SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Podsumowanie roku w influencer marketingu, prognozy na 2024 (część II)

W ramach naszego cyklu podsumowań branży komunikacji marketingowej, prezentujemy drugą część opinii na temat najważniejszych wydarzeń, trendów i prognoz z obszaru influencer marketingu.

Marcin Dubiel, jeden z antybohaterów tzw. PandoraGate, fot. youtube/Konopskyy Marcin Dubiel, jeden z antybohaterów tzw. PandoraGate, fot. youtube/Konopskyy

Pierwszą część podsumowania z branży influencer marketingu można przeczytać tutaj. 


Karina Hertel, założycielka agencji influencer marketingu BrandLift

Wydarzenie roku
Niesamowite pospolite poruszenie napędzane hashtagiem #Kobietynawybory zdominowało późne lato w Polsce. Każdy zakątek polskiego Instagrama, ale również TikToka, zachęcał aktywnie do skorzystania z przywileju demokracji, jakim jest głosowanie. Siła mediów społecznościowych miła decydujący wpływ na finalną frekwencję, która wyniosła 74,38%. Hashtag #Kobietynawybory wykręcił 200 mln wyświetleń i został użyty ponad 53 mln razy. Brawo Polki!

Kryzys roku
Było kilka niefajnych momentów w obszarze szeroko rozumianego influencingu. Dla przypomnienia influencer, to osoba/grupa ludzi, która dzięki swojej postawie, dokonaniom gromadzi wokół siebie zaangażowaną społeczność.  Nie ważna jest wielkość grupy a realny wpływ na jej decyzje, czyli siła influencingu. Influencerzy istnieli zawsze, wpływając na otaczających ich ludzi, ich zachowania czy wybory. Nigdy jednak nie było to tak widoczne i łatwe jak dziś. Dzięki dostępności narzędzi, technologii i nowych intensywnych środków przekazu proces stał się mocno skalowalny.  Tym ważniejsza jest etyka w branży, cenne są właściwe społeczne postawy i mocna selekcja tego co wartościowe. W branży było gęsto od kryzysów. Dotknął mnie temat dotyczący 2 marek, które ceniłam tj. Katarzyny Nosowskiej (marka osobista) i Alpro (marka, po którą sięgałam), które zdecydowały się na parodię a nawet szyderstwo z Caroline Derpienski. Nie uważam, ze to był kryzys roku, ale przykład „niefajnego traktowania przez marki” innego człowieka dla partykularnych korzyści.

Oczywiście największym kryzysem jest trwająca Pandora Gate. Nie będę się na ten temat rozpisywać, bo padło już wiele słów w tej sprawie. Jedyne czego życzę nam wszystkim, to jak najszybszego rozliczenia sprawców.  

Sukces roku
W 2023 roku marki i influencerzy zaczęli transparentnie oznaczać kampanie płatne. Pomimo wielkich obaw ze strony inwestorów i twórców nie wpłynęło to negatywnie na odbiór współprac płatnych przez ich followersów. Wprost przeciwnie, mówienie otwarcie o kooperacjach w zamian za wynagrodzenie, a co za tym idzie, bardzo przemyślany dobór reklamowanych produktów czy usług, „zastąpił” liczne dyskusje w stylu „ile ci za to zapłacili”. To podejście ucywilizowało rynek i wyniosło influencer marketing na wyższy level. Od pewnego momentu obserwujemy coraz ciekawsze artystyczne kreacje, bardziej wysublimowane akcje i dużo inicjatyw ulepszających świat. Dobry ruch branży.

Lider/liderka roku
Nie wskażę jednego lidera czy liderki roku. Na podkreślenie zasługują wszyscy wartościowi twórcy, którzy codziennie pracują nad kreowaniem ciekawego contentu. Często sami, często równolegle pracując zawodowo, często po nocach i często bez gwarancji, że ktoś to doceni. Wykonują tytaniczną pracę, za darmo dzieląc się swoją wiedzą, eksperymentując, inwestując swoje pieniądze i czas. Utrzymanie zainteresowania w tak mocno zatłoczonym informacjami i przebodźcowanym świecie to prawdziwa sztuka. Wielu z nich przykuwa uwagę większej liczby osób niż całe redakcje gazet czy magazynów w najlepszych czasach wydawniczych w Polsce. Dlatego życzę małym, średnim i dużym twórcom dalszej determinacji w budowaniu audytorium, weny i pasji w tworzeniu materiałów, a wszystkim użytkownikom social mediów właściwych wyborów obserwowanych kont, które wynagradzamy najcenniejszą zapłatą jaką jest nasz czas i atencja.  Świat influencerów ma bardzo wiele odcieni. Znajdźmy swoje ulubione, a tym którzy na to nie zasługują zwyczajnie „wyłączmy światło, dając unfollow”. To dla nich największa kara.

Najważniejszy trend roku
Transparentności wśród ludzi i wśród marek.

Prognoza na rok 2024 
Nadchodzący rok w influencer marketingu będą napędzały dane. Marki mocno przyglądają się liczbom, na podstawie których, wyciągają wnioski. Pojawia się coraz więcej współprac w modelu „ongolingowym”, który umożliwia stały dostęp do danych archiwalnych, porównywanie ich i ciągły model ulepszania współprac. Zakładając, że jest to kolejny rok umacniającej się pozycji twórców, musimy umieć zarządzić skalą „rozporoszonego medium” i danymi, które generują kampanie. Ekonomia twórców będzie nadal rządzić w 2024 roku i przybierać różne oblicza: influencer marketing, self publishing, customer advocacy, live selling, fans experience, colaby, content creation, inne. Przed nami naprawdę ciekawy rok.


