Co czwarty użytkownik udostępnia serwisy streamingowe. Wielomilionowe straty
25 proc. użytkowników serwisów streamingowych udostępnia swoje subskrypcje osobom spoza gospodarstwa domowego. Z badania Deloitte wynika też, że w grupie wiekowej 16-24 lata odsetek ten wynosi 34 proc., a w przedziale 25-34 lata 32 proc.
Tylko w Szwecji platformy SVoD mają z tego tytułu tracić 900 mln koron potencjalnych przychodów rocznie, czyli blisko 338 mln zł. W tym kraju aż połowa wszystkich gospodarstw domowych z subskrypcjami, dzieli się co najmniej jedną z takich usług. Analitycy szacują, że tylko szwedzki rynek SVoD mógłby wzrosnąć do 16 proc. po wprowadzeniu ograniczeń przez wszystkich graczy. Zamiast 7,3 mln subskrypcji byłoby 8,7 mln.
Wszystkie platformy zaczną walczyć z udostępnianiem haseł?
Na przełomie maja i czerwca Netflix poprosił abonentów korzystających z jego aplikacji na telewizorach Smart TV o wskazanie głównego gospodarstwa domowego. W czerwcu zablokował dostęp pozostałym użytkownikom. Za 9,99 zł można dokupić subskrypcję osobie spoza domostwa. Maksymalnie takich dodatkowych użytkowników w planie 4K może być dwóch, a pakiecie Full HD tylko jeden.
Polscy subskrybenci znaleźli sposoby na obejście blokady. Korzystają m.in. z usług VPN, przeglądarki internetowej na telewizorze czy funkcji Chromecast. Choć system nie jest do końca szczelny, to po jego wprowadzeniu Netflix zyskał 6 mln dodatkowych subskrybentów. Disney+ zapowiada wprowadzenie podobnych rozwiązań w 2024 roku.
- Wielu użytkowników po prostu przyzwyczaiło się do tego. Jeśli w dobie inflacji, gospodarstwa domowe są zmuszane do ustalenia priorytetowych wydatków, wzrasta ryzyko rezygnacji z usług SVoD. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że wszystkie platformy zaczną walczyć ze współdzieleniem profili, co przyniesie im większą liczbę klientów - stwierdził Marie Nilsson, dyrektor generalny Mediavision.
Walka ze współdzieleniem kont niesie pewne ryzyko
57 proc. objętych badaniem Deloitte twierdzi, że zrezygnowałoby z usługi SVoD, gdyby zablokowała udostępnianie haseł. 21 proc. anulowało z kolei w ciągu ostatniego roku subskrypcję jednego z serwisów z powodu zbyt wysokich kosztów.
- Od narodzin subskrypcyjnego wideo na żądanie, udostępnianie profili i haseł innym gospodarstwom domowym jest powszechne. Ponieważ dostawcy SVoD chcą z tym walczyć w celu zwiększenia liczby subskrybentów i przychodów, konsumenci stają przed wyborem płacenia więcej, przejścia na tańsze pakiety z reklamami lub całkowitej rezygnacji z usługi - stwierdził Paul Lee, globalny szef badań technologicznych, medialnych i telekomunikacyjnych w Deloitte. Jego zdaniem blokady osób spoza domów powodują zmniejszenie oglądalności poszczególnych treści. Nie będzie o nich tak głośno jak wcześniej m.in. w mediach społecznościowych, co może odbić się negatywnie na platformach.
Dołącz do dyskusji: Co czwarty użytkownik udostępnia serwisy streamingowe. Wielomilionowe straty