SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PwC: 73 proc. penetracji płatnej telewizji, będą fuzje sieci kablowych

W Polsce penetracja usług płatnej telewizji osiągnęła poziom 73 proc. - szacuje PwC. Według firmy w najbliższych latach może dość do konsolidacji wśród operatorów sieci kablowych.

Jak szacuje PwC, przez najbliższych 5 lat globalne wydatki na płatną telewizję (nie licząc publicznego abonamentu) będą rosły średnio o 4,3 proc. rocznie. W efekcie zwiększą się ze 171,7 mld dolarów w 2012 roku do 212,4 mld dolarów w 2017 roku. PwC

Przy czym przychody w przeliczeniu na abonenta (tzw. ARPU) będą rosły w wolniejszym tempie. „Szacujemy, że TV ARPU osiągnął już swój szczyt, a obecnie popularne oferty wieloelementowe wpływają na obniżenie ceny telewizyjnego składnika pakietu” - czytamy w raporcie PwC.

W Polsce niedawno nastąpiła duża fuzja na rynku płatnej telewizji satelitarnej: Cyfra+ i N połączyły się w nc+. Według PwC kolejnym etapem konsolidacji mogą być połączenia szczególnie w sektorze telewizji kablowej, w którym dotychczas cyfryzacja postępowała wolniej. Ponieważ silna konkurencja wpływa na obniżkę cen, PwC prognozuje spadek przychodów z płatnej telewizji - z 1,84 mld dolarów w 2012 roku do 1,77 mld dolarów w 2017 roku. Penetracja tego typu usług wynosi obecnie 73 proc.

>>> Polskie media i rozrywka będą rosły o 3,2 proc. rocznie dzięki internetowi

Za to w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej wartość rynku płatnej telewizji zwiększy się od 2012 do 2017 roku z 5,3 do 6,8 mld dolarów, co daje 5 proc. średniego wzrostu z roku na rok. Mimo że kilka rynków z tego regionu osiągnęło już dojrzałość, perspektywy wzrostu są większe niż w przypadku Europy Zachodniej.

- Na rynkach wschodzących, takich jak Rosja, operatorzy koncentrują się na pozyskiwaniu bazy abonentów, często dzięki oferowaniu tanich usług, w nadziei na podwyższanie tych usług do pakietów premium w przyszłości. Na dojrzałych rynkach, z wysokimi poziomami penetracji, operatorzy koncentrują się na zwiększaniu przychodów z istniejących abonentów poprzez oferowanie dodatkowych usług takich jak kanały HD, programowanie na żądanie, czy dostarczanie treści na wielu ekranach. Operatorzy ci przenoszą nacisk od gospodarstw domowych korzystających z podstawowych i tanich pakietów telewizji abonamentowej, jako narzędzie użytkowe. Zamiast tego koncentrują się na tych klientach, którzy podwyższają pakiety do usług rozrywkowych premium, określając ich jako mających większy potencjał sprzedażowy - opisuje Ewa Urban, starszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC. Dodaje, że szansą dla nowych operatorów jest wzrost dostępności łączy szerokopasmowych, dzięki któremu mogą dostarczać usługi premium wideo (OTT) przez internet zamiast za pośrednictwem kanałów telewizyjnych. - Dotychczas jednak operatorzy płatnej telewizji byli innowacyjni w odpowiedzi na to potencjalne zagrożenie poprzez rozwijanie własnych wieloekranowych usług pozwalających abonentom na oglądanie telewizji na wielu urządzeniach (szczególnie smartfonach i tabletach). Takie innowacje oraz atrakcyjność najbardziej popularnych treści, jak np. wydarzenia sportowe - pozwolą wielu działającym już dostawcom zachować swój udział w rynku w ciągu najbliższych kilku lat - zaznacza Ewa Urban.

Dołącz do dyskusji: PwC: 73 proc. penetracji płatnej telewizji, będą fuzje sieci kablowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl