SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mercedes usuwa reklamę z chińskich mediów po oskarżeniach o utrwalanie stereotypów

Firma motoryzacyjna Mercedes-Benz wycofała z mediów społecznościowych w Chinach swoją reklamę, w której występowała modelka z makijażem skośnych oczu. Producentowi samochodów zarzucono utrwalanie zachodnich stereotypów na temat Azjatów.

Reklama nowego modelu Mercedesa CLS została opublikowana po raz pierwszy na chińskiej platformie mediów społecznościowych Weibo 25 grudnia.

Klip od razu wywołał w narodową debatę na temat przedstawiania azjatyckich osób przez zagraniczne firmy. Jak donosi Bloomberg, internauci obwiniali niemiecką markę o to, że makijaż oczu modelki na filmie (podkreślone czarą kreską jej skośne oczy) jest karykaturalny i powiela  zachodnie stereotypy na temat Azjatów.

Dziennik Komunistycznej Partii Chin „Global Times” podał, że „makijaż modelki odzwierciedla stereotypy Zachodu wobec Azjatów”, bo nawiązuje do dziewiętnastowiecznego stereotypu Chińczyka ze skośnymi oczami i warkoczem.

Firma nie wypowiedziała się na ten temat i usunęła reklamę z social mediów.

To nie pierwszy raz

Podobną sytuację Mercedes miał ze swoją reklam w Chinach w 2018 roku. Wtedy - po krytyce "Global Times" - firma przeprosiła za cytowanie Dalajlamy („Spójrz na sytuacje z każdej strony, a staniesz się bardziej otwarty”) w poście promującym jeden z jego luksusowych modeli na Instagramie.

Chińscy internauci dyskutowali ostatnio o sposobie przedstawiania oczu modelek w reklamach. Chińska firma Three Squirrels Inc. niedawno przeprosiła za reklamy przedstawiające modelkę Cai Niang Niang noszącą makijaż, który podkreślał skos jej oczu. Modelka napisała na Weibo „Czy z małymi oczami nie jestem Chińczykiem? Całkowicie zgadzam się z patriotyzmem. Jednak tworzenie dużych problemów z normalnych spraw stało się chorobliwą obsesją”.

Daimler poinformował w zeszłym tygodniu, że zmniejszy swoje udziały w spółce joint venture Denza samochodów elektrycznych z chińską BYD Auto Industry Co po latach słabej sprzedaży. BYD będzie właścicielem 90 proc. firmy, a Daimler 10 proc. po przeniesieniu kapitału, które firmy planują zakończyć w połowie 2022 r. Spółka joint venture została uruchomiona w marcu 2012 roku. Jej słaba rentowność od lat jest problemem Daimlera, mimo że sprzedaż luksusowych samochodów marki Mercedes nadal rosła w Chinach.

Dołącz do dyskusji: Mercedes usuwa reklamę z chińskich mediów po oskarżeniach o utrwalanie stereotypów

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Faktycznie Chora obsesja!
0 0
odpowiedź
User
jprdl
No wlasnie, bo wiadomo ze Chinczycy sa czarni i maja plaskie nosy .... Dobrze ze przynajmniej nie przepraszali - teraz wszyscy sa tacy delikatni.
0 0
odpowiedź
User
bubel
Przecież ona jest piękna!
0 0
odpowiedź