SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklamy na mobile’u są chętniej blokowane niż na komputerach (analiza)

419 mln internautów blokuje reklamy na swoich urządzeniach mobilnych. To dwa razy więcej niż użytkowników korzystających z adblockerów w przeglądarkach desktopowych. Najwięcej osób bloku reklamy na mobile’u w Chinach, Indiach i Indonezji - wynika z raportu firmy PageFair.

Adblockery rosną w siłę. 22 proc. wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych korzysta z oprogramowania do blokowania reklam na swoich smartfonach i tabletach. Najpopularniejszą formą adblockerów są specjalne przeglądarki mobilne, które nie wyświetlają reklam. Korzysta z nich 408 mln użytkowników. Reklamy na mobile’u blokuje łącznie 419 mln użytkowników. Wzrost użytkowników mobilnych adblockerów to 90 proc. w skali roku (od stycznia 2015 do stycznia 2016).

Dla porównania, z najpogularnieszjego desktopowego adblockera - Adblock Plus - korzysta 100 mln użytkowników.

W sklepach z aplikacjami jest w tej chwili dostępnych 45 różnych przeglądarek mobilnych, które blokują wyświetlanie reklam. Są one dostępne zarówno na urządzenia z systemem iOS jak i Android.  Najpopularniejszą przeglądarką tego typu jest UC Browser, która należy do chińskiego giganta e-commerce Alibaby. Różne jej wersje zostały pobrane więcej razy niż inne konkurencyjne rozwiązania razem wzięte.

Jak zaznaczają autorzy raportu „Adblocking goes mobile”, korzystanie z tego typu przeglądarek pozwala oszczędzić transfer danych na urządzeniach mobilnych. Firma PageFair nie podaje jednak konkretnych danych pokazujących o jakiej skali oszczędnościach może być mowa.

Do wzrostu popularności mobilnych adblockerów przyczynia się nie tylko Alibaba, która dostarcza użytkownikom przeglądarkę blokującą reklamy, ale także producenci urządzeń mobilnych. Apple w 2015 roku wprowadziło możliwość instalacji aplikacji do blokowania reklam, ale nie cieszą się one gigantyczną popularnością - łączna liczba pobrań adblockerów na iOS to 4,5 mln. Asus natomiast zapowiedział, że w 2016 roku adblockery zostaną preinstalowane na 30 mln urządzeń mobilnych tego producenta.

Mobilne adblockery są najpopularniejsze na rynkach wschodzących, gdzie użytkownicy zwracają szczególną uwagę na transfer danych. Top 5 państw pod względem liczebności użytkowników przeglądarek mobilnych blokujących reklamy to Chiny (159 mln użytkowników), Indie (127 mln), Indonezja (38 mln), Pakistan (10 mln) i Rosja (4,7 mln). W Stanach Zjednoczonych reklamy na smartfonach i tabletach poprzez specjalne przeglądarki blokuje 2,3 mln internautów.

PageFair nie podaje ilu użytkowników z Polski blokuje reklamy na urządzeniach mobilnych. Pokazuje dane dla krajów, w których jest więcej niż milion osób, które używa przeglądarek mobilnych blokujących reklamy. Wiadomo jaki odsetek polskich internautów blokuje reklamy na desktopie - jest to 22 proc. użytkowników internetu.

Firmy dostarczające „zwyczajne” przeglądarki mobilne dostrzegły rosnący trend i także zaczynają oferować możliwość blokowania reklam w swoich produktach. W mobilnej wersji Firefoksa od Mozilli można zainstalować wtyczkę blokującą reklamy. Ta sama opcja została wprowadzona w Operze Mini. Z mobilnego Firefoksa korzysta 173 mln osób, a z Opery Mini kolejne 120 mln. PageFair prognozuje, że 30 mln użytkowników Firefoksa na Androida blokuje reklamy.

Blokowanie reklam jest dziś możliwe nie tylko w mobilnych przeglądarkach, ale także w aplikacjach. Dzięki wykorzystaniu technologii VPN, programiści dostarczają użytkownikom specjalne aplikacje do blokowania reklam w innych aplikacjach. Nie są one jednak tak popularne jak przeglądarki blokujące reklamy - w pierwszym kwartale 2016 roku korzystało z nich 738 tys. użytkowników.

Dołącz do dyskusji: Reklamy na mobile’u są chętniej blokowane niż na komputerach (analiza)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl