5,5 proc., do 61,4 mln zł, a Opla - o 6,2 proc., do blisko 60 mln zł. Ta ostatnia marka przez ostatnie kilka tygodni była promowana w kampanii z udziałem trenera piłkarskiego Jürgena Kloppa.
Dołącz do dyskusji: Dużo więcej reklam aut osobowych na outdoorze i w kinach, mniej w gazetach. Najmocniej promowane Skoda, Volkswagen i Toyota
Widzowie, korzystający z tej interaktywnej reklamy mogli zapoznać się z licznymi filmikami na żądanie przedstawiające przemyślane rozwiązania Skody.