SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

InPost dostarczył 227 mln paczek więcej. Zysk rozczarował przez koszty długu

W ub.r. przychody grupy InPost poszły w górę o 54 proc. do 7,08 mld zł, a liczba dostarczonych paczek - o 44 proc. do 744,9 mln. Zysk netto obciążyły wyższe koszty obsługi zadłużenia. W Polsce firma urosła o jedną piątą, zbliża się do poziomu 20 tys. Paczkomatów.

Polska pozostaje największym rynkiem grupy InPost - w ub.r. liczba dostarczonych paczek zwiększyła się o 20 proc. do 508,4 mln, z czego 424,1 mln trafiło do Paczkomatów, a 84,3 mln do domów odbiorców. W czwartym kwartale dynamika była nieco niższa - o 18 proc. do 149,4 mln.

Po przejęciu w połowie 2021 roku francuskiego operatora Mondial Relay całoroczny wolumen dostaw na tamtym rynku poszedł w górę o 151 proc. do 213,2 mln. W ujęciu pro forma nastąpił wzrost o 21 proc., a w czwartym kwartale - o 29 proc. do 64,7 mln.

Natomiast we Włoszech i Wielkiej Brytanii liczba dostarczonych paczek prawie się potroiła, rosnąc z 8,4 do 23,4 mln.

- W 2022 roku Grupa InPost dynamicznie kontynuowała ekspansję, rosnąc powyżej rynku w każdym kluczowym kraju, w którym jest obecna. Pomyślny rozwój firmy oraz wzrost wolumenów wyprzedzający rynkowe tempo, mimo trudnych warunków w sektorze e-commerce, potwierdza efektywność modelu biznesowego i jego odporność na wymagające otoczenie makroekonomiczne - komentuje w komunikacie Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPostu.

InPost ma 28 tys. Paczkomatów, więcej przybyło za granicą

Na koniec ub.r. do grupy InPost należało 27 939 Paczkomatów, o 7 572 więcej niż przed rokiem (to 37 proc. w górę). W Polsce ich liczba wzrosła o 17 proc. - z 16 445 do 19 306, a liczba skrytek o 21 proc. - z 2,41 do 2,91 mln.

W Wielkiej Brytanii i Włoszech liczba automatów poszła w górę z 3 609 do 6 069, mających 335 tys. skrytek. Do tego dochodzi 2 564 maszyn Mondial Relay (rok wcześniej było ich zaledwie 313), którego sieć logistyczna jest oparta na punktach odbioru - ich liczba zwiększyła się z 17 916 do 22 460.

21 proc. więcej w Polsce, w Wielkiej Brytanii i Włoszech dalej straty

Całoroczne przychody firmy zwiększyły się o 53,8 proc. do 7,08 mld zł, z czego w Polsce - o 21,6 proc. do 4,2 mld zł. Mondial Relay wypracował w ub.r. 2,67 mld zł, a we Włoszech i Wielkiej Brytanii wzrosły one trzykrotnie - z 68,8 do 207,6 mln zł.

Bez uwzględnienia wyników Mondial Relay dynamika przychodów wyniosła 25,1 proc.

Rentowność grupy InPost poprawiła się znacznie słabiej: skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 20,6 proc. do 1,96 mld zł (w Polsce o 14,3 proc. do 1,82 mld), a skorygowana marża EBITDA zmalała o 0,76 pkt proc. do 28,8 proc. (w Polsce nastąpił spadek z 46,1 do 43,3 proc., a u Mondial Relay z 14,3 do 12,4 proc.).

Działalność w Wielkiej Brytanii i Włoszech ciągle generuje straty, przy czym ujemna skorygowana marża EBITDA zmalała ze 175,1 do 90,8 proc.

Zysk się skurczył, zadłużenie dużo więcej kosztuje

Grupa InPost zanotowała w ub.r. 456,5 mln zł zysku netto, wobec 491,3 mln zł rok wcześniej. To skutek przede wszystkim wzrostu kosztów finansowych ze 113,6 do 273,3 mln zł.

W samym czwartym kwartale przychody firmy zwiększyły się o 28,2 proc. do 2,15 mld zł, wyniosły o 0,2 proc. mniej od średniej prognoz analityków zebranych przez PAP. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 523,1 do 585,5 mln zł (analitycy spodziewali się 569,4 mln zł), a zysk operacyjny - z 273,9 do 287,1 mln zł (średnia prognoz to 301,3 mln zł).

