Przyszłość logistyki: Zbliżamy się do ostatniej mili?
Ludzkość stara się rozwiązać problemy z infrastrukturą od samego początku swojego istnienia. Celem jest ciągły postęp w zakresie podstawowych wskaźników - szybkości, bezpieczeństwa, niezawodności, pojemności, wydajności - niezależnie od tego, czy chodzi o transport towarów, ludzi, czy przesyłanie danych i informacji w formie fizycznej i elektronicznej. W złożonym łańcuchu logistycznym ostatnie ogniwo - czyli dostawa do konsumenta końcowego - staje się coraz ważniejsze. Czy jest to obszar, który określi przyszłość całej branży?
Co oznacza termin „ostatnia mila”?
Termin „ostatnia mila” (z angielskiego last mile) w kontekście logistyki oznacza ostatnie ogniwo w łańcuchu transportowym. Tak więc w przypadku segmentu B2C, któremu niniejszy artykuł zostanie poświęcony, jest to na przykład dostawa towarów zamówionych przez klienta za pośrednictwem sklepu internetowego.
Z uwagi na to, że towary niekiedy pokonują setki, a nawet tysiące kilometrów od producenta, przez różne miejsca przeładunkowe i duże centra logistyczne do mniejszych, regionalnych magazynów, jest to stosunkowo niewielka odległość w klasycznym łańcuchu logistycznym. Dostawa w obrębie określonej miejscowości jest zazwyczaj realizowana przez kuriera pocztowego, kuriera firmy transportowej lub bezpośrednio przez pracownika sklepu, w którym paczka została zamówiona.
Wyzwania w logistyce ostatniej mili
Zjawisko ostatniej mili jest z natury związane z wysokimi kosztami jednej wysyłki. Podczas gdy między głównymi węzłami logistycznymi towary przemieszczają się stosunkowo sprawnie, dostawa ostatniej mili napotyka wiele wyzwań:
● nacisk na szybkość dostawy ze strony klienta,
● pojazd może nie być idealnie wypełniony,
● ilość paczek na samochód jest zwykle mniejsza,
● często konieczne jest dostarczenie towaru w osobnych opakowaniach do wielu miejsc,
● wyższe wymagania dotyczące komunikacji między przewoźnikiem a klientami,
● część paczek nie jest dostarczana.
Tak więc koszt wysyłki jednej partii jest zwykle wyższy niż w przypadku transportu towarowego, gdy pudełka o tym samym rozmiarze idealnie wypełniają kontener transportowy, a ładunek zostaje załadowany i rozładowany cały w jednym miejscu.
Nowoczesne technologie i trendy: czy pomogą rozwiązać te problemy?
W tym samym czasie rośnie zapotrzebowanie na szybką i wysokiej jakości dostawę towarów do domu. Klienci coraz częściej wybierają zakupy online - od mebli, przez sprzęt AGD, po żywność - i interesuje ich nie tylko jakość samego produktu, ale także szybkość, cena i łatwość dostawy.
Sklepy i firmy logistyczne różnie reagują na ten trend. W miastach coraz częściej instalowane są skrytki do odbioru przesyłek. Dosłownie dokonuje się rewolucja w zakresie dostaw z restauracji, gdzie wszystko zamawiane jest przez aplikację mobilną - od zamówienia towaru przez znalezienie wolnego kuriera aż po samą dostawę w ciągu kilku minut - podczas kiedy klient jest doskonale poinformowany o aktualnym stanie zamówienia. W logistyce następuje dzięki nowoczesnym technologiom dodatkowa optymalizacja ostatniej mili.
Jednak to, czy dominować będzie w końcu logistyka ostatniej mili, czy też znaczna część kupujących będzie nadal preferować zakupy w sklepach stacjonarnych, pokaże przyszłość.