Robert Sosnowski, CVO, REACHaBLOGGER.pl


Wydarzenie roku
Pandora gate – to zarówno kryzys roku, jak i wydarzenie roku. Afera odcisnęła piętno na rynku w kilku obszarach: upadło kilka autorytetów, zostało złamanych kilka karier, klienci stali się ostrożniejsi, a użytkownicy poczuli swoją siłę.

Kryzys roku
Jak wyżej - Pandora gate, o której chyba powiedziano już wszystko. Dlatego chciałem zwrócić również uwagę na oskarżenia skierowane wobec influencerów promujących w internecie produkty alkoholowe. Prokuratorskie zarzuty dostało kilka dużych nazwisk. To z pewnością ukróci łamanie prawa w tym zakresie.

Sukces roku
Sukcesem roku jest wzrost świadomości na temat konieczności oznaczania treści sponsorowanych, co jest efektem działań UOKiK oraz firm członkowskich grupy Influencer Marketing w IAB Polska. W naszym corocznym badaniu Reach a Blogger zapytaliśmy reklamodawców jak oceniają inicjatywę UOKiK związaną z oznaczaniem współprac. 64% ocenia tę inicjatywę pozytywnie (wzrost o 15 punktów procentowych względem zeszłego roku), 25% ma stosunek neutralny, tylko 4% ocenia ją negatywnie i tylko 7% nie słyszało o tej inicjatywie. Można zatem powiedzieć, że inicjatywa ta spotyka się z rosnącym poparciem reklamodawców.

Lider/liderka roku
Szymon Hołownia nie był moim bohaterem, ale w końcówce roku wyróżnił się jako postać, która sprawnie i z wdziękiem łączy świat polityki ze światem medialnym, zwłaszcza ze światem social mediów. Obrady sejmu, lub skróty z nich, oglądane są na TikToku i YouTube a młodzież zdecydowanie silniej interesuje się polityką. To chyba będzie miało trwały wpływ na rynek. Można spodziewać się, że w świecie polityki wymusi pojawienie się również w innych partiach osobowości z dużą swobodą i charyzmą medialną.

Najważniejszy trend roku
Wykorzystanie AI w influencer marketingu otwiera nowe horyzonty dla personalizacji i automatyzacji, umożliwiając tworzenie treści, które są bardziej dostosowane do indywidualnych potrzeb i preferencji odbiorców. W tym roku ludzie masowo lajkowali grafiki i filmy wygenerowane w kilka sekund przez różne aplikacje. Kiedyś ważnym składnikiem influencerskiego sukcesu była charyzma i talent aktorski. AI może tutaj częściowo zmienić zasady gry.

Prognoza na 2024 rok
Przesuwanie budżetów w kierunku influencerów tworzących jakościowy, specjalistyczny, merytoryczny kontent, dbających o swój wizerunek, kosztem influencerów wysokozasięgowych.


Klaudia Jamróz, influencer marketing team lead, Labcon


Wydarzenie roku
Wybory parlamentarne i kampanie zwiększające świadomość oraz zachęcające do wzięcia w nich udziału. Budowanie postaw obywatelskich, zwłaszcza wśród młodszych grup docelowych jest niezwykle ważne i cieszy mnie to, że osoby mające wpływ na decyzje swoich odbiorców, nie tylko eksperci, czy osoby na co dzień zaangażowanie politycznie i społecznie namawiały do spełnienia obywatelskich obowiązków.

Kryzys roku
Oczywiście wszystko, co skrywa się pod nazwą “Pandora Gate”. Nie da się podsumowywać roku 2023, nie tylko w ramach branży influencer marketingu, bez zahaczenia o ten temat. Jako branża powinniśmy się teraz skupić na tym, jakie wnioski możemy z tej sytuacji wyciągnąć i czego ona nas nauczyła — jak brutalnie by to nie brzmiało. Tak trudne sytuacje dotykające niewinne osoby pośrednio związane z branżą, skłaniają do refleksji nad tym, jak prowadzimy kampanie. Przykre jest to, że ich biegu nie da się do końca przewidzieć. Ważne jednak, żebyśmy wyciągali wnioski na przyszłość. To kolejna sytuacja, w której warto podkreślić, że influencer marketing to nie tylko zasięg, ale wizerunek i wartości.

Sukces roku
W ciągu mijającego roku 2023 zaobserwowałam istotne postępy w zaangażowaniu influencerów na polskim rynku w prowadzenie działań pro bono. Cieszy to również dlatego, że twórcy robią to bezinteresownie. Znaczący wzrost zainteresowania wspieraniem społecznych inicjatyw, jak choćby kampanie Stowarzyszenia Otwarte Klatki, dążącego do wprowadzenia zakazu chowu klatkowego w Polsce, świadczy o rosnącej roli społecznej tych mediowych liderów i pokazuje, że swoją pracą mogą wpływać na wrażliwość społeczną i skutecznie edukować w ważnych kwestiach. Rozwija się również  rola wirtualnych platform we wspieraniu istotnych inicjatyw społecznych, co pokazuje, jak można łączy potencjał wynikający z klasycznych działań influencerskich z nowymi technologiami.

