SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Koncerty "Lata z Radiem" w 10 miastach. Wśród sponsorów i patronów Orlen i trzy ministerstwa

Tegoroczna edycja "Lata z Radiem", sztandarowej audycji Jedynki, startuje w przyszłą środę, 21 czerwca, a kilka dni później ruszy trasa koncertowa, która tego lata obejmie 10 miast. Maskotką audycji będzie w tym roku konik polski. Szczegóły przedstawiono na konferencji prasowej, na którą nie zaproszono m.in. naszej redakcji.

O tym, że konferencja prasowa dotycząca 52. edycji "Lata z Radiem" odbędzie się w środę, 14 czerwca, słyszeliśmy kilkanaście dni temu od dziennikarzy Programu Pierwszego Polskiego Radia. Nieoficjalnie, bo formalnie pracownicy publicznego nadawcy mają zakaz wypowiedzi dla mediów. - Tam się pan wszystkiego dowie - mówili nasi rozmówcy, bo sami niewiele wiedzieli o tegorocznej trasie koncertowej. - O szczegółach dowiadujemy się z waszego portalu - słyszeliśmy od pracowników Jedynki.

O środowej konferencji nie informowało nas oficjalnie Polskie Radio, choć jesteśmy portalem branżowym piszącym przede wszystkim o mediach. Wysłaliśmy więc pytania w tej sprawie do rzeczniczki tej instytucji. Monika Kuś nie odpisała, a przez telefon powiedziała jedynie, że przekaże nam informacje za pośrednictwem maila. Zamiast odpowiedzi, kiedy i gdzie odbędzie się konferencja dotycząca "Lata z Radiem", we wtorek (13 czerwca) o godz. 22:23 przesłano nam zdanie: "informacje na temat wakacyjnych akcji przekażemy w tym tygodniu". Kilkanaście godzin później Jedynka na swojej antenie transmitowała już konferencję prasową.

- Witam potężną ekipę dziennikarzy, którzy także przyszli odwiedzić nas i szerzyć, mam nadzieję, dobrą nowinę - mówił na otwarciu konferencji w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana Marcin Kusy, dyrektor Programu Pierwszego Polskiego Radia. Przedstawiciele mediów - jeśli faktycznie byli na miejscu - nie mieli możliwości w trakcie transmitowanej również w mediach społecznościowych konferencji zadać pytań organizatorom. Na koniec zaproszono jedynie do rozmów kuluarowych.

Dziesięć miast na trasie "Lata z Radiem" 2023

Marcin Kusy podkreślał, że "Lato z Radiem" wzbudza ciekawość, intryguje i mimo długiego stażu wciąż jest flagową marką Polskiego Radia, a przede wszystkim Programu Pierwszego. Dodał, że w tym roku odbędzie się trasa koncertowa "w pełnej krasie, a zatem z udziałem publiczności". To powrót po trzech latach nieobecności. W 2020 r. odwołano ją z powodu pandemii. Rok później organizowano jedynie plenerowe koncerty, ale bez udziału publiczności, zaś rok temu - ze względu na wojnę w Ukrainie - zdecydowano się jedynie na trasę reporterską i spotkania ze słuchaczami w terenie.


Marcin Kusy z maskotką Lata z Radiem 2023, fot. Polskie Radio/Cezary Piwowarski

Marcin Kusy z maskotką Lata z Radiem 2023, fot. Polskie Radio/Cezary Piwowarski

Czytaj więcej na: https://satkurier.pl/news/229083/lato-z-radiem-2023-odwiedzi-10-miejscowosci.html
Marcin Kusy z maskotką Lata z Radiem 2023, fot. Polskie Radio/Cezary Piwowarski

Czytaj więcej na: https://satkurier.pl/news/229083/lato-z-radiem-2023-odwiedzi-10-miejscowosci.html

Dyrektor radiowej Jedynki zapowiedział, że stacja odwiedzi w te wakacje dziesięć miast. Podano harmonogram: 24 czerwca - Poddębice, 25 czerwca - Toruń, 1 lipca - Tarnów, 7 lipca - Węgorzewo, 15 lipca - Dobczyce, 23 lipca - Tymbark, 30 lipca - Giżycko, 5 sierpnia - Myślenice, 19 sierpnia - Międzyzdroje, a 27 sierpnia - Przemyśl.

- Mamy południe, środek i północ kraju. Staramy się, by cała Polska objęta była fantastyczną muzyką i spotkaniami z gwiazdami - mówił Kusy ze sceny, wskazując na wyświetlaną na telebimie mapę, na której zaznaczono wszystkie miejscowości, które w tym roku odwiedzi ekipa radiowej Jedynki.

