SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Instytut Łączności bada zjawisko multiscreeningu w ramach programu Telemetria Polska

Instytut Łączności w ramach programu Telemetria Polska będzie badał zjawisko multiscreeningu. TePanel liczy obecnie 1000 urządzeń i jest nadal powiększany. Dostępne są już pierwsze wyniki dotyczące oglądania treści jednocześnie na różnych ekranach.

TePanel Instytutu Łączności ma służyć nie tylko do badania zjawiska multiscreeningu, ale także do testowania różnych metod rekrutacji: CATI, CAWI, CAPI. Na podstawie eksperymentów pomiarowych ma zapaść decyzja o znalezieniu najefektywniejszych metod do budowy docelowego panelu.

Wyniki na podstawie dostępnych obecnie 1000 urządzeń są szczegółowo analizowane i kalibrowane, sprawdzana jest m.in. jednoźródłowość pomiaru, w razie problemów z pomiarem na bieżąco sprawdza to obsługa techniczna panelu.

Multiscreening na przykładzie skoków narciarskich

W ramach prac eksperymentalnych zbadano emisję konkursu skoków narciarskich w TVP1 w niedzielę 13 grudnia 2020 roku. Badanie wykazało, że 2,5 proc. widzów (posiadających zarówno odbiornik stacjonarny TV jak i internet w telefonie) równolegle do transmisji, korzystało z telefonów komórkowych do przeglądania internetu i korzystania z aplikacji.

W czasie gdy nadawana była transmisja, najczęściej korzystano z aplikacji Messenger oraz Allegro. Część osób grała równolegle w gry, korzystała z przeglądarki internetowej i szukała w tym czasie przepisów wigilijnych (popularne było zapytanie o przepis na piernik). Przed samą transmisją skoków narciarskich szukano informacji w internecie na temat transmisji (np. o której godzinie się rozpocznie, kto będzie skakał i inne).

W paśmie przed transmisją skoków 9 proc. osób korzystało z urządzenia mobilnego w czasie oglądania TV. W czasie samych skoków odsetek osób korzystających z telefonów zmniejszył się do 2,5 proc.

Wyniki badań TePanelu pokazują, że część osób w czasie oglądania telewizji i słuchania radia korzysta z internetu na telefonach komórkowych.

Obecnie w Instytucie Łączności toczą się prace badawcze pod kierownictwem Andrzeja Olszewskiego, ustalane są dokładne parametry do wiarygodnego badania zjawiska multiscreeningu. W następnym kroku ma być prowadzona segmentacja widzów i dalsze analizy nad konkretnymi pozycjami programowymi.

- Pierwsze wnioski z TePanelu dotyczące multiscreeningu są bardzo interesujące. Chcemy mocniej popracować nad badaniem tego coraz powszechniejszego zjawiska. Nasz testowy panel idealnie się do tego nadaje. Wciąż go rozbudowujemy oraz rozwijamy na nim nowe funkcjonalności i prowadzimy kolejne eksperymenty badawcze - przekazał nam Andrzej Olszewski, ekspert ds. badań Telemetria Polska.

TePanel zakłada pomiar tzw. single source, czyli badani zgodzili się na pomiar wszystkich mediów (radio, telewizja, internet, internet w telefonie), z którymi się stykają. Jest to panel eksperymentalny oraz prowadzone są prace nad uzupełnianiem tych danych w oparciu o RPD (return path data – dane ze ścieżki zwrotnej).

W ramach Programu Telemetria Polska Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji realizuje kilka projektów: budowę TePanelu tj. panelu walidacyjnego w Instytucie Łączności, RPD Panelu tj. panelu opartego o dekodery RPD w Instytucie NASK, tworzenie badania założycielskiego, które realizowane jest bezpośrednio pod kierunkiem KRRiT.

Prace nad jednoźródłowym pomiarem mediów

W listopadzie br. informowaliśmy, ze zespół Telemetrii Polskiej przy wsparciu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji porozumiał się z przedstawicielami nadawców i marketerów w sprawie koncepcji badania założycielskiego.

Kolejnym krokiem było podpisanie przez nadawców telewizyjnych, marketerów i agencje mediowe podpisanie listu intencyjnego w sprawie utworzenia polskiego Joint Industry Committee, który zajmie się jednoźródłowym badaniem mediów. W liście strony wyraziły "gotowość do współpracy" i chęć wspólnego działania w tej sprawie z nadawcami radiowymi i internetowymi, które jeszcze analizują warunki współpracy.

- Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - poprzez Program Telemetria Polska, dostarczyła elementy do których się zobowiązywała. W tak zwanym międzyczasie pojawiły się także ważne inicjatywy komercyjne. Przed nami dyskusja w gronie rynek - KRRiT odnośnie kolejnych kroków nad połączeniem wysiłków w tworzeniu jednoźródłowego pomiaru mediów. 2021 to będzie bardzo ważny rok - komentuje Michał Wigurski, dyrektor Programu Telemetria Polska.

Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT uważa, że program Telemetria Polska jest „jednym z kluczowych przedsięwzięć realizowanych przez KRRiT”.

-  Będzie kontynuowany także ze względu na fakt, iż działania podejmowane przez KRRiT w ramach programu są bardzo dobrze oceniane przez rynek. Projekt jest potrzebny do stymulowania innowacyjnych działań w obszarze mediów. Nie tylko więc będzie prowadzony ale będzie rozwijany o nowe elementy – stwierdza Kołodziejski.

Od kwietnia 2018 roku trwają prace nad nowym, jednoźródłowym badaniem mediów, które miałoby obejmować jednoczesny pomiar radia, telewizji i internetu.

Dołącz do dyskusji: Instytut Łączności bada zjawisko multiscreeningu w ramach programu Telemetria Polska

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Cytryna
I to jest dobra wiadomość, szczególnie dla marketerów. Natomiast chyba nie jest też zła dla nadawców TV - pod warunkiem, że mają dobry kontent. Teraz wychodzi, że Kurski miał racje inwestując w sport. Dobry kierunek badań, w końcu konkrety
0 0
odpowiedź
User
Analityk
Kolejne badanie dla telewizji. Dlaczego nie napisać jaki procent używających Internet ma telewizję w tle. W końcu to smartfon jest pierwszym ekranem - bo jest najbliżej oczu.
0 0
odpowiedź
User
Widz TVP
A ile w tym samym czasie osób korzysta z toalety?
Dobrze byłoby przeanalizować zużycie papieru toaletowego.
0 0
odpowiedź