Myślę, że to naszym wspólnym — jako branży — sukcesem jest to, że influencer marketing wciąż wnosi do komunikacji wiele dobrego, a influencerzy mogą świecić pozytywnym przykładem.

Lider/liderka roku
Moim zdaniem to miano należy się wszystkim osobom influencerskim, które angażowały się w kampanie świadomościowe dotyczące wyborów. Tak jak wspominałam wcześniej, to bardzo istotne, aby wykorzystywać swoje zasięgi i charyzmę do budowania większą świadomość i zaangażowania. Czy ktokolwiek spodziewałby się, że pod koniec tego roku obrady sejmu znajdą się na youtubowej karcie na czasie, a kanał Sejmu będzie miał ponad pięćset tysięcy subskrypcji i srebrny przycisk od YouTube?

Najważniejszy trend roku
Szczerość i powrót do podstaw influencer marketingu. Dzięki temu, że zaczęliśmy wszyscy, jako branża respektować zasady płynące z zaleceń Prezesa UOKIK, influencer marketing w Polsce stał się bardziej autentyczny,, transparentny. Większą wartość mają prawdziwe, szczere opinie, klarowność przekazu. Bardzo ważnymi nie tyle trendem ile kierunkiem, w którym zmierza influencer marketing, jest jeszcze mocniejsze niż dotychczas włączenie tej dziedziny w całość krajobrazu mediowego. Działania z influencerami nie mogą dziać się w próżni. Stąd mowa już nie tylko o influencer marketingu, ale o obszarze zwanym advocacy. Aby odpowiadać na potrzeby rynku, konsumentów i klientów, skupiamy się na szerszym ujęciu działań z influencerami pod tym parasolem, planując spójne kampanie obejmujące działania z pogranicza influencer marketingu, PR, aktywacji konsumenckich i niestandardowych działań contentowych.

Prognoza na 2024 rok
Jeszcze większy focus na to, jakie możliwości daje nam AI. Zastosowanie technologii daje nam możliwość nie tylko tworzenia ciekawszych treści, przystosowania się do potrzeb rynku, ale przede wszystkim lepszą mierzalność działań w kampaniach. Łączy się to również z potrzebą dokładniejszego weryfikowania zasięgów influencerów, a dokładniej ich prawdziwości. Równie istotne będą też wartości i moralność twórców, których marki zaproszą do wspólnych kampanii.


Matylda Szymalska, CEO Streetcom

Wydarzenie roku 
Katarzyna Nosowska, wokalistka, autorka książek znana jest z tego, że często komentuje otaczającą ją rzeczywistość z przymrużeniem oka w swoich kanałach social mediowych. W lipcu 2022 roku artystka zamieściła na swoim instagramowym profilu wideo promujące markę Alpro. Piosenkarka wcieliła się w postać Kate Nosauski, w której obserwujący od razu rozpoznali inspirację celebrytką Caroline Derpienski. Choć artystka nie przyznała, czy rzeczywiście sparodiowała Caroline, celebrytka wyraźnie poczuła się urażona. W mediach zawrzało, sytuację opisało większość portali informacyjnych i plotkarskie, a wiele znanych osób zabrało głos w tej sprawie na swoich profilach social mediowych. W efekcie obie Panie, jak i marka Alpro, zyskała mnóstwo darmowych publikacji oraz rozgłos znacznie większy niż przy standardowym lokowaniu produktu.

Wydarzeniem zwracającym w sieci uwagę był także tegoroczny Fashion Week w Mediolanie. Ilość contentu stworzonego w ramach tego wydarzenia przeszła wszelkie oczekiwania, zwłaszcza marka Boss świetnie wykorzystała trend i postać Tube Girl.

Sporo zamieszania zadziało się także wokół eventu Rabanne x H&M i celebrowania kolekcji specjalnej. Na evencie były tłumy influencerów. Do tego influencerzy promowali kolekcję także na swoich profilach (przykład: maffashion), więc buzz wokół premiery był spory.

Kryzys roku
Tu bez niespodzianek zdecydowanie w tej kategorii wygrywa PANDORA GATE. 3 października znany youtuber Sylwester Wardęga opublikował na swoim kanale film oskarżający najpopularniejszych polskich youtuberów o niestosowne zachowanie wobec nieletnich kobiet poniżej 15. roku życia. Wideo to natychmiast stało się viralem, wywołując lawinę reakcji społecznych i medialnych. Społeczność internetowa znalazła się w centrum uwagi, a zarzuty skierowane wobec popularnych twórców treści wstrząsnęły opinią publiczną. W wyniku oskarżeń doszło do lawiny rezygnacji i zawieszeń kont wielu prominentnych postaci internetowych. Platformy streamingowe i serwisy społecznościowe zaczęły podejmować działania, mające na celu zwiększenie kontroli nad treściami publikowanymi przez swoich użytkowników. Kryzys ten stał się punktem zwrotnym dla polskiej społeczności internetowej, prowokując szeroką debatę na temat etyki w internecie, ochrony nieletnich oraz nadzoru nad treściami w mediach społecznościowych.

