SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Facebook Poland sprzedał reklamy za 1,2 mld zł, zwiększył przychody i zysk

W ub.r. przychody brutto spółki Facebook Poland, należącej do koncernu Meta, urosły o 61,2 proc. do 1,17 mld zł. Firma zanotowała też wzrost wpływów netto (o 17 proc. do 118,69 mln zł) i zysku netto z 21,33 do 22,96 mln zł, na koniec roku zatrudniała już 85 pracowników - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

W sprawozdaniu Facebook Poland zaznaczono, że 1,17 mld zł wyniosły w ub.r. kwoty brutto od reklamodawców i inne przychody. Zwiększyły się mocno kolejny rok z rzędu: w 2020 roku sięgnęły 724,14 mln zł, a w 2019 roku - 517,21 mln zł.

Do koncernu Meta należą platformy Facebook, Instagram, Messenger i WhatsApp. Facebook to zdecydowanie najpopularniejsza platforma społecznościowa w Polsce, a w ścisłej czołówce tej kategorii jest też Instagram. Według badania Mediapanel w kwietniu br. Facebook zanotował 26,58 mln polskich użytkowników, 88,41 proc. zasięgu oraz 15 godzin, 6 minut i 35 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, a Instagram - 15,28 mln internautów, 50,82 proc. zasięgu oraz 4 godziny, 23 minuty i 49 sekund przeciętnego czasu korzystania.

Zdecydowana większość płatności od polskich reklamodawców na platformach Mety trafia do irlandzkiej spółki zależnej koncernu - Meta Platforms Ireland. W ub.r. Facebook Poland poniósł wobec niej 1,05 mld zł kosztów, wobec 622,7 mln zł rok wcześniej.

W efekcie wpływy netto Facebook Poland miały w ub.r. wartość 118,69 mln zł, co wobec 101,44 mln zł w 2020 roku daje wzrost o 17 proc. Przychody z zagranicy, w całości wygenerowane ze sprzedaży usług wsparcia dla Meta Platforms Ireland, zwiększyły się z 34,89 do 39,2 mln zł.

Natomiast bezpośrednie wpływy od polskich reklamowców wzrosły z 66,55 do 79,49 mln zł.

13 pracowników więcej w Facebook Poland

Koszty operacyjne Facebook Poland procentowo wzrosły mocniej od przychodów netto - o 21,5 proc. do 85,72 mln zł. Większość to koszty pracownicze: wydatki na wynagrodzenia poszły w górę z 37,9 do 46,66 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 6,51 do 8,03 mln zł.

Na koniec ub.r. w spółce pracowało 85 osób, o 13 więcej niż przed rokiem.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Nakłady na usługi obce zwiększyły się z 23,4 do 25,97 mln zł, na amortyzację - z 1,79 do 3,95 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - ze 190,4 do 879 tys. zł.

W kwocie 1,64 mln zł pozostałych kosztów operacyjnych prawie całość to odpisy na nieściągalne należności. Natomiast wydatki finansowe zmalały z 4,51 do 2,5 mln zł dzięki korzystniejszym różnicom kursów walut.

Już 72 mln zł w kapitale

Zysk sprzedażowy spółki wzrósł z 30,92 do 32,96 mln zł, zysk operacyjny - z 30,92 do 31,32 mln zł, a zysk netto - z 21,33 do 22,96 mln zł. W ub.r. firma zapłaciła 5,94 mln zł, wobec 5,17 mln zł rok wcześniej.

100 proc. udziałów Facebook Poland ma amerykański podmiot Facebook Global Holding II. W minionym tygodniu na walnym zgromadzeniu zdecydował, że zeszłoroczny zysk netto polskiej spółki w całości zasili jej kapitał zapasowy.

Na koniec ub.r. kapitał zapasowy spółki wynosił już 49,07 mln zł.

Globalnie koncern Meta tylko w czwartym kwartale ub.r. zanotował wzrost wpływów reklamowych rok do roku z 27,19 do 32,64 mld dolarów oraz łącznych przychodów z 26,17 do 33,67 mld dolarów. Ogłaszając te wyniki, podał kilka negatywnych komunikatów: o nie najlepszych prognozach dla rynku reklamowego, ograniczeniach wskutek nowej polityki prywatności Apple i pierwszym spadku kwartał co kwartału liczby użytkowników codziennie odwiedzających Facebooka.

W konsekwencji następnego dnia akcje Mety potaniały o 26 proc., co przełożyło się na największy jednosesyjny spadek kapitalizacji w historii amerykańskiego rynku giełdowego: z 898 mld do ok. 661 mld dolarów.

W pierwszym kwartale br. koncern przy wzroście przychodów o 6,6 proc. do 27,91 mld dolarów zanotował spadek zysku netto z 9,5 do 7,46 mld dolarów, spowodowany przez niższą rentowność biznesu reklamowego i straty segmentu VR i AR.

Dołącz do dyskusji: Facebook Poland sprzedał reklamy za 1,2 mld zł, zwiększył przychody i zysk

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Max
Ile podatków do budżetu wpłacili?
0 0
odpowiedź
User
najs
Czyli średnie zarobki to prawie 46k miesięcznie, ciekawe tylko za co. Zazdroszczę ;)
0 0
odpowiedź
User
czy tak?
na tych znaczkach chyba
0 0
odpowiedź