SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Na święta polskie sklepy internetowe z niższymi cenami niż tradycyjne, ale Black Friday i Cyber Monday to tylko chwyt marketingowy

Według danych firmy doradczej Deloitte w tym roku Polacy 37 proc. swoich budżetów na świąteczne zakupy wydadzą w sklepach internetowych. Okazuje się też, że Black Friday oraz Cyber Monday nie przyniosły znaczących obniżek cen, średnia różnica wynosiła jedynie 2 procent.

Raport zatytułowany „Świąteczny barometr cenowy” został przygotowany wspólnie przez Deloitte, Dealavo i Google na podstawie analiz ofert 800 sklepów internetowych.

W br. 23 proc. respondentów kupiło prezenty już w listopadzie, a 33 proc. wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Deloitte wyznaczył kategorie produktów, które najchętniej są kupowane na prezenty. Do badania zostało wybranych dziesięć najpopularniejszych, promowanych i wyszukiwanych w Google oraz w jednej z porównywarek cenowych produktów świątecznych z poniższych kategorii: gry, konsole, AGD drobne, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, słodycze, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki.

Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices konkretne oferty tych produktów zostały wyszukane, podłączone do codziennego monitoringu i pogrupowane w koszyki odpowiadające profilom zakupowym klientów. Wartość każdego koszyka została wyliczona dla wszystkich monitorowanych e-sklepów, które posiadały w swojej ofercie co najmniej 70 proc. produktów z koszyka. Ocenie podlegała tylko cena bez np. jakości serwisu, warunków zwrotu towaru, siły marki sklepu, kosztów transportu etc.

- Analiza przygotowanych przez nas koszyków pokazała, że różnice w ramach jednej kategorii produktowej pomiędzy sklepami są naprawdę znaczne. Pomiędzy najdroższym a najtańszym sklepem wynoszą nawet 50 proc., a różnica na pojedynczych produktach sięga wręcz ponad 500 proc. Konsumenci muszą więc spędzić dużo czasu, by znaleźć produkt z najniższą ceną – podkreśla w komentarzu do raportu Jakub Kot, Prezes Dealavo.

Różnice pomiędzy cenami zależą od kategorii produktów. Np. w przypadku perfum różnica pomiędzy najtańszym a najdroższym sklepem sięga ponad 75 proc.

Tego samego dnia (28 listopada br.) woda perfumowana Calvin Klein Euphoria (100 ml) w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 134,89 zł, a w innym 359 zł. Różnica wynosiła więc ponad 160 proc. Z kolei w kategorii AGD rozstrzał cenowy sięga średnio 30 proc. Deloitte podaje przykład, według którego maszynka do strzyżenia Philips HC 3410/15 Series 3000 w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 67 zł, a w innym aż 998 zł. W przypadku smartfonów na koszyku dziesięciu popularnych produktów różnice sięgają 23 proc. Np. telefon Apple iPhone 5S 16 GB (kolor szary) kosztował w najtańszym sklepie 1240 zł, a w najdroższym 2460 zł.

Ze „Świątecznego barometru cenowego” wynika również, że obniżki związane z Black Friday oraz Cyber Monday, czyli dniami tradycyjnych rabatów, nie były tak duże jak mogłoby wynikać z przekazów reklamowych i marketingowych poszczególnych sklepów.

Pomiędzy czwartkiem 24 listopada br. a piątkiem 25 listopada br. (Black Friday) różnica cen analizowanych kategorii produktów była bliska 0 proc. Wręcz część sklepów podwyższyła ceny na Black Friday (na wybrane produkty) licząc, że konsumenci nie zorientują się, że ceny zostały podniesione.

Z analizy wynika również, że ceny produktów w Black Friday oraz Cyber Monday były bardzo podobne. Średnia różnica cen w przypadku wszystkich analizowanych produktów w dniach 21 a 28 listopada (Cyber Monday) wynosi 2 proc.

Ponadto eksperci Deloitte stworzyli trzy profile grup konsumentów, którym można podarować prezenty. Są to Gadżeciarze, Rodzinni i Kulturalni. Do każdego z profilów przypisano najbardziej popularne kategorie produktów tworząc Profilowy Koszyk Świąteczny. W każdym koszyku znajduje się około 9-10 produktów.

Gadżeciarze (kategorie: gry, konsole, okulary VR, smartfony)
•    najtańszy sklep: 9 274,28 zł
•    średnia cena koszyka: 9 776,49 zł
•    najdroższy sklep: 10 249,53 zł

Rodzinni (kategorie: TV, drobne AGD, konsole)
•    najtańszy sklep: 7 776,61 zł
•    średnia cena koszyka: 8 494,70 zł
•    najdroższy sklep: 9 015,11 zł

Kulturalni (kategorie: książki, muzyka)
•    najtańszy sklep: 320,73 zł
•    średnia cena koszyka: 354,10 zł
•    najdroższy sklep: 399,00 zł

Dołącz do dyskusji: Na święta polskie sklepy internetowe z niższymi cenami niż tradycyjne, ale Black Friday i Cyber Monday to tylko chwyt marketingowy

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
Polskie sklepy oszuści...?
0 0
odpowiedź
User
Markos
Przydałoby się stworzenie alternatywy dla allegro, własny sklep internetowy, to dobry kierunek w przeciwieństwie do sprzedaży tylko na allegro, niby istnieje świstak i ebay, ale stanowią one margines. Allegro jest coraz droższe i nadal mało przyjazne dla kupujących. Jak już zakłądać nowy e-sklep to najlepiej z zewnętrzną obsługą logistyczną np. http://green-logistics.pl/wsparcie-e-commerce.html . Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy posiadać magazynu, obsługi magazynu ani żadnej wiedzy dotyczącej wysyłek, nasza praca sprowadza się do obsługi strony swojego sklepu oraz promocji.
0 0
odpowiedź