Sukces roku 
Transparentność przekazu. Po koniec 2022 roku UOKiK opublikował regulację dla influencerów z zakresu prawidłowego 
oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych i internecie. Ten swoisty przewodnik rozróżnia współprace reklamowe ze względu na rodzaj świadczeń, formę wynagrodzenia, wpływ reklamodawcy na treść, a także sposób zawarcia umowy.

UOKiK unormował nie tylko zasady współprac płatnych, ale także działania dla marek własnych oraz
współprace barterowe. W tym roku transparentne i prawidłowe oznaczanie współprac było kluczowe w kontekście influencer marketingu. Zmiany udało się wdrożyć z sukcesem. Cieszy nas to, szczególnie że jako członek roboczej IAB pracowaliśmy nad unormowaniem kwestii prawnych i wiemy jak ważne są one dla całego rynku czyli dla konsumentów i marketerów.

Promocja filmu Barbie

A podczas niej szczególne marka NYX i event, który z okazji premiery filmu zorganizowano.
Na promocję "Barbie" przeznaczono imponującą sumę 150 milionów dolarów, przewyższającą budżet całego filmu. W skład kampanii weszła np. stworzona na tą okazję, naturalnej wielkości, replika domu marzeń Barbie w Malibu oraz nietypowy różowy burger. Działania marketingowe zostały oparte na dwóch kluczowych filarach: wykorzystaniu nostalgii związanej z powszechnie znaną zabawką oraz kreatywnych i niezapomnianych współpracach sponsorskich. Dzięki tej strategii premiera filmu i cała kampania stała się nie tylko widowiskowym przeżyciem dla fanów, ale również skutecznym narzędziem budowania marki i utrwalania w pamięci konsumentów. W tym sukcesie miała udział także społeczność Influencerów, którzy chętnie dzielili się relacjami z premiery, a niektórzy nawet szyli specjalne różowe kreacje na zamówienie.
 
Lider roku
Zdecydowanie SZYMON HOŁOWNIA, który w sejmie czuje się jak ryba w wodzie. Jego przygotowanie, profesjonalizm, umiejętność opanowywania stresu, to wszystko Szymon Hołownia w nowej roli pokazuje od początku nowej kadencji jako Marszałek Sejmu. Złośliwi wypominają mu, że co prawda jest rotacyjnym marszałkiem, ale na razie panującym. Z pewnością ma swój udział w lawinowym wzroście popularności transmisji z obrad Sejmu i zdobycie 0,5 miliona subskrybentów na oficjalnym kanale Sejmu RP na YouTube.

Najważniejszy trend roku 
Autentyczność. W ostatnim czasie w trendach mocno wybija authentic content marketing, czyli dążenie do autentyczności. Podejmując ważne decyzje zakupowe, 86% konsumentów twierdzi, że autentyczność jest kluczowym czynnikiem decydującym o tym, które marki lubią i wspierają.  Rośnie popularność Tik Toka, który stawia na naturalne wideo bez filtrów i koloryzowania rzeczywistości, a konsumenci lepiej odbierają działania z mniejszymi twórcami lub ambasadorskie współprace, które są dla nich bardziej wiarygodne i obecnie stały się częstym wyborem marek jako podstawowa strategia budowania zaufania, wzmacniania relacji i tworzenia znaczących relacji między markami, influencerami i ich odbiorcami.
 
TikTokizacja – TIK TOK zdystansował konkurentów, zwłaszcza jeśli mówimy o pokoleniu Gen Z, ale już nie tylko. Trendy na Tik Toka wychodzą poza platformę, zwłaszcza widać to np. na Instagramie, zmieniają się bardzo szybko i zarażają także starszych odbiorców.
 
Prognoza roku na 2024 rok
Na pewno rozwój współprac marek z nano i mikro infuencerami jest ciągle umacniającym się trendem. W nadchodzącym roku możemy spodziewać się, że influencer marketing będzie nadal ewoluował w kierunku autentyczności, budowania trwałych relacji oraz skupienia na nano- i mikro influencerach. Po Pandora Gate konsumenci podchodzą do bardzo zasięgowych influencerów z większą czujnością. Wśród obserwujących pojawia się większe zapotrzebowanie na autentyczne interakcje i transparentne, długofalowe partnerstwa. Marki, które budują trwałe relacje z influencerami, którzy podzielają ich wartości, będą lepiej przygotowane do zdobywania wiarygodności i tworzenia zaangażowania. Mikro influencerzy, ze względu na swoje mniejsze, lecz bardzo zaangażowane audytorium, stwarzają dla marek unikalną możliwość dotarcia do precyzyjnie zdefiniowanych społeczności. Wzmocnienie pozycji niszowych influencerów i dotarcie do precyzyjnego targetu, autentyczność, profesjonalizm to wszystko będzie naszym zdaniem kapitałem do rozwoju współprac marek z nano i mikro infuencerami. To będzie także trend, który wspierać będzie długofalowe współprace marek z influencerami przy konkretnych produktach.
 
Drugi trend, który naszym zdaniem będzie dalej się rozprzestrzeniał i wywierał wpływ na branżę influencer marketingu, to TIK TOKOWA autentyczność. Marki chcące docierać do młodszych grup docelowych będą coraz częściej zmieniać styl komunikacji pod wpływem Tik Tokowych trendów. Treści marketingowe (szczególnie te od influencerów) będą mniej wyreżyserowane i bardziej naturalne, zabawne, po prostu wyluzowane. Od dawna wiemy, że Gen Z ceni sobie autentyczność. Treści marketingowe nie mogą dalej przedstawiać tylko wyidealizowanego świata, w którym młodzi konsumenci zwyczajnie się nie odnajdują.


