RMF FM liderem rynku radiowego w 2013 r, w dół Jedynka i Trójka
W 2013 roku liderem rynku radiowego było RMF FM, które zanotowało wzrost udziału w rynku. Straciły za to zajmujące kolejne miejsca Radio ZET, Jedynka i Trójka.
Jak wynika z danych z badania Radio Track SMG/KRC A Millward Brown Company przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl, udział stacji RMF FM w 2013 roku wyniósł 24,9 proc., podczas gdy jego udział rok wcześniej wynosił 24,7 proc. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z wynikiem na poziomie 15,40 proc., o 0,4 pkt. proc. niższym niż rok wcześniej.
Trzecia pozycja należała do Jedynki, której udział w 2013 roku uplasował się na poziomie 10,50 proc. Rok wcześniej wynosił 11,60 proc. Z kolei udział zajmującej czwartą lokatę Trójki to 7,40 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 8,20 proc.
Przedstawiciele Polskiego Radia i Eurozetu nie chcą komentować spadku udziałów swoich stacji, bo zgodnie twierdzą, że nie można porównywać danych z całego 2013 roku do tych 2012 roku. - W związku ze zmianą w metodologii ważenia jedynym okresem porównywalnym są wyniki dla czwartego kwartału, a dane z 12 miesięcy roku 2013 nie są wprost porównywalne z 12 miesiącami roku 2012 - mówi nam Katarzyna Szczepanik, rzecznik prasowa Eurozetu.
udział w czasie słuchania % |
styczeń 2008 : grudzień 2008 |
styczeń 2009 : grudzień 2009 |
styczeń 2010 : grudzień 2010 |
styczeń 2011 : grudzień 2011 |
styczeń 2012 : grudzień 2012 |
styczeń 2013 : grudzień 2013 |
Radio RMF FM |
23,2% |
25,6% |
27,3% |
26,0% |
24,7% |
24,9% |
Radio ZET |
18,3% |
16,3% |
16,1% |
16,2% |
15,4% |
15,0% |
Jedynka |
12,8% |
12,0% |
12,9% |
11,9% |
11,6% |
10,5% |
Trójka |
6,1% |
6,6% |
7,5% |
8,2% |
8,2% |
7,4% |
Radio Maryja |
2,0% |
2,0% |
2,0% |
2,1% |
2,7% |
2,3% |
ESKA ROCK |
0,4% |
1,0% |
1,5% |
1,5% |
1,8% |
1,5% |
Radio TOK FM |
1,1% |
1,0% |
1,3% |
1,3% |
1,2% |
1,1% |
RMF Classic |
0,4% |
0,5% |
0,6% |
0,7% |
0,9% |
0,9% |
Dwójka |
0,6% |
0,7% |
0,8% |
0,6% |
0,6% |
0,5% |
Czwórka |
0,3% |
0,2% |
0,2% |
0,4% |
0,5% |
0,5% |
CHILLI ZET |
- |
0,4% |
0,4% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
Radio PiN |
- |
0,1% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,1% |
Wspomniana zmiana polegała na tym, że w październiku 2012 w celu wyrównania struktury próby do struktury populacji do ważenia danych surowych wprowadzono kategorię wykształcenia. Została ona dodana do dotychczas stosowanych kategorii takich jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wielkość gospodarstwa oraz dzień tygodnia. Modyfikacja ta mogła omieć wpływ zmniejszenie wyniku stacji słuchanych w dużej mierze przez osoby najbardziej wykształcone, bo spadł ich udział w próbie.
Na piątym miejscu zestawienia znalazło się Radio Maryja, którego udział w 2013 roku wyniósł 2,7 proc. (rok wcześniej 2,3 proc.). Natomiast udział Eski Rock spadł z 1,8 proc. do 1,5 proc. Od grudnia ub.r. stacja ta pozostała jedynie w Warszawie, a w innych miastach została zastąpiona przez Vox FM (więcej na ten temat).
- W moim odczuciu rynek zachowuje się stabilnie z niewielkimi zmianami. Są okresy lepsze i gorsze dla danych stacji. Widać to chociażby na zmianach na plus i minus w przedziałach półrocznych (dane na kolejnej podstronie - przyp.) - komentuje wyniki Krzysztof Kulesz, deputy buying director w domu mediowym ZenithOptimedia.
Dołącz do dyskusji: RMF FM liderem rynku radiowego w 2013 r, w dół Jedynka i Trójka
Takie zestawienia jak te tworzą błędny obraz. Czemu to niby ma służyć?
Przecież Eska to jedna stacja, ta sama muzyka, lista przebojów etc. To samo Plus.
Sieć regionalna polskiego radia to tylko oddzielne stacje.