Menedżerowie marketingu z optymizmem o przyszłości branży
Polska Organizacja Reklamodawców i K+ Group po raz pierwszy przebadali, co o perspektywach rozwoju branży marketingowej sądzą menadżerki i menadżerowie odpowiedzialni za marketing w firmach. Z badania „ PL CMO Survey 2024/2025” wynika, że 65 proc. marketerów prognozuje wzrost roli CMO w organizacjach. Jeszcze więcej, bo aż trzy czwarte z nich prognozuje zwiększenie budżetów marketingowych w 2025 roku.
Zdecydowanie ponad połowa respondentów prognozuje, że zarówno ten, jak i kolejny rok będą dla branży lepsze niż 2023 (67 proc. dla 2024 r. i 57 proc. dla 2025 r.). Najbliższe lata to też wzrost wydatków marketingowych, które są coraz częściej uznawane za ważny element strategii biznesowych firm.
Wyzwaniem pozostaje, jak zoptymalizować wydatki marketingowe, efektywnie wykorzystać potencjał AI, ale też zarządzać talentami wewnątrz organizacji.
Marketerzy własnymi oczami o przyszłości branży
– PL CMO Survey to kluczowy projekt dla Polskiej Organizacji Reklamodawców. Wyniki tego badania pomogą nam nie tylko lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzy się branża marketingowa w Polsce, ale też wyznaczyć kierunki działań, które wzmocnią pozycję marketerów na rynku oraz podniosą standardy pracy – mówi Marta Życińska, country manager Poland, Mastercard oraz wiceprzewodnicząca Rady Polskiej Organizacji Reklamodawców.
Aż 91 proc. przebadanych marketerów uznaje za istotne działanie swoich działów w firmie, a według prognoz niemal 2/3 badanych rola dyrektorów marketingu w ciągu najbliższych 5 lat jeszcze wzrośnie.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
– To nie przypadek, że sztuczna inteligencja jest w naszym raporcie odmieniane przez wszystkie przypadki. Marketerzy wiedzą, że pod tym hasłem kryją się ogromne możliwości dla komunikacji marketingowej, analityki i skuteczności dotarcia do kluczowych targetów. Te organizacje, które w krótkim czasie przestawią się na sprawne i odpowiedzialne wykorzystanie potencjału AI, niewątpliwie zyskają w tym wyścigu. Szczególnie, jeśli dodamy do tego rosnące znaczenie danych. Te czynniki wpływają na naturalny kierunek ewolucji roli marketerów w organizacjach: już nie egzekutorów, a strategów – zauważa Michał Olbrychowski, COO K+Group.
Dla menadżerek i menadżerów odpowiedzialnych za marketing na liście priorytetów w branży marketingowej w 2025 roku będą innowacje w marketingu (68 proc.), przywództwo i zarządzanie kadrami (55 proc.) oraz zwinność (39 proc.). Odpowiedzialny marketing jest ważny dla co czwartego ankietowanego.
– W badaniu wyodrębniliśmy kierunki, w które idzie marketing i jednym z nich kierunków jest dojrzałość, rozumiana w kontekście innowacji w marketingu, ale też innowacji w kontekście produktów i usług, czyli odświeżanie, zmiana produktów, wprowadzanie nowych produktów – komentuje Ewa Eron, COO K+Research.
Co drugi badany za największe wyzwanie uważa efektywne planowanie wydatków marketingowych w oparciu o analitykę. Wykorzystanie sztucznej inteligencji to kluczowe wyzwanie dla co piątego marketera. Dla co dziesiątego – dostosowanie strategii do trendów lub sytuacja makroekonomiczna.
Marketerzy prognozują, że model współpracy z agencjami ulegnie modyfikacjom. Prawie połowa badanych (47 proc.) przewiduje przeniesienie części usług marketingowych do wnętrza swych firm (in-house). Podobny odsetek respondentów (43 proc.) spodziewa się renegocjacji kontraktów z agencjami marketingowymi.
– Stan ten można wytłumaczyć deklarowaną potrzebą większej elastyczności i optymalizacji działań marketingowych, jak i pozostałymi wskazanymi elementami nowego paradygmatu marketingowego – ocenia w raporcie dr hab. Barbara Mróz-Gorgoń Profesorka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję K+ Research w dniach 8.04. – 18.07.2024 r, metodologia: • ankiety internetowe (CAWI) w grupie 112 marketerów • wywiady indywidualne (IDI) - 10 osób na stanowiskach CMO, Dyrektor/ Dyrektorka Marketingu W raporcie wyniki pytań opartych o pięciostopniową skalę Likerta analizowane są z wykorzystaniem sumowania dwóch najwyższych ocen na skali (4,5) jako Top2Boxes (w skrócie T2B) oraz sumowania dwóch najniższych ocen na skali (1,2) jako Bottom2Boxes (w skrócie B2B).
Dołącz do dyskusji: Menedżerowie marketingu z optymizmem o przyszłości branży