Fuzja platform cyfrowych. Zaskakująca wartość transakcji
Amerykańska platforma cyfrowa DirecTV ogłosiła, że przejmuje konkurencyjną Dish Network i jej usługę OTT Sling TV. Zgodnie z umową, firma przeznaczy na zakup dotychczasowego rywala zaledwie jednego dolara w związku z przejęciem jego 9,75 mld dol. długów.
Obie firmy pierwszy raz próbowały się połączyć w 2002 roku, ale Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych zablokował transakcję z powodu zagrożenia monopolem. Obecnie takie czynniki nie występują, a „śmiertelnym” zagrożeniem dla tradycyjnych dostawców płatnej telewizji są serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Max, Amazon Prime Video, Disney+ czy Peacock.
O zbliżającej się fuzji platform satelitarnych spekulowano od kilku lat, teraz staje się ona faktem. - Połączenie DirecTV i Dish przyniesie korzyści amerykańskim konsumentom wideo, przynosząc połączonemu graczowi silniejszą pozycję w branży wideo zdominowanej przez serwisy streamingowe, należące do dużych firm technologicznych - zauważyły obie firmy we wspólnym oświadczeniu.
W ciągu 8 lat obie platformy straciły 63 proc. abonentów satelitarnych
DirecTV i Dish Network przyznały, że serwisy streamingowe w Stanach Zjednoczonych mają obecnie liczbę subskrybentów znacznie przewyższającą liczbę klientów dostawców płatnej telewizji. Od 2016 roku uszczupliła się ona o 63 proc. abonentów satelitarnych. W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln, a na początku roku było to niecałe 8,2 mln. DirecTV miał na koniec 2023 roku 11,3 mln abonentów (dwanaście miesięcy wcześniej było ich 13 mln, a w 2009 17,62 mln.
Fuzja jest dla Dish Network ratunkiem przed bankructwem, o którym spekulowano jeszcze kilka miesięcy temu. Dzięki transakcji dotychczasowy właściciel Dish Network, czyli Echostar, będzie mógł przyspieszyć wdrożenie sieci bezprzewodowej 5G Open RAN w całych Stanach Zjednoczonych. Połączona platforma ma zyskać zdolność do oferowania pakietów w niższych cenach, wielu źródeł treści w jednym miejscu. Firma unowocześni swoje usługi streamingowe, aby skuteczniej rywalizować z platformami SVoD.
Fuzji towarzyszy sprzedaż przez AT&T 70 proc. pozostałych udziałów w DirecTV za 7,6 mld dol. firmie private equity Texas Pacific Group. TPG kupiło 30 proc. udziałów w platformie w 2021 roku. Aby zabezpieczyć obsługę zadłużenia Dish Network, TPG i DirecTV udzielą platformie 10 mld dol. pożyczki. Na razie nie ma planów rebrandingu żadnej z platform. Obie będą działać pod dotychczasowymi markami.
Fuzje także w Polsce
USA to kraj, gdzie usługi streamingowe najbardziej uderzają w tradycyjnych operatorów. Ceny pakietów za oceanem są droższe niż w Europie, a kanały linearne emitują jeszcze więcej reklam. W płatnych stacjach nie brakuje też powtórek. Polscy dostawcy płatnej telewizji nie mierzą się jeszcze z masową utratą abonentów, ale spadek zainteresowania telewizją satelitarną jest już zauważalny.
W naszym kraju także dochodziło do fuzji platform cyfrowych. W 2002 roku Cyfra+ połączyła się z Wizją TV. Dekadę później doszło do połączenia platformy n z Cyfrą+. Powstała platforma nc+, która obecnie nosi nazwę Canal+.
Przed rokiem Grupa Polsat Plus zdecydowała się na rejestrację w Urzędzie Patentowym RP znaków słownych Polsat+ i Polsat Box+. - Rejestrujemy wiele różnych znaków, co nie znaczy, że ze wszystkich korzystamy. Jeśli będziemy mieli jakieś plany związane z nowymi znakami, to na pewno o tym poinformujemy - wyjaśniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, rzecznik prasowy Telewizji Polsat.
Do fuzji między Polsat Box i Canal+ nie doszło i na razie się na to nie zanosi, bo firmy po kilku latach bliższej współpracy, przestały ją zacieśniać. W ofercie Polsat Box nie ma stacji z Ligą Mistrzów czy PKO BP Ekstraklasą.
Dołącz do dyskusji: Fuzja platform cyfrowych. Zaskakująca wartość transakcji
Tytuł z premedytacją sformułowany tak, że może sugerować fuzję polskich operatorów.
Zobacz kto jest autorem. I wszystko jasne. Ten typ tak ma, a może to już teksty pisane przez ai?