Dawid Rakowski - influencer marketing manager & content creator MullenLowe Warsaw


Wydarzenie roku
Jednym z najważniejszych wydarzeń roku, jeśli chodzi o influencer marketing i social media były zmiany na platformie Twitter. Po przejęciu jej przez Elona Muska pod koniec 2022, przyszłość platformy stanęła pod wielką niewiadomą. 2023 przyniósł nam zmianę nazwy i kultowego logo, a dobrze nam znany błękitny ptak na niebieskim tle został zastąpiony czarno-białym X.

Twitter pod wodzą Muska w krótkim czasie stał się platformą nowoczesnej komunikacji. Stała się ona bardziej otwarta na różnorodne głosy, a nowe algorytmy moderacyjne zyskały na precyzji, eliminując treści szkodliwe, czy fake newsy. Miało to również pozytywny wpływ na reputację influencerów.

Ważnym aspektem, który wpłynął na samych twórców, okazało się wprowadzenie kryptowalut jako głównego środka płatniczego platformy. Stworzyło to nową dynamiczną przestrzeń do monetyzowania zasięgów. Twórcy mogą teraz otrzymywać płatność w kryptowalutach w zamian za promowanie produktów, czy udział w kampaniach reklamowych.  

Co więcej, fani mogą teraz odpłatnie subskrybować swoich ulubionych twórców, aby mieć dostęp do oferowanych przez nich bonusowych treści. Stworzyło to zupełnie nowe formy monetyzowania zasięgów.

Kryzys roku
Jeśli chodzi o największy kryzys roku, to stała się nim afera “Pandora Gate”. Wykorzystywanie nieletnich przez topowych polskich Youtuberów, to niewątpliwie obrzydliwy proceder. Myślę, że każdy z nas zna szczegóły wspomnianej afery, odbiła się głośnym echem nawet wśród osób, które nie śledzą poczynań internetowych bytów.

Lekcja, którą z niej wynieśliśmy to konieczność dokładnego sprawdzania twórców przed angażowaniem ich w jakiekolwiek działania marketingowe. W końcu doceniani są twórcy, którzy reprezentują sobą jakiekolwiek wartości, a ich kontent nie jest oparty na kontrowersji, dramie i budowaniu swojej pozycji na krzywdzie innych. Zdecydowanie bardziej uważni stali się również rodzice, którzy zaczęli lepiej kontrolować, kogo oglądają ich pociechy w wolnym czasie.

Sukces roku
Zaangażowanie influencerów w zachęcanie swoich obserwatorów do udziału w wyborach parlamentarnych to niewątpliwie ważny sukces 2023. Myślę, że miało to duży wpływ na rekordową frekwencję czy tak wysoką oglądalność ostatnich posiedzeń Sejmu w sieci. Mam nadzieję, że w nadchodzącym roku ważne tematy społecznie, będą jeszcze częściej przewijały się w publikacjach twórców.

Lider roku
Według mnie niekwestionowanym liderem tego roku, jeśli chodzi o influencer marketing, jest YouTuber Budda. To właśnie on stworzył jedną z najbardziej zaangażowanych społeczności w sieci. Każda z jego publikacji zbiera milionowe wyświetlenia i patrząc na ich jakość, w ogóle mnie to nie dziwi. Poprzeczka dla innych twórców została postawiona bardzo wysoko. Swoje ogromne zasięgi wykorzystuje w celach dobroczynnych, wspierając domy dziecka, schroniska, czy po prostu innych motoryzacyjnych “zajawkowiczów”.

Najważniejszy trend roku 2023
Najważniejszym trendem 2023 roku jest zdecydowanie AI. Umiejętne wykorzystanie go w kampaniach marketingowych i influencer marketingowych pomogło takim markom jak Maybelline czy North Face wygenerować milionowe zasięgi. W 2023 popularne stały się także “wirtualne” influencerki jak np. Aitana, Lil Miquela czy Sara Kosmos. Wirtualne influencerki to postacie stworzone przy użyciu grafiki komputerowej, AI i innych technologii, które mają na celu emulowanie ludzkiego wyglądu, zachowania i interakcji. Są to postacie, które istnieją tylko w świecie wirtualnym, a mimo to zdolne są wpływać na rzeczywiste społeczności online.

Prognoza na 2024 rok
W 2024 roku możemy spodziewać się rosnącej popularności mikroinfluencerów. Firmy będą kierować uwagę na bardziej autentyczne i zaangażowane relacje z mniejszymi, ale lojalnymi społecznościami. Mikroinfluencerzy są bardziej osiągalni finansowo, co przyciąga mniejsze marki, a ich autentyczność postrzegana jest jako kluczowa dla skutecznej kampanii.

W tym samym czasie sztuczna inteligencja odgrywać będzie kluczową rolę w ewolucji influencer marketingu. Prognozuje się rozwój wirtualnych influencerów generowanych przy użyciu AI, umożliwiających markom pełną kontrolę nad wizerunkiem. To otwiera nowe możliwości kreatywne i pozwala na eksperymentowanie z niestandardowymi formami reklamy.

AI będzie również intensywniej wykorzystywane do analizy danych i personalizacji kampanii. Algorytmy przewidujące preferencje konsumentów umożliwią bardziej precyzyjne dopasowanie influencera do marki, co zwiększy skuteczność działań. Ponadto AI pozwoli na automatyzację procesów zarządzania kampanią, od monitorowania wyników po ocenę efektywności.


Emilia Brzezińska, influencer marketing manager w Cut The Mustard

Wydarzenie roku 
Tak gorąco w świecie Influencer Marketingu na polskim YouTubie nie było nigdy. Seria zdarzeń i fala wypływających co chwila nowych informacji opisujących seksualne i przemocowe zachowania najbardziej znanych Twórców internetu wylała kubeł zimnej wody nie tylko na brand managerów i społeczność internetową, ale również na rodziców, opiekunów, wychowawców, służby porządkowe, a także organizacje rządowe i pozarządowe. Nie ma wątpliwości, że Influencerzy będą teraz dobierani staranniej nie tylko w kontekście statystyk kont, jakie mają, ale wartości i przekazu, jaki noszą ze sobą. Agencje od Influencer Marketingu będą unikały współprac z osobami wyrazistymi, walczącymi wszelkimi sposobami o zasięgi na rzecz osób jakościowych i merytorycznych. Niewątpliwie było to wydarzenie, które wstrząsnęło (i obudziło) całą branżę.

Kryzys roku
O kryzysie roku a w zasadzie kryzysie polskiego YouTuba słyszał każdy, a afera Pandora Gate, stała się największym skandalem w historii tej platformy w Polsce. Znane marki i największe sieci sklepów w ciągu kilku dni zerwały kilkuletnie umowy i kontrakty, a głos zabrali nawet liderzy partii politycznych. Jednak czy nagły zanik popularnych twarzy ze środowiska i ostrożniejsze podejście marketerów w kontekście kolejnych kolaboracji rozwiążą istniejący problem? Czy istnieje sposób na regulację i kontrolę nad Twórcami?  Wiele pytań pozostaje niestety wciąż otwartych. Pamiętajmy jednak, że najistotniejszym wskaźnikiem w sieci jest zasięg, który streamerzy zwiększają również w nieetyczny sposób.

Sukces roku
Niewątpliwie dużym osiągnięciem jest konsekwentna poprawa rzetelności na masową skalę w oznaczeniach reklamowych wprowadzonych pod koniec 2022 roku przez UOKiK. Rekomendowane regulacje prawne i następstwa, jakie można ponieść w związku z kryptoreklamą, zostały mocno wzięte do serca nie tylko przez samych Twórców, ale całe podwórko Influencerskie od managerów aż po samych klientów. Nieprawidłowe oznaczanie treści na SoMe stanowiło powszechną praktykę, ale jak się okazało tylko do czasu. UOKiK niezmiennie kontynuuje monitoring i weryfikuje, w jaki sposób Twórcy czy reklamodawcy dostosowują się do rekomendowanych praktyk. I pomimo “kilku wpadek i wyjątków” sprawił, że z sukcesem wprowadził zmiany, dbając o każdego z nas, konsumenta. Jest to bardzo duży krok do mocnego sprofesjonalizowania tej branży i określenia jasnych zasad gry dla każdego z zawodników. Pamiętajmy jednak, że wiele kwestii wciąż pozostawia wątpliwości, co jest wynikową ciągłych zmiennych. Kwestią czasu pozostaje przykładowo wprowadzenie zupełnie nowych regulacji i standardów, które będą określały działania AI w kontekście Influencer Marketingu.

Lider/liderka roku
To już nawet nie trend a tegoroczny lider, który olbrzymimi krokami wkracza na marketingowe salony - AI to zdecydowany #gamechanger nie tylko w świecie SoMe, ale również Influencer marketingu. Oprócz generowania kalorycznych treści, materiałów wizualnych czy nawet kampanii, OpenAI totalnie zmienił zasady gry i zrewolucjonizował obszar, który na pierwszy rzut oka wydawał się nie do zastąpienia. A jednak! Firma UpIlnfluence jest pierwszą w historii platformą z zintegrowanym asystentem ChatGPT, dzięki któremu płynnie można nawiązać kontakt z danymi Twórcami. Jeszcze inna platforma, NativeHash, od podstaw całkowicie oparła swoje działania o sztuczną inteligencję. Możemy nie tylko dobierać i identyfikować odpowiednich Influencerów do kampanii, ale przede wszystkim tworzyć ich od podstaw. I choć nowe pokolenie Artificial Influencerów istnieje już od jakiegoś czasu, to najprawdopodobniej dopiero teraz czeka nas zalew wygenerowanych postaci, które zapewnią nam ścisłe ukierunkowanie kampanii i dotarcie do znacznie większej grupy odbiorców.

Najważniejszy trend roku 2023 
Jednym z ciekawszych trendów w Influencer Marketingu tego roku jest długofalowe wykorzystywanie hiperlokalsów przez znane brandy tzw. longtail. Bardzo dużo marek często decyduje się na współpracę z nano i micro influencerami, którzy częściej mają bardziej aktywną i sprecyzowaną TG w porównaniu do dużych kont masowych.  Dzięki temu markom łatwiej jest dotrzeć do docelowej społeczności w sposób naturalny i autentyczny. Oczywiście nie ukrywajmy, że budżety odgrywają tu znaczącą rolę, jednak w  tym przypadku niższe koszty współpracy nie odzwierciedlają konwersji sprzedaży, która u mniejszych Twórców bywa realna i (co najważniejsze) bardzo satysfakcjonująca i wysoka.