W każdym z miast ma wystąpić przynajmniej dwóch artystów. Będą to: Maryla Rodowicz, Myslovitz, Varius Manx i Kasia Stankiewicz, Małgorzata Ostrowska, Lemon, De Mono, Golec uOrkiestra, Ania Rusowicz, Piotr Cugowski, Iwaneczko, Red Lips, Viki Gabor, Karolina Lizer (która dwukrotnie zaśpiewała podczas konferencji), Kuba Szmajkowski, Kminek oraz Centrum Uśmiechu. Koncertom mają towarzyszyć rodzinne pikniki, podczas których będzie można spotkać prowadzących "Lato z Radiem".

Konik polski maskotką "Lata z Radiem" 2023

W trakcie konferencji zapowiedziano, że "Polka Dziadek" - sygnał audycji towarzyszący słuchaczom od 52 lat - po raz pierwszy w tym roku zabrzmi w pierwszy dzień astronomicznego lata, czyli w środę, 21 czerwca. "Lato z Radiem" będzie nadawane w Jedynce od poniedziałku do soboty w godz. 9-12. W poprzednich latach ta sztandarowa audycja Programu Pierwszego Polskiego Radia była na tyle szeroko promowana na antenie, że zastępowała również część innych programów. Czy tak będzie w tym roku? O tym na konferencji nie mówiono.

Tradycyjnie przedstawiono też maskotkę tegorocznej audycji. W tym celu połączono się z Romanem Czejarkiem, jednym z najpopularniejszych i najdłużej prowadzących ten program dziennikarzy, który był tego dnia w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie. - Maskotką "Lata z Radiem" 2023 został uwielbiany przez dzieci, kochany przez rodziców, bo można go pogłaskać i można się do niego przytulić, konik polski - powiedział Czejarek, za którym widać było pasące się w zagrodzie koniki polskie.

Słuchacze napiszą powieść

Stacja przygotowała także kilka antenowych propozycji. Wśród nich jest kosmiczny konkurs "10 kroków na Księżyc", którego główną nagrodą ma być trzytygodniowy pobyt w tzw. Habitacie Space is More – LunAres Mobile Research Station, czyli w zamkniętej strefie imitującej warunki na Księżycu.

Jedynka znów zachęca do zabawy literackiej "Lato z Dreszczykiem". Słuchacze będą współtworzyć lekturę czytaną na antenie. - Rozpoczynamy już w poniedziałek (19 czerwca - przyp. red.), żeby dać państwu więcej czasu na napisanie pierwszego odcinka - zachęcała ze sceny Izabela Żukowska, dziennikarka Programu Pierwszego Polskiego Radia i jednocześnie autorka kryminałów. To ona stworzyła początek powieści, który wkrótce zostanie ujawniony. Zadaniem słuchaczy będzie dopisanie ciągu dalszego. - Co tydzień będziemy wybierały dalszy ciąg. Limituje państwa wyobraźnia i wyobraźnia innych słuchaczy. Trzeba wziąć pod uwagę to, co oni napisali - tłumaczyła Anna Stempniak, dziennikarka Programu Pierwszego Polskiego Radia i znawczyni literatury.

Stacja zaplanowała kolejną odsłonę cyklu "Jestem stąd", podczas której dziennikarze "Lata z Radiem" odwiedzą: Lublin, Radom, Opole, Gdańsk i Wrocław. Martyna Podolska spotka się z ludźmi kultury i sztuki. Wśród gości będą m.in. pisarz Marcin Wroński, rzeźbiarz Artur Sobień, reżyser Norbert Rakowski, pisarka i dziennikarka Iza Żukowska i pisarz Marek Krajewski.

Na antenie nie zabraknie także konkursów "Skojarzenia" i "Koszyk Lata z Radiem".

Wiceminister na konferencji "Lata z Radiem"

Natomiast podczas "Trasy reporterskiej" dziennikarze radiowej Jedynki będą prezentować najciekawsze zakątki Polski. W tym roku partnerem akcji zostały Lasy Państwowe. - Przygotowaliśmy specjalne stoiska dla państwa. Będziemy prowadzili edukację leśną i ekologiczną. Będą też wyjątkowe atrakcje. To, co bardzo sobie cenimy, czyli produkty ekologiczne i zdrową żywność pochodzącą z polskich lasów, będzie można poznać podczas całej trasy "Lata z Radiem" - mówił podczas konferencji Edward Siarka, wiceminister klimatu i środowiska, który zapowiedział jednocześnie, że w każdym z odwiedzanych miast posadzone zostanie drzewko.