InPost negatywnie zaskoczył natomiast rynek kwartalnym zyskiem netto, który skurczył się ze 174,2 do 27,8 mln zł. Analitycy liczyli na 167,2 mln zł.

Koszty finansowe poszły w górę ponad czterokrotnie - z 40,4 do 182,3 mln zł. Na koniec ub.r. wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanego zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy wynosił 3,2x, rok wcześniej było to 3,3x.

Zadłużenie brutto firmy przez rok zwiększyło się z 5,93 do 6,7 mld zł. Na kredyty przypadło 315,7 mln zł wzrostu (wykorzystano więcej kredytu obrotowego, 44 mln zł kosztowały niekorzystne zmiany kursów walutowych), a na leasingi dotyczące magazynów i lokalizacji Paczkomatów - 353,6 mln zł.

Dług netto wzrósł z 5,44 do 6,26 mld zł.

Mniej inwestycji w Polsce

W ub.r. nakłady inwestycyjne grupy InPost sięgnęły 1,16 mld zł, wobec 935,6 mln zł rok wcześniej. Zdecydowanie najwięcej jest przeznaczane na rozwój Paczkomatów (wzrost z 684,5 do 759,2 mln zł).

W Polsce firma ograniczyła inwestycje z 714,4 do 592,2 mln zł. Za to Mondial Relay zwiększył je prawie pięciokrotnie (z 74,4 do 346,5 mln zł), a w Wielkiej Brytanii i Włoszech wzrosły ze 146,8 do 177 mln zł.

W br. InPost zamierza przeznaczyć na inwestycje 1,1-1,2 mld zł.

Wg InPost e-commerce urośnie poniżej 10 proc.

InPost prognozuje, że wzrost rynku e-commerce w Polsce i we Francji w 2023 roku w ujęciu wolumenowym będzie jednocyfrowy.

- W pierwszych miesiącach bieżącego roku w Polsce zaobserwowano spowolnienie rynku e-commerce, dlatego w bieżącym roku grupa spodziewa się jednocyfrowego wzrostu wolumenów rynkowych. Tak jak w latach poprzednich, celem InPost jest osiągnięcie wzrostu wolumenów obsłużonych przesyłek powyżej dynamiki rynkowej i zwiększenie udziału w rynku. Dodatkowo, Grupa spodziewa się utrzymania silnej presji kosztowej, jednak wprowadzone na przełomie 2022 i 2023 zmiany cen, wraz z oczekiwanym wzrostem wolumenu, powinny wpłynąć na wzrost skorygowanej marży EBITDA rdr – napisano w komunikacie prasowym.

We Francji firma zamierza skupić się na poprawie efektywności operacyjnej i zwiększeniu udziału w rynku B2C. Biorąc pod uwagę utrzymującą się słabość popytu konsumenckiego InPost prognozuje jednocyfrowy wzrost wolumenu rynku e-commerce w 2023 roku. Spółka oczekuje również dalszego wzrostu wolumenów Mondial Relay, przekraczającego parametry wzrostu rynkowego. Jeżeli chodzi o rentowność, spodziewany jest stopniowy wzrost marży EBITDA.

Grupa podała w prezentacji, że spodziewa się lekkiego spadku rynku e-commerce w bieżącym roku w Wielkiej Brytanii.

W Wielkiej Brytanii priorytetem grupy na 2023 rok będzie rozwiązanie ograniczeń w obszarze operacji logistycznych, co przełoży się na poprawę jakości i niezawodności świadczonych usług. To umożliwi budowanie zaangażowania wśród konsumentów i sprzedawców, zwiększenie udziału Spółki w segmencie B2C, a w konsekwencji poprawę marż w perspektywie średnio- i długoterminowej.

Grupa InPost oczekuje osiągnięcia progu rentowności na poziomie skorygowanej EBITDA w Wielkiej Brytanii w końcówce roku 2023 oraz osiągnięcia zyskowności prowadzonej działalności na rynku brytyjskim w całym 2024 roku.

Firma podała w prezentacji, że w 2023 roku przewiduje spadek wskaźnika dług netto do skorygowanej EBITDA znacznie poniżej 3x.

Dołącz do dyskusji: InPost dostarczył 227 mln paczek więcej. Zysk rozczarował przez koszty długu

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
hałewe
Jak tacy zadłużeni, to dlaczego sponsorują reprezentację Polski w piłce nożnej? Skąd na to mają?
11 6
odpowiedź
User
olo
Korzystam tylko z inpostu.
7 6
odpowiedź