Mniej reklam słodyczy w telewizji, radiu i na outdoorze. Ferrero liderem, Wedel z największym wzrostem
O 2,3 proc. spadły cennikowo wydatki reklamowe producentów słodyczy w tym roku. Marketerzy ci przenoszą swoje budżety z telewizji, radia outdooru do magazynów, gazet i kin. Reklamowym liderem w tej branży jest Ferrero Polska, który wydaje trzykrotnie więcej niż każdy z jego konkurentów. Z kolei największy wzrost nakładów reklamowych notuje Lotte Wedel.
Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że producenci słodyczy od stycznia do lipca br. na reklamy w mediach pozainternetowych przeznaczyli 507,7 mln zł. Było to o 2,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Blisko 80 proc. tych wydatków ulokowano w telewizjach - 395,7 mln zł. Jednak zainteresowanie reklamą telewizyjną tej branży maleje - nakłady na reklamę na szklanym ekranie zredukowano bowiem o 4,9 proc. w skali roku.
W omawianym okresie mniej na reklamach słodyczy zyskali też nadawcy radiowi i firmy reklamy zewnętrznej. Wydatki na reklamę radiową spadły o 43,8 proc., do 8,7 mln zł, a na reklamę zewnętrzną - o 11,5 proc., do 25,2 mln zł.
Producenci słodyczy w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku znacznie zwiększyli inwestycje w reklamę w magazynach, kinach, gazetach i na nośnikach indoorowych. Magazyny dzięki nim zarobiły 59 proc. więcej (24,5 mln zł), kina - 20,1 proc. więcej (51,9 mln zł), gazety - 39 proc. więcej (843,9 tys. zł), a indoor - 94 proc. więcej (927,9 tys. zł).
Podział na media wydatków reklamowych producentów słodyczy |
|||
(cennikowo, bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VII 2014 |
I-VII 2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
415 861 186 zł |
395 655 865 zł |
-4,9 |
Radio |
15 461 711 zł |
8 695 123 zł |
-43,8 |
Gazety |
607 324 zł |
843 881 zł |
39 |
Magazyny |
15 406 660 zł |
24 489 533 zł |
59 |
Outdoor |
28 508 903 zł |
25 237 408 zł |
-11,5 |
Kina |
43 198 272 zł |
51 888 548 zł |
20,1 |
Indoor |
478 200 zł |
927 850 zł |
94 |
razem |
519 522 256 zł |
507 738 208 zł |
-2,3 |
Liderem wydatków reklamowych wśród producentów słodyczy jest Tic-Tac, właściciel takich marek jak Kinder Bueno. Firma ta w tym roku wydała na promocję swoich marek w mediach tradycyjnych niemal 143 mln zł (mniej w skali roku o 10,5 proc.) - blisko trzykrotnie więcej niż pozostali marketerzy z czołówki reklamodawców w tej kategorii produktów. W czerwcu Ferrero reklamował Tic-Tac w wersji z „The Minions”, a z okazji Dnia Matki promował Rafaello.
W największym stopniu wzrosły wydatki reklamowe Lotte Wedel w porównaniu z rokiem ub. - o blisko 130 proc., do 42,4 mln zł. Teraz Lotte Wedel prowadzi kampanię w oparciu o nową strategię komunikacji - bohaterem reklam jest kosmita Wargorr szukający radości na Ziemi. W pierwszej połowie roku marketer wspierał m.in. Ptasie Mleczko z okazji Dnia Matki, zaś w kwietniu firma promowała swoje europejskie desery międzynarodowymi rozmówkami.
Więcej wydała też firma Storck - jej nakłady reklamowe wzrosły o 16,4 proc., do 44,4 mln zł.
Pozostali marketerzy z czołówki największych reklamodawców wśród producentów słodyczy swoje nakłady reklamowe zredukowali. Mondelez Polska (właściciel m.in. Prince Polo, Milki) obniżył je o 34,5 proc., do 48,2 mln zł, a Mars Polska (właściciel Marsa, Snickersa) zredukował je o 53,7 proc., do 28,1 mln zł. Mondelez reklamował czekoladę Milka wiosną br. w kampanii pod hasłem „Ostatnia kostka”.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów słodyczy |
|||
(cennikowo, bez internetu, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VII 2014 |
I-VII 2015 |
zmiana proc. |
Ferrero Polska |
159 802 410 zł |
142 965 405 zł |
-10,5 |
Mondelez Polska |
73 516 699 zł |
48 184 524 zł |
-34,5 |
Storck |
38 140 435 zł |
44 386 835 zł |
16,4 |
Lotte Wedel |
18 430 049 zł |
42 361 122 zł |
129,8 |
Mars Polska |
60 676 992 zł |
28 119 283 zł |
-53,7 |
razem |
519 522 256 zł |
507 738 208 zł |
-2,3 |
Najaktywniejszą reklamowo marką w omawianym okresie była marka Kinder (Ferrero Polska), która mimo mniejszych wydatków (spadek o 14,5 proc.) z wydatkami w kwocie 96 mln zł pozostała liderem w kategorii.
Pozycję wicelidera zajmuje marka E.Wedel z wydatkami w wysokości 42,3 mln zł (wzrost o blisko 130 proc). Trzecim najmocniej reklamowanym brandem jest Milka (Mondelez) - jej reklamy warte były 26,9 mln zł (26,7 proc. mniej niż rok temu).
Reklamy słodyczy Wawel kosztowały w tym roku 26 mln zł (10,4 proc. mniej niż rok wcześniej), a na wsparcie marki 7Days wydano 24,3 mln zł (9,1 proc. mniej).
Najsilniej reklamowane marki słodyczy |
|||
(cennikowo, bez internetu, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VII 2014 |
I-VII 2015 |
zmiana proc. |
Kinder |
112 337 426 zł |
96 007 791 zł |
-14,5 |
E.Wedel |
18 430 049 zł |
42 314 364 zł |
129,6 |
Milka |
36 667 461 zł |
26 861 335 zł |
-26,7 |
Wawel |
29 065 232 zł |
26 028 607 zł |
-10,4 |
7 Days |
26 698 934 zł |
24 275 060 zł |
-9,1 |
razem |
519 522 256 zł |
507 738 208 zł |
-2,3 |
Dołącz do dyskusji: Mniej reklam słodyczy w telewizji, radiu i na outdoorze. Ferrero liderem, Wedel z największym wzrostem