SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Orange zwróci klientom opłaty. Za połączenia z infolinią i diagnozę uszkodzeń

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał Orange Polska do zwrotu opłat za połączenia z infolinią klientom ofert Orange i nju mobile, którzy mieli wykupiony pakiet z nielimitowanymi rozmowami do sieci komórkowych. Telekom ma też zwrócić opłaty za diagnozę uszkodzenia w ramach usługi serwisowej urządzeń.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie opisał, że zakwestionował pobieranie przez Orange Polska opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy konsument korzystał z oferty, w której ma  darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu. Zaznaczono, że telekom pobierał opłaty nie tylko za faktyczny czas połączenia z konsultantem, ale również m.in. za czas oczekiwania na takie połączenie.

- Działania Orange Polska mogły być niezgodne z ustawą o prawach konsumenta. Przepis jasno wskazuje, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez przedsiębiorcę do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument. Jeżeli posiada ofertę darmowych rozmów, to za próbę skontaktowania się z usługodawcą, nie powinny być pobierane żadne opłaty - uzasadniono w komunikacie UOKiK.

Klienci Orange dostaną pieniądze lub pakiet internetowy

Operator ma zwrócić opłaty byłym i obecnym klientom ofert Orange i nju, którzy: 
- dzwonili na infolinię od 12 marca ub. do 12 marca br. 
- zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r. 
- w czasie kontaktu z infolinią mieli wykupiony pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe, 
- nie złożyli  reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź.

Konsumenci, którym naliczono opłaty, będą mogli wybrać czy chcą otrzymać zwrot kosztów, czy jednorazowo darmowy pakiet danych: 30 GB dla dzwoniących na infolinię  Orange i 9 GB dla osób, które korzystały z usług nju. Obecni klienci usług Orange i nju będą mogli wypełnić specjalny formularz dostępny przez 3 miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej spółki. Osoby, które nie wypełnią formularza również otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek (w ofertach postpaid) lub dostaną doładowanie konta (prepaid).

Osoby które nie są już klientami usług Orange i nju mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musiały wypełnić formularz na stronie operatora, w ciągu trzech miesięcy od publikacji przez spółkę informacji o decyzji UOKiK.

Orange zwróci opłaty za diagnozę

UOKiK zakwestionował też pobieranie przez Orange Polska 49 zł opłaty za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania.

Na mocy decyzji Urzędu Orange Polska przestanie pobierać opłaty za usługę serwisową asysty technicznej polegającej na diagnozie uszkodzenia. Zwróci również pobrane opłaty w wysokości 49 zł lub jej wielokrotności.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Rekompensata będzie przysługiwała konsumentom, którzy: 
- od 7 czerwca ub.r. do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłacili  za diagnozę uszkodzenia (jeśli ponieśli ten koszt więcej niż jeden raz otrzymają wielokrotność 49 zł), 
- nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę.

Obecni i byli klienci Orange będący konsumentami, będą musieli w określonym terminie skontaktować się z telekomem poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot dostaną na podane przez nich konto bankowe. Rekompensatę dostaną też obecni klienci Orange, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie. Operator pomniejszy ich płatności o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty.

- Orange Polska wykona decyzję UOKiK, do której zobowiązał się w wyniku dialogu z urzędem. Opłatę za połączenia z infoliniami znieśliśmy już w marcu 2023 roku. Pozostałe zobowiązania zrealizujemy zgodnie z harmonogramem - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl rzecznik prasowy spółki Wojciech Jabczyński.

- Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty. Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami, o ubieganie się o zwrot środków od Orange - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W drugim kwartale br. przychody grupy Orange Polska wzrosły rok do roku o 5,5 proc. do 3,22 mld zł, a zysk netto nieznacznie zmalał - z 243 do 239 mln zł. Telekom zanotował spory spadek w segmencie prepaidowym, natomiast ma już 1,65 mln indywidualnych klientów ofert konwergentnych i 1,26 mln użytkowników internetu światłowodowego.

Play zmienił stawki za połączenia z infolinią

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował też działania pozostałych dużych operatorów telekomunikacyjnych co do opłat za kontakt z infolinią. - T-Mobile Polska oraz Polkomtel przeszyły pozytywnie weryfikację, a po uwagach Urzędu dodatkowo poprawiły komunikację skierowaną do konsumentów. Informują obecnie, że w przypadku posiadania przez abonenta pakietów minut (w tym tzw. pakietów bez limitu) połączenia z infoliniami obsługowymi zostaną z nich rozliczone - opisano w komunikacie UOKiK.

Z kolei w przypadku operator sieci Play prezes Urzędu wszczął postępowanie wyjaśniające, w trakcie którego telekom zmienił praktyki na korzystne dla konsumentów. Od początku stycznia br. klienci Play za połączenie z infolinią płacą jak za krajowe połączenie głosowe z numerem komórkowym tej sieci zgodnie z posiadaną ofertą.

Jeśli użytkownik ma bezpłatne połączenia do Play, nie płaci za połączenia z infolinią. Jeżeli jego oferta obejmuje pakiet minut, to połączenie zostanie z niego rozliczone. Natomiast jeśli w wykupionej przez niego ofercie połączenia do Play są płatne lub wykorzystany zostanie pakiet minut, operator nalicza opłatę za połączenie z infolinią zgodnie z cennikiem oferty, ale nie wyższą niż dotychczasowa cena połączenia.

Dołącz do dyskusji: Orange zwróci klientom opłaty. Za połączenia z infolinią i diagnozę uszkodzeń

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fancy
Jeśli operatorzy chcą ograniczyć wydzwanianie klientów na infolinię, to niech się przyłożą do swoich internetowych biur obsługi klienta. Tymczasem w takim Orange po wejściu na internetowy BOK przez komputer, wiele usług ma podobne opisy i tak naprawdę nie wiadomo jakie będą konsekwencje ich włączenia lub wyłączenia. Panie rzeczniku Orange Jabczyński, czy mógłby to w końcu ktoś doprecyzować? Natomiast żeby nie było, że tylko marudzę, to muszę pochwalić Orange właśnie za to, że ich internetowy BOK ma tak wiele usług, którymi można sterować. Wystarczy tylko ogarnąć ten opisowy chaos i będzie wszystko OK. Pozdrawiam.
19 1
odpowiedź
User
nie dla nich
piekielnie ciężko się z nimi współpracuje
16 2
odpowiedź
User
good
To teraz może zabrać się za Play?
6 0
odpowiedź