Prognoza na 2024 rok
Chciałabym wierzyć, że najmocniej wybijającym się trendem będzie niezmienne stawianie na jakość i naturalność Influencerów. Marki są bardziej świadome w kontekście nawiązywania współprac i dywersyfikują działania wizerunkowe od sprzedażowych. Ba! Klienci mocno stawiają na wiarygodność, którą znajdują w niszowych Twórcach – specjalistach, którzy mają zaangażowanych odbiorców. I tutaj się zatrzymajmy, bo tegoroczny #gamechanger w postaci AI w Influencer Marketingu może mocno pokrzyżować te plany. Najprawdopodobniej to on będzie rozdawać karty a ludzka ciekawość i fantazja wezmą górę nad prawdziwością i wiarygodnością, których jeszcze chwilę temu tak bardzo szukaliśmy.


Mateusz Korowaj, GOAT Manager, GroupM

Wydarzenie roku ORAZ Sukces roku 
Działania UOKiK-u podjęte w celu jak najlepszej weryfikacji współprac Influencerów z markami i wprowadzenia transparentnego oznaczania współprac reklamowych.

Kryzys roku 
Bez wątpienia PandoraGate. Wydarzenia jakie mieliśmy okazję śledzić pokazały dobitnie jak bardzo trzeba być uważnym przy współpracy z Influencerami. Można posiadać i używać całej palety narzędzi analitycznych, ale tylko dobre rozeznanie w Twórcach oraz „bycie na bieżąco” pozwoli uniknąć sytuacji kryzysowej przy współpracy z danym Influencerem.

Lider/liderka roku 
Mikołaj "Konopskyy". Poruszył w mijającym roku wiele kwestii związanych z niewłaściwymi zachowaniami twórców internetowych. Jego działania pomogły w ustaleniu faktów i przyczyniły się do działań organów ścigania. Jednocześnie jako twórca kanału commentary pobił rekord YouTube, jeśli chodzi o liczbę wyświetleń wideo w określonym czasie. Jego wideo pt. "Mroczna przeszłość polskiego YouTuba" w ciągu pierwszych 15 godzin po emisji obejrzało niemal 7 milionów osób.

Najważniejszy trend roku
• Trend na oglądanie obrad sejmowych - młodzi ludzie chcą sprawdzać, czy politycy, których wybrali, będą działać zgodnie z obietnicami, patrzy im na ręce - kanał sejmowy zebrał już ponad 250 tysięcy subskrybcji, a codzienne transmisje ogląda kilkadziesiąt tysięcy osób. To również pokazuje, że młodzi ludzie chętnie korzystają z Youtube’a jako „zamiennika” kanałów informacyjnych – wybierają sobie przyjazną formę, zamiast telewizji linearnej. Dodatkowo trzeba również podkreślić wagę streamów oraz live’ów - rok rozpoczął się mszami na Discordzie, co świadczy o niezwykłej popularności tej formy wśród Gen Z oraz Gen Alpha - a więc przyszłych konsumentów. Streamowanie weszło do mainstreamu. 
• Wykorzystywanie AI do przerabiania zdjęć na Instagramie oraz TikToku – trendy takie jak high school yearbook, niezliczona ilość filtrów na TT, generująca zdjęcia w określonej tematyce, możliwość stworzenia własnych awatarów na TT itp.

Prognoza na 2024 r. 
• Wzrost wydatków na działania z Influencerami oraz większy nacisk na średniej wielkości konta, ponieważ widzimy, że one bardziej angażują i przekładają się na sprzedaż. 
• Wzrost skali działań na TikToku, która to platforma rośnie bardzo dynamicznie na polskim rynku. 
• Social Commerce:
- zwiększenie sprzedaży internetowej poprzez wpływ influencerów i powiązanie z markami
- implementacja silników e-commercowych do mediów Mety, TikToka oraz Pinteresta - dzięki temu ścieżka zakupowa się skraca i pozwala na szybsze dokonywanie decyzji zakupowych.


Paulina Klecz, social media manager w Euvic Digital (Grupa Euvic Performance)


Wydarzenie roku
Sztuczna Inteligencja stała się kluczowym graczem w marketingu – również w segmencie influencerskim. Nie tylko jest ona wsparciem w analizie, researchu i identyfikowaniu odpowiednich influencerów, ale także w ich tworzeniu, co już zupełnie wprowadza rewolucję. Przykładowym influencerem jest Miquela,, która posiada ponad 2,7 miliona obserwujących na swoim koncie Instagram - liczba ta nadal rośnie, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu i wpływie influencerów kierowanych przez SI. We współpracę z Miquelą weszły znane i wpływowe marki takie jak Prada czy Dior. Rozwój Sztucznej Inteligencji nawet w obszarze influencer marketingu daje ogromne pole możliwości dla firm poszukujących innowacyjnych metod angażowania swoich docelowych grup.

