Przychody TPSA z telefonii stacjonarnej spadły o 6.6 proc. w 2011
Przychody grupy Telekomunikacji Polskiej (TPSA) w segmencie stacjonarnym spadły w IV kw. ub.r. o 3,4% r/r do 2052 mln zł, podała spółka. W całym roku przychody z tego segmentu spadły o 6,6% do 8282 mln zł.
"Spadek przychodów w segmencie telefonii stacjonarnej został ograniczony do 6,6% rok-do-roku wobec -8,5% w 2010 roku, co odzwierciedlało korzystną tendencję w ciągu całego roku: od spadku o 7,8% w 1 kw. 2011 do spadku o zaledwie 3,4% w 4 kw. 2011" - czytamy w raporcie. Wyniki zostały skorygowane o wyłączenie z konsolidacji spółki Emitel od drugiego półrocza 2010 r.
Spółka podała, że do ograniczenia spadku przychodów w IV kw. przyczyniły się przede wszystkim następujące czynniki: mniejszy spadek przychodów z usług głosowych (-141 mln zł w IV kw. wobec średnio -165 mln w pierwszych trzech kwartałach), zwiększony ruch międzynarodowy oraz wzrost przychodów z usług ICT. Zasadniczą przyczyną spadku przychodów w segmencie stacjonarnym pozostaje wypieranie telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową.
Kluczowe wskaźniki – telefonia stacjonarna | 4 kw. 2011 | 4 kw. 2010 | Zmiana | 2011 | 2010 | Zmiana |
Przychody pro-forma (w mln zł) | 2 052 | 2 125 | -3,40% | 8 282 | 8 866 | -6,60% |
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) | 5 623 | 6 346 | -11,40% | |||
Liczba detalicznych dostępów szerokopasm. (w tys.) | 2 346 | 2 286 | 2,60% | |||
Liczba klientów usług TV (w tys.) | 636 | 544 | 17,00% | |||
Skorygowana marża EBITDA (jako % przychodów) | 35,50% | 36,30% | -0,8 pp | 37,6% | 38,90% | -1,3pp |
"Strategia Grupy TP w segmencie szerokopasmowym przyczyniła się do stopniowego przywrócenia wzrostu: baza klientów zwiększyła się o 60 tys., tj. o 2,6% rok-do-roku, przy czym wskaźnik przyłączeń netto był dodatni we wszystkich kwartałach. Ponadto, udział opcji o dużych prędkościach (6 Mb/s lub więcej) w sprzedaży neostrady osiągnął w 2011 roku poziom 47%, co stanowi znaczącą poprawę wobec 18% w 2010 roku. TP odnotowała także dalszy wzrost w segmencie TV: baza klientów tych usług zwiększyła się o 17%, a wskaźnik penetracji wśród klientów detalicznych usług szerokopasmowego dostępu do internetu przekroczył 27%" - czytamy dalej w raporcie.
W 2011 roku TPSA miała 1.917 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 107 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio 14.922 mln zł wobec 15.715 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Przychody TPSA z telefonii stacjonarnej spadły o 6.6 proc. w 2011