SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Historia Bez Cenzury, AdBuster i Mówiąc Inaczej najsilniejszymi markami polskiego YouTube’a

YouTube przeprowadził badanie dotyczące rozpoznawalności i zaufania do popularnych postaci i celebrytów w Polsce. Na szczycie zestawienia znaleźli się Wojciech Cejrowski, Kuba Wojewódzki i Magda Gessler. Na liście 20 nazwisk i marek połowę zajmują znani twórcy i kanały na polskim YouTube, najwyższe pozycje mają Historia Bez Cenzury, AdBuster i Mówiąc Inaczej.

Badanie - na zlecenie YouTube - przeprowadziła firma badawcza Kantar Millward Brown na próbie tysiąca respondentów w wieku 16-34 lata korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu. W ramach pierwszej fazy badania spośród dużej grupy twórców YouTube i celebrytów TV (łącznie 64 osób) zostało wybranych 20 nazwisk, którym dokładnie przyjrzano się w drugim etapie. Sprawdzano m.in. rozpoznawalność i sympatię względem poszczególnych osób - zarówno youtuberów, jak i celebrytów telewizyjnych.

Z badania wynika, że postaci najbardziej rozpoznawalne przez respondentów to gwiazdy wykreowane przez telewizję. Na szczycie zestawienia znaleźli się kolejno Wojciech Cejrowski (99 proc. rozpoznawalności), Kuba Wojewódzki oraz Magda Gessler (po 98 proc.).  

Najlepiej kojarzeni youtuberzy to SA Wardega, Abstrachuje TV i Matura to Bzdura, którzy zajęli odpowiednio 9.,10. i 11. miejsce w rankingu rozpoznawalności.

Na szczycie listy postaci z którą odbiorcy czują największą bliskość emocjonalną znalazła się Dorota Szelągowska, która wyprzedziła Abelarda Gizę oraz Martynę Wojciechowską.

W pierwszej dziesiątce zestawienia spośród osobowości telewizyjnych znalazł się jeszcze Robert Makłowicz (6. miejsce), natomiast pozostałe pozycje należą do twórców i kanałów w serwisie YouTube.

Twórcy YouTube, którzy cechują się najwyższym wskaźnikiem bliskości, to prowadzący kanał Historia Bez Cenzury, oceniani jako nowocześni i wiarygodni. Drugim twórcą, z którym odbiorcy czują się najsilniej związani jest AdBuster, kojarzony przede wszystkim z autentycznością, szczerością i profesjonalizmem. Trzeci najbardziej lubiany kanał to Mówiąc Inaczej, którego autorka wyróżnia się ze względu na wiarygodność i szczerość.

W badaniu spróbowano też ustalić jakimi konkretnie uczuciami odbiorcy darzą poszczególnych celebrytów, zarówno tych z ekranów telewizyjnych jak i tych dla których naturalną anteną jest YouTube. Sympatię do popularnych postaci miała określić odpowiedź na pytanie: „Z kim poszlibyśmy na piwo?”. W tym segmencie przewaga była po stronie youtuberów, 6 z nich znalazło się bowiem w pierwszej dziesiątce.

Na zaufanie odbiorców miały z kolei wskazywać odpowiedzi na pytanie: „Od kogo nie balibyśmy się kupić używanego samochodu?”. Na 1. miejscu listy znalazł się youtuber AdBuster wyprzedzając Radosława Kotarskiego oraz Filipa Chajzera.

W ostatniej kategorii definiującej gotowość odbiorców do emocjonalnego kontaktu z konkretnym celebrytą badacze zadali pytanie: „Komu zwierzylibyśmy się z problemów?”. Tutaj najwyższe noty uzyskali Joanna Krupa oraz youtubowe kanały Matura to bzdura i Letni Chamski Podryw.

Zbiorcze zestawienie wymienionych wcześniej kategorii wskazuje, że twórcy YT cieszą się większym zaufaniem odbiorców niż gwiazdy tradycyjnej telewizji.

Sondaż wykazał, że postaci znane z telewizji mają według respondentów więcej charyzmy, autorytetu i nowoczesnych cech, zaś youtuberzy wygrywają w takich obszarach jak autentyczność, szczerość czy zabawa.

Analizując bardziej szczegółowo cechy najbardziej wartościowych marek na YouTube badanie wskazuje m.in., że kanał Abstrachuje jest powszechnie rozpoznawalny dla 77 ogółu respondentów. Jest też wysoko oceniany w kategorii zaufania i bliskości, a jego wybijającą się cechą jest zabawa.

Rozpoznawalnością na poziomie 47 proc. cieszy się z kolei kanał Mówiąc inaczej. Bliskość emocjonalną z autorką kanału oceniono na 5,98 pkt., zaś wśród dominujących cech youtuberki wymieniono m.in. autorytet i profesjonalizm.

AdBuster jest marką kojarzoną przez 43 proc. respondentów badania. W skali dotyczącej zaufania twórca ma punktację na poziomie 6,24, zaś autentyczność, szczerość i profesjonalizm są zdaniem badanych dominującymi zaletami AdBustera.

- Ewidentnie siła osobistych marek „celebrytów” telewizji i kina nie jest już tak silna, ich „gwiazdy” nie świecą juz tak mocno -zauważa w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl podkreśla Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. - Pojawiają się za to nowe które cechuje bezpośredniość, szczerość, autentyczność. To jak widać bardzo ceni sobie młodsze pokolenie, które szuka w swoich idolach i bohaterach czegoś zupełnie innego aniżeli wyłącznie mediowa popularność. Poszukują bliskości której tradycyjne media nie dają, możliwości interakcji i wejścia w dialog. Dla młodego pokolenia ich gwiazdy są bardziej dostępne, można je naprawdę spotkać na ulicy bez ochroniarzy i czerwonych dywanów, to jednak zupełnie inne doświadczenia. Kiedyś marzyliśmy o spotkaniach z gwiazdami telewizji czy kina, dziś marzymy o spotkaniu z ulubioną youtuberką czy youtuberem - podsumowuje Tomasz Czudowski.

Badanie metodą CAWI na zlecenie YouTube przeprowadziła w sierpniu br. firma badawcza Kantar Millward Brown na próbie tysiąca respondentów w wieku 16-34 lata korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu.