SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kioski Ruchu dalej w odwrocie. Ile ubyło wiosną?

Na koniec czerwca 2024 roku działało 411 kiosków i saloników Ruchu, tylko przez kwartał ich liczba zmalała o 4 proc. Natomiast grupa Orlen ma już 3,5 tys. własnych stacji paliwowych, m.in. dzięki przejęciu austriackiej sieci Turmöl.

fot. Ruch / materiały prasowe fot. Ruch / materiały prasowe

Liczba placówek sprzedażowych Ruchu mocno maleje od lat. Te spadki dotyczą przede wszystkim kiosków.

Na koniec czerwca 2024 roku firma miała już tylko 411 kiosków i saloników, co wobec 428 daje spadek o 4 proc. Natomiast w połowie ub.r. działało ich 760, co oznacza, że przez rok nastąpił spadek o 46 proc.

W poprzednich latach nie było inaczej. Na koniec 2019 roku Ruch miał 1 333 placówek sprzedażowych, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, a na koniec 2022 roku – 814. Zatem w ciągu 4,5 roku ich liczba skurczyła się o 922, czyli 69,2 proc.

CZYTAJ TEŻ: Z Ruchem żegna się szef sprzedaży prasy

Orlen, odpowiadając niedawno na pytania portalu Wirtualnemedia.pl, zapowiedział, że Ruch będzie rozwijał inne formaty handlowe niż kioski. Tych ostatnich zaś będzie dalej ubywać. - - Obecnie sieć detaliczna Ruch obejmuje ok. 420 punktów, z których blisko 30 stanowią nowe formaty Orlen w Ruchu. Około 130 punktów, głównie saloników prasowych, ma perspektywę dalszego rozwoju - stwierdziło biuro prasowe koncernu - stwierdziła firma.

Orlen przejął Ruch jesienią 2020 roku, zapłacił 130 mln zł za 64,9 proc. akcji spółki przechodzącej wówczas restrukturyzację (jej pozostałe walory należą do innych państwowych podmiotów: PZU i Alior Banku). W ub.r. przy spadku wpływów sprzedażowych o 10,4 proc. do 799,61 mln zł strata netto Ruchu pogłębiła się z 61,25 do 86,07 mln zł, a w 2021 roku przy 891,7 mln zł przychodów strata netto wyniosła 42,9 mln zł.

W kwietniu br. firma całkowicie wycofała się z dystrybucji prasy, także do własnych kiosków i saloników. Od maja dostarcza ją tam Kolporter.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Ruch, tak samo jak wydawnictwo Polska Press przejęte przez Orlen na początku 2021 roku, są obecnie przygotowywane przez koncern energetyczny do sprzedaży. - Wydawanie prasy jest działalnością poboczną i nie ma uzasadnienia biznesowego. Dlatego będziemy restrukturyzować aktywa Polska Press i przeprowadzimy ich rzetelną wycenę w celu pozyskania inwestora - przekazał nam Orlen. - W podstawowy biznes Grupy Orlen nie wpisuje się także działalność spółki Ruch, która w dodatku jest trwale nierentowna - dodał.

Orlen ma 3,5 tys. stacji paliwowych

Grupa Orlen na koniec czerwca br. miała 3 505 własnych stacji paliwowych, o 348 więcej niż rok wcześniej. Ten wzrost wynika głównie z przejęcia na początku br. 267 placówek austriackiej sieci Turmöl.

W Polsce liczba własnych stacji Orlenu zwiększyła się r/r o 10 do 1 929, a ich udział rynkowy sięgnął 36,1 proc. (o 2,1 pkt proc. więcej niż przed rokiem). Wzrost na Węgrzech o 59 do 138 placówek to efekt przejęcia kolejnych stacji MOL w ramach transakcji sprzedaży większości biznesu detalicznego Grupy Lotos.

Do Orlenu należy też 605 stacji działających w modelu franczyzowym, wobec 560 rok wcześniej. Liczba sklepów na stacjach zwiększyła się w ciągu roku o 111 do 2 681, a liczba punktów tankowania alternatywnego (głównie ładowania aut elektrycznych) - o 144 do 816.

Stacje Orlenu i kioski Ruchu z większym zyskiem

Cały segment detaliczny grupy Orlen w drugim kwartale 2024 roku wypracował 16,35 mld zł przychodów, po wzroście rok do roku o 20,8 proc. z 13,53 mld zł. Firma podała, że wolumenowo sprzedaż zwiększyła się o 18 proc., także o 18 proc. w górę poszły wolumeny sprzedaży oleju napędowego i benzyny. Oprócz wzrostu wolumenowego na dynamikę przychodów pozytywnie wpłynęło przecięcie austriackiego sieci paliw.

Wydatki operacyjne segmentu poszły w górę z 13,16 do 15,78 mld zł, głównie wskutek wzrostu kosztów funkcjonowania stacji paliwowych. W efekcie zysk EBITDA zwiększył się z 661 do 893 mln zł.

Cała grupa kapitałowa Orlen w pierwszej połowie 2024 osiągnęła 2 mld 761 mln zł zysku netto, o 12 mld 729 mln zł niż rok wcześniej. Zmalały też przychody koncernu. Firma zmniejszyła plan inwestycyjny na br. o 9 proc. do 35,3 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Kioski Ruchu dalej w odwrocie. Ile ubyło wiosną?

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
~Nes
Kioski miały też swoje wady. Jedną z nich były pożałowania godne "teczki", gdzie przetrzymywane były poranne wydania prasy dla znajomków. Zwykły klient o 6 rano gazety nie dostał, a znajomek o godzinie 8 swoją gazetkę odebrał. Patologiczne zwyczaje rodem z PRL i kiełbasą pod ladą dla swojaków...
28 5
odpowiedź
User
Seba
Kiosk i poczta to przeżytek z chwilą powstania internetu, Salonik się jeszcze broni bo to zazwyczaj na dworcach gdzie szybkie picia, fajki lub coś w podróży do poczytania i tłumy ludzi. No i fakt że Biedra i lidl.maja dział prasowy. Śmiem twierdzić że kioski to chyba nawet na zero nie wychodza
14 3
odpowiedź
User
Ciekawe
Jeśli zabraknie papieru toaletowego to gdzie będzie można kupić GW czy Newsweek skoro ubywa kiosków ??
11 3
odpowiedź