Sponsorami tegorocznej trasy koncertowej "Lata z Radiem" są: Orlen, Tauron i Instytut Łączności Państwowy Instytut Badawczy, a patronami trzy ministerstwa: Edukacji i Nauki, Rodziny i Polityki Społecznej oraz Klimatu i Środowiska, a także Poczta Polska, Totalizator Sportowy oraz Lasy Państwowe.

Wymijające odpowiedzi rzeczniczki Polskiego Radia

Zapytaliśmy rzeczniczkę Polskiego Radia, których dziennikarzy zaproszono na konferencję dotyczącą tegorocznej trasy "Lata z Radiem" i czemu nas nie uwzględniono. Maila w tej sprawie otrzymaliśmy dopiero o północy. W odpowiedzi Monika Kuś napisała, że transmisji konferencji można było posłuchać na antenie Jedynki oraz w internecie, a także wymieniła atrakcje tegorocznej trasy koncertowej.

Chcieliśmy też dowiedzieć się, dlaczego np. 27 sierpnia radiowa Jedynka jednocześnie organizuje finał "Lata z Radiem" w Przemyślu i tego samego dnia będzie też obecna na dwóch innych imprezach plenerowych - w Radomiu i Myszyńcu. Jak już informowaliśmy, nadawca zapowiedział, że w letnich miesiącach reporterzy stacji mają odwiedzić m.in. Brodnicę, Białystok, Ciechanowiec, Radom, Myszyniec, Kutno i Skierniewice. "W audycjach przygotowanych przez dziennikarzy Polskiego Radia dominować będzie tematyka odbywającego się tam święta. Gośćmi studia plenerowego będą m.in. muzyczne gwiazdy biorące udział w wydarzeniu. Na antenach prezentowane będą walory turystyczne, krajoznawcze i kulturowe odwiedzanych miejsc" - czytamy na stronie Polskiego Radia.

I tak się składa, że np. 27 sierpnia, w dniu finału tegorocznego "Lata z Radiem", zaplanowano w Przemyślu koncerty m.in. Golec uOrkiestra i Viki Gabor. Z kolei w Myszyńcu zagrają zespoły Kombii i Jamal. Czy słuchacze się w tym nie pogubią?

- Jesteśmy w wielu miejscach jednocześnie, to nasz znak rozpoznawczy i tym odróżniamy się od mediów komercyjnych. Na przykład w sobotę 27 maja 2023 r. Polskie Radio i jego anteny współtworzyły i realizowały: Piknik Naukowy z Centrum Nauki Kopernik na Stadionie Narodowym, Piknik Olimpijski w Warszawie, Święto Kwitnącej Jabłoni w Grójcu, targi motoryzacyjne Moto Session w Lublinie. To, że jednocześnie prowadzimy liczne aktywności programowe i antenowe skierowane do naszych słuchaczy, jest rzeczywiście wyznacznikiem standardów i znakiem firmowym Polskiego Radia, bowiem radiowy nadawca publiczny to cztery ogólnopolskie Programy: Jedynka, Dwójka, Trójka, Polskie Radio 24 (nadawane w klasycznej radioemisji i technologii cyfrowej) i Polskie Radio dla Zagranicy, oraz pięć w systemie DAB+ (gdzie nadaje: Czwórkę, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio dla Ukrainy i Polskie Radio Kierowców) - pisze Monika Kuś. Dalej rzeczniczka wymienia, jak bogatą ofertę programową tworzy Polskie Radio.

Słuchalność Jedynki poniżej 5 proc.

Ubiegłoroczną edycję "Lata z Radiem" w Jedynce słuchało średnio 699 tys. osób. Stacja w tym paśmie miała 5,3 proc. udziału w rynku - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

W 2021 r. Polskie Radio zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka - spadek o 30 proc. Na koniec 2021 r. nadawca zatrudniał etatowo 1 320 osób, o 11 więcej niż rok wcześniej.

Z najnowszego badania Radio Track (marzec- maj 2023 r.) realizowanego przez pracownię Kantar Polska wynika, że udział radiowej Jedynki pod względem słuchania w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 4,8 proc.

Dołącz do dyskusji: Koncerty "Lata z Radiem" w 10 miastach. Wśród sponsorów i patronów Orlen i trzy ministerstwa

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tede
Bardzo udana maskotka, konik upadku niczym z Janowa... Radio ledwo ciągnie po zarządach politruk K@minskiej i Cz@banskiego. Rozwalone anteny, brak pieniędzy, niski poziom.
38 11
odpowiedź
User
J u s t y ś
Ciekawa inicjatywa. Daję 10/10.
0 0
odpowiedź
User
MK
dobrze ,że nie potraktowali Lata z radiem jako prlowskiego reliktu ,dobrze, że jest ta audycja
19 9
odpowiedź