Polsat na reklamach przy meczu Polska - Portugalia zarobił blisko dwa razy więcej od TVP1. Najbardziej promowały się Play, Plus i Orange
Czwartkowy mecz polskich piłkarzy z Portugalczykami miał nie tylko rekordową oglądalność, ale i zapewnił emitującym go stacjom telewizyjnym największe w historii tegorocznego Euro wpływy z reklam. Jak wyliczył Starcom (Publicis Media), Polsat zarobił netto na reklamach przy tym spotkaniu 5,8 mln zł, a TVP1 - 3,2 mln zł.
Ostatni na Euro 2016 dla polskiej reprezentacji piłkarskiej mecz, który rozegrano w czwartek obejrzało łącznie 15,97 mln osób, z czego 8,07 mln w TVP1, a 7,9 mln w Polsacie i Polsacie Sport - wynika z danych Nielsen Audience Measurement. Jest to najwyższa oglądalność transmisji sportowej od czasu wprowadzenia monitoringu telewizyjnego w połowie lat 90.
TVP przyciągnęła do siebie 1,5 mln widzów więcej niż w meczu ćwierćfinałowym ze Szwajcarią. Polsat i Polsat Sport wybrało wczoraj 2,5mln widzów więcej (bez kanałów płatnych Polsatu, które nie są monitorowane przez NAM). - Pik oglądalności nastąpił pod koniec drugiej połowy spotkania ( 22:47). Wtedy przed telewizorami zasiadało 17 mln Polaków. Co ciekawe dogrywka i rzuty karne miały niższą oglądalność niż druga połowa. Być może część widzów nie była w stanie przeżyć dwóch piłkarskich horrorów w przeciągu kilku dni - komentuje Paweł Bronisz, senior multiscreen manager w agencji Starcom.
Rekordowe były również wpływy reklamowe z tego meczu. Dla obu stacji były to najlepsze wyniki na tych mistrzostwach. Widać, że reklamodawcy licząc na bardzo wysokie oglądalności znaleźli w swoich budżetach marketingowych potrzebne środki.
Zarówno Polsat jak i TVP zaproponowały wysokie ceny, ale w przeciwieństwie do poprzednich spotkań stawki dla obu anten były bardzo zbliżone. Cena cennikowa spotu 30-sekundowego po pierwszej połowie w TVP1 to 160 tys. zł, a w Polsacie 158,4 tys. zł.
Estymacje uwzględniające rabaty jakie stacje zaoferowały reklamodawcom wskazują, że TVP1 mogła zarobić 3,2mln zł a Polsat 5,8mln zł. - Taka duża różnica wynika między innymi, z faktu, że Polsat rozpoczął swoje studio przed meczem o 20:11. TVP w tym czasie nadawała jeszcze Wiadomości Sportowe i Prognozę Pogody. Spoty emitowane przy tych programach ograniczyły możliwości emisji większej liczby reklam przed meczem. Dodatkowo studio meczowe w TVP1 pomiędzy I a II połową meczu, ograniczyło możliwość emisji większej ilości spotów. Te dwa elementy zmniejszyły potencjalny zysk TVP o około 400 tys. zł - analizuje Bronisz.
Tak dobre wypełnienie bloków przy meczach w Polsacie (mimo, że ceny spotów opublikowane były w poniedziałek, więc reklamodawcy nie mieli dużo czasu na podjęcie decyzji), może też świadczyć o tym, że część czasu reklamowego była sprzedawana w tzw. zakupie pakietowym. Jest to tańsza forma od cennika. Biorąc pod uwagę ten element realne wpływy Polsatu mogły być o około 1mln zł mniejsze.
Stacja |
Wpływy ratecard |
Wpływy netto |
Czas reklam. |
Liczba spotów |
GRP All 16-49 |
TVP1 |
6 172 560 |
3 207 686 |
00:23:45 |
60 |
780 |
Polsat |
10 536 210 |
5 855 746 |
00:50:00 |
127 |
1 054 |
- Z punktu widzenia reklamodawcy lepszym wyborem wydaje się być Telewizja Polska. Mniejsza liczba reklam to lepsze zapamiętanie komunikatu płynącego ze spotu. Kolejnym istotnym czynnikiem jest różnica w oglądalnościach pomiędzy stacjami. TVP miała średnio ponad 1,2 mln widzów więcej. Wyższe były też oglądalności bloków reklamowych. Przy porównywalnej cenie za spot TVP1 może się pochwalić niższym kosztem dotarcia do 1 proc. grupy celowej, a to jeden z najistotniejszych parametrów na jaki zwracają uwagę reklamodawcy - dodaje Bronisz.
Czas reklamowy przy transmisji meczu Polska - Portugalia
Stacja / Godzina |
20:00:00 |
21:00:00 |
22:00:00 |
23:00:00 |
24:00:00 |
TVP1 |
00:11:36 |
00:08:45 |
00:05:10 |
00:11:20 |
00:11:45 |
Polsat |
00:12:00 |
00:10:30 |
00:04:30 |
00:12:00 |
00:12:00 |
Przy meczu z Portugalią najmocniej reklamował się telekomy. Plus wygrał klasyfikację pod względem liczby wygenerowanych ratingów w grupie All 16-49. Największe wydatki cennikowe (bez uwzględniania rabatów) poniósł Play. Poza telekomami w zestawieniu znalazły się brandy ściśle kojarzone z Euro 2016 (Coca Cola, McDonalds, Bank Zachodni WBK, Lotos).
BRAND |
Wydatki ratecard |
Total GRP All 16-49 |
PLAY |
1 067 000 |
88 |
PLUS |
862 590 |
91 |
ORANGE |
596 100 |
66 |
T-MOBILE |
528 270 |
63 |
BOOKING.COM |
527 700 |
47 |
COCA COLA |
432 800 |
41 |
MCDONALDS |
429 280 |
52 |
ING BANK SLASKI |
424 600 |
46 |
BANK ZACHODNI WBK |
366 100 |
60 |
HELLENA |
328 100 |
24 |
LOTOS |
318 400 |
33 |
MEDIA MARKT |
313 470 |
41 |
WARKA |
306 390 |
54 |
VOLKSWAGEN |
297 600 |
26 |
PRAZUBR |
286 290 |
41 |
Od 10 do 26 czerwca br. cennikowe przychody Polsatu z reklam przy transmisjach Euro 2016 wyniosły 47 mln zł, a Telewizji Polskiej- 22 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Polsat na reklamach przy meczu Polska - Portugalia zarobił blisko dwa razy więcej od TVP1. Najbardziej promowały się Play, Plus i Orange