Kryzys roku
Zdecydowanym kryzysem jest afera Pandora Gate, która wydarzyła się pod koniec roku w polskiej branży influencerskiej. Miała ona znaczący wpływ na influencer marketing, rezygnacje ze współprac czy też ostrożny dobór kolejnych osób do kolaboracji przez marki. Całe wydarzenie pozostawiło po sobie również wiele wątpliwości co do potencjału, jaki mają wielozasięgowi influencerzy. Odbiorcy również starannie weryfikują, kogo treści czytają lub oglądają.
Nie można natomiast zapomnieć również o konflikcie Natalii Janoszek i Krzysztofa Stanowskiego, który oglądała cała Polska. Sytuacja toczyła się na oczach wszystkich zainteresowanych na pewno przyczyniła się do zachowania większej ostrożności i szczególnej weryfikacji ze strony agencji marketingowych czy marek przy doborze twórców do współprac.

Sukces roku
Zdecydowanym sukcesem wizerunkowym może pochwalić się Taylor Swift, która zdobywa coraz większą rzeszę fanów i może cieszyć się pozytywnym wydźwiękiem w social mediach. Ma ogromnie zaangażowaną społeczność, co szczególnie widać w tym roku podczas ogłoszenia trasy koncertowej The Eras Tour, jaka nie tylko się wyprzedaje w zaskakująco szybkim tempie, ale również sam koncert trafia do sal kinowych, które ze zwykłego seansu zamieniają się w „mini koncert”. Sama gwiazda została określona Człowiekiem Roku 2023 przez tygodnik „Time”. Z piosenkarki stała się miliarderką, ale też zjawiskiem kulturowym, społecznym i influencerem. Jak sam redaktor „Time” określił, Taylor „znalazła sposób na przekraczanie granic i bycie źródłem światła”.

Lider/liderka roku
Na szczególną uwagę w 2023 roku zasłużyły Iga Świątek oraz Wersow. Być może te dwie Panie pochodzą z dwóch różnych światów, ale łączą je cechy, które były ważne dla odbiorców. Przede wszystkim nieprzerysowany, naturalny wizerunek. Igę Świątek śledzi już ponad milion osób na Instagramie, a uznanie ludzi zdobywa swoją autentycznością, byciem bliżej kibiców. Nie skupia się na biznesowym podejściu, stawia na bycie sobą – czy to na korcie czy na Instagramie, a do tego angażuje się aktywnie w działalności charytatywne.

Wersow natomiast od dłuższego czasu jest idolką szczególnie młodszej grupy docelowej i z roku na rok jej popularność wzrasta. Teraz, gdy pokazuje swoje życie również od kulis jako „młoda mama”, jeszcze bardziej zyskuje na uznaniu odbiorców, edukując ich, przedstawiając swoje rodzinne wartości, a jednocześnie inspirując jako mama i bizneswoman w jednym. Współprace, które podejmuje są przemyślane, wpisujące się w jej działania.  

Najważniejszy trend roku
Naturalność, autentyczność, wartości. Te trzy hasła podsumowuję, jako największy trend 2023 roku, który będzie kontynuowany w roku 2024. Influencerzy, którzy swoje profile prowadzą z pasją, rozmawiają z odbiorcami, a ich wartości są jasno komunikowane i mają odzwierciedlenie w komunikacji mogli liczyć na wzrosty popularności, budowali coraz większe zasięgi i cieszyli się współpracami z markami. Społeczność rezygnuje z oglądania influencerów, których życie usłane jest różami, a profil to ściana reklamowa. Chcą widzieć naturalność, być zaangażowanymi w życie influencera i oglądać zarówno te lepsze, jak i gorsze chwile. Szukają twórców, z którymi mogą się utożsamić oraz dzielić podobne wartości. Ci, którzy zdecydowali się na autentyczność, pokazując swoje „prawdziwe” życie z dawką humoru lub przymrużeniem oka, zasługiwali na szczególną uwagę odbiorców.

Prognoza na 2024 rok
W 2024 roku przewidujemy złoty czas mikro i nanoinfluencerów, ale przede wszystkim twórców, którzy niosą za sobą wartości, bardzo silnie angażują społeczność i tworzą z nią więź, a do tego są skoncentrowani wokół jednej tematyki. W czasach w których konsumenci są niezwykle świadomi działań marketingowych influencerów – szczególnie. wysokozasięgowych, opłacanych i reklamujących wiele produktów, oczekują czegoś więcej. Reklam szczerych, zgodnych z ich wartościami, kategorią profilu, poruszaną tematyką. Oznacza to, że influencer marketing wciąż będzie istotnym elementem komunikacji dla marek, pod warunkiem, że twórcy będą starannie dobierani do prezentowanych produktów czy też wartości, jakie niesie za sobą dany brand.

Dołącz do dyskusji: Podsumowanie roku w influencer marketingu, prognozy na 2024 (część II)

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
www
Szczury i karaluchy internetowe zwane influencerami powinny być zagonione do szpadla i kopania rowów oraz nosić opaski na ramieniu ze sa szkodnikami jak akwarelista przykazał.
9 0
odpowiedź
User
naura
Alfonsi internetowi opowiadaja o swoim przybytku. Propogowali i promuja patologię z ktorej motzno zarabiaja
9 0
odpowiedź
User
wiezienie
Dobry pomysł, oznaczanie influencerów opaską i do wiezenia za szkody na społeczentwie
6 0
odpowiedź