Polskie media w News Page Index Facebooka. „Dostęp do unikalnych narzędzi i wiarygodność”
Od wtorku polscy wydawcy mogą brać udział w stworzonym przez Facebook projekcie o nazwie News Page Index. Ma on zapewniać mediom potwierdzenie ich wiarygodności wśród użytkowników i reklamodawców, lepsze dotarcie do odbiorców na Facebooku, a także dostęp do unikalnych narzędzi oferowanych przez serwis. - To ważny krok na drodze do identyfikacji i wyróżnienia stron na Facebooku, których główną aktywnością jest publikowanie treści informacyjnych. Obecność stron w rejestrze umożliwi nam też łatwiejsze i szybsze udostępnianie im nowych, stworzonych dla nich produktów - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marcin Hajek, strategic partner manager w News Partnerships, Facebook.
News Page Index (NPI) to projekt wprowadzony przez Facebook pilotażowo w 2018 r. i rozwijany przez ostatnie 2 lata. W założeniach ma on ułatwiać mediom dotarcie do większej liczby użytkowników serwisu oraz potwierdzenie własnej marki wśród odbiorców oraz reklamodawców. To z kolei pozwala na osiąganie wyższych przychodów z obecności na Facebooku.
Czytaj także: Mark Zuckerberg: W 2030 roku wirtualna teleportacja zamiast podróży
Polskie media w NPI
Do tej pory projekt NPI był dostępny dla wybranych języków, wśród nich jest m.in. angielski, hiszpański, francuski, szwedzki, norweski, niemiecki czy grecki.
Teraz Facebook poinformował Wirtualnemedia.pl o tym, że do grona mediów obecnych w NPI mogą dołączyć także wydawcy publikujący treści po polsku. Proces rejestracji polskich mediów wystartował we wtorek na stronie Facebooka.
Szczegóły dotyczące NPI, wymagań oraz korzyści czekających wydawców wyjaśnia w rozmowie z nami Marcin Hajek, strategic partner manager w News Partnerships, Facebook.
- Wprowadzenie rejestru stron mediów informacyjnych (News Page Index) to ważny krok na drodze do identyfikacji i wyróżnienia stron na Facebooku, których główną aktywnością jest publikowanie treści informacyjnych - tłumaczy Marcin Hajek. - Kierujemy go do wydawców mediów informacyjnych, w tym gazet, elektronicznych wydań magazynów i programów telewizyjnych, ale nie dla osób fizycznych. Dołączenie do tego katalogu wymaga przejścia procesu rejestracji i spełnienia określonych wytycznych. Między innymi, strona musi zweryfikować dane rejestracyjne firmy i domenę, być aktywna w ciągu ostatnich 90 dni, istnieć od co najmniej 90 dni i nie może wielokrotnie udostępniać fałszywych informacji. Ponadto, do katalogu stron z wiadomościami nie są przyjmowane zgłoszenia dotyczące np.: stron związanych z indywidualnymi dziennikarzami, a treści na nich publikowane powinny być wynikiem pracy wieloosobowej redakcji.
Według zapowiedzi wydawcy, którzy zgłaszają do rejestracji swoje strony publikujące wiadomości, zobowiązani są do potwierdzenia sprawowania kontroli nad firmą i ich tożsamości, przestrzegania standardów społeczności Facebooka oraz zasad dotyczących stron i zasad obowiązujących na platformie. Strony, które zdecydują się reklamować i zarabiać na platformie, muszą stosować się także do zasad dotyczących reklam i monetyzacji treści.
- Poza tym strona musi tworzyć przede wszystkim materiały dziennikarskie informujące o bieżących wydarzeniach lub przekazujące inne istotne informacje, nie mające charakteru parodii ani satyry - zaznacza Hajek. - Strony muszą również cytować rzetelne źródła informacji lub linkować do nich. Strona powinna również publikować treści autorskie, które nie są tworzone przez użytkowników ani agregowane z innych stron internetowych i przekazywać w sposób przejrzysty informacje o autorach lub redaktorach (np. pełne imię i nazwisko autorów w części biogramowej lub autorów i redaktorów na liście pracowników).
Nasz rozmówca wyjaśnia też czego mogą oczekiwać polscy wydawcy którzy zostaną zarejestrowani w NPI. - Obecność stron w rejestrze stron mediów informacyjnych umożliwi nam łatwiejsze i szybsze udostępnianie im nowych, stworzonych dla nich produktów - zapowiada Hajek. - Na przykład strony wydawcy i redakcje z katalogu NPI otrzymają dostęp do narzędzia CrowdTangle pomagającego monitorować wiadomości na platformie. Eksperymentujemy także z rozwiązaniami, pozwalającymi udostępniać użytkownikom Facebooka więcej informacji dotyczących wydawców, między innymi ich zasad redakcyjnych czy ścieżek weryfikacji faktów. Wydawcy będą mogli też skorzystać z przycisku kontekstowego w Aktualnościach, prowadzącego do ich polityk weryfikacji informacji wydawców, polityk etycznych, polityk dotyczących sprostowań, informacji o właścicielach i finansowaniu oraz składzie osobowym redakcji. Wreszcie, zarejestrowane strony uzyskują dostęp do wersji beta funkcji Facebook Subscription Messaging, a także WhatsApp Business API.
Według przedstawiciela Facebooka należy jednak zaznaczyć, że proces rejestracji strony publikującej wiadomości to nie to samo, co weryfikacja strony w celu uzyskania niebieskiego oznaczenia potwierdzającego weryfikację. Proces rejestracji strony publikującej wiadomości nie wpływa też w żaden sposób na dystrybucję treści w Aktualnościach.
Czytaj także: Facebook z nowymi narzędziami dla twórców. Zarobią więcej na reklamach
Co NPI oznacza dla reklamodawców i użytkowników? - Obie grupy skorzystają na tym wdrożeniu - zapewnia Hajek. - Użytkownicy będą czuć się pewniej, gdy w nowych produktach i funkcjach dotyczących wiadomości zobaczą trafnie dobrane treści ze stron publikujących tego rodzaju materiały. Łatwiej będzie też uzyskać więcej informacji o źródle danej wiadomości i zdecydować, czy jest wiarygodna.
Czytaj także: Mark Zuckerberg: W 2030 roku wirtualna teleportacja zamiast podróży
W czwartym kwartale ub.r. Facebook osiągnął rekordowe w swojej historii przychody (28,07 mld dolarów) i zysk netto (11,2 mld dolarów). Z jego serwisów i aplikacji korzysta miesięcznie już 3,3 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,8 mld. Z każdego użytkownika koncern zarabia kwartalnie 8,62 dolara.
Dołącz do dyskusji: Polskie media w News Page Index Facebooka. „Dostęp do unikalnych narzędzi i wiarygodność”
A ja mam się jeszcze rejestrować, marnować czas, uwiarygadniać ten agregat?