SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Globalne przychody ze streamingu i rynku telewizyjnego wyniosą w tym roku 700 miliardów dolarów

Podczas tegorocznych targów telewizyjnych Mipcom odbywających się w Cannes, analityk firmy Omdia - Tim Westcott, oszacował, że globalny rynek telewizji i streamingu będzie wart 700 miliardów dolarów w 2023 roku, z czego 164 miliardy dolarów zostaną przeznaczone na inwestycje w kolejne filmy, seriale i programy.

Kadr z popularnego serialu „Ted Lasso”, Apple TV+ Kadr z popularnego serialu „Ted Lasso”, Apple TV+

Kwota 700 miliardów dolarów opiera się na łącznych przychodach z reklam, subskrypcji i dochodów publicznych powiedział Tim Westcott podczas wykładu dla uczestników konferencji Mipcom. Liczba ta wzrosła o 77 proc. z 394 miliardów dolarów ogółem uzyskanych w 2010 roku.

Przedstawione wyniki stanowią część badań, które wkrótce zostaną opublikowane przez firmę Omdia. - Przeprowadziliśmy to badanie od podstaw, szacując wydatki nadawców, kanałów i platform w 119 krajach - powiedział Westcott.

Dominuje streaming
Z tej globalnej kwoty wynoszącej 700 miliardów dolarów subskrypcje platform sreamingowych stanowią 47 proc. całości w porównaniu z 45 proc. w 2010 r., z kolei reklama stanowi 48 proc. w porównaniu do 45 proc. w 2010 r. Jak wynika z raportu, dochody telewizji publicznych spadną do 5 proc. z 10 proc. w 2010 roku. Ameryka reprezentuje 43 proc. tej liczby, Azja i Oceania – 25 proc., a Europa Zachodnia – 18 proc.

Według firmy Omdia w USA inwestycje programowe spadną zaledwie o 1 proc. w stosunku do 2022 roku. - Jeśli chodzi o ogólny wzrost, inwestycje są obecnie dość stabilne. Oczekujemy, że w 2023 r. światowe wydatki wzrosną ogółem o 1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim – powiedział analityk. „Platformy streamingowe były głównym czynnikiem wzrostu i wydatków na seriale i programy w ciągu ostatnich 5–10 lat, zwłaszcza widać to w przypadku Netfliksa. Jednak w Omdii spodziewamy się, że w przyszłym roku liczba subskrypcji będzie utrzymywać się na stałym poziomie” – wyjaśnił przedstawiciel firmy Omdia.

Skutki strajków w Hollywood
Liczba seriali, które wyemitowano do tej pory w sezonie 2023/24, to 43 w porównaniu do 179 w 2019 roku. „Liczba ta wzrośnie wraz z premierą nowych tytułów w dalszej części sezonu” – powiedział analityk. „Celem było pokazanie, że strajki zakłóciły nowy sezon i doprowadziły do zmian harmonogramów premier jeśli chodzi o nowe sezony seriali i programów” – wskazał Westcott.


Stara dobra telewizja?
W USA w 2022 r. oglądanie telewizji linearnej stanowiło zaledwie 45 proc. uczestnictwa w rynku i tylko 48 proc. w Wielkiej Brytanii (reszta to streaming). W niektórych krajach europejskich, np. we Włoszech, telewizja linearna stanowiła 80 proc. oglądalności. W raporcie stwierdzono, że w Hiszpanii wynik klasycznej telewizji to 73 proc.

Z raportu wynika, że pod względem przychodów z produkcji i dystrybucji telewizyjnej, podobnie jak w 2021 r., dominują studia amerykańskie. NBCUniversal wyprzedził firmę Walta Disneya i zajął pierwsze miejsce z przychodami na poziomie 8,71 miliarda dolarów w sezonie 2021/22. NBCUniversal wykazało 15 proc. wzrost przychodów, podczas gdy Walt Disney Co odnotował spadek o 27 proc.

Rynek produkcji
Banijay była największą z trzech europejskich firm, które znalazły się w pierwszej dziesiątce. Francja stała się największym rynkiem pod względem przejęć firm produkcyjnych, wyprzedzając Wielką Brytanię.

W USA najwięksi producenci są właścicielami najbardziej wpływowych sieci telewizyjnych. Przez lata telewizja przeszła bardziej w stronę modelu kinowego, w którym producenci muszą zbierać pieniądze, aby serial mógł powstać, tak jak ma to miejsce w przypadku filmu niezależnego – podsumował Westcott.

Dołącz do dyskusji: Globalne przychody ze streamingu i rynku telewizyjnego wyniosą w tym roku 700 miliardów dolarów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl