Polska reklama zewnętrzna urosła o jedną trzecią, 22 proc. wydatków od branży handlowej
Wartość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w zeszłym kwartale wyniosła 151,27 mln zł, co stanowi wzrost o 33,7 proc. rok do roku.
Dane o rynku reklamy zewnętrznej przygotowała Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) we współpracy z domem mediowym Starcom (Publicis Group).
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (OOH + city transport + DOOH) wyniosła 151,27 mln zł i była wyższa aniżeli w drugim kwartale 2021 roku o 33,7 proc. Przy czym, w komunikacie zaznaczono, że w czwartym kwartale 2021 roku powiększyła się baza firm, dla których estymowana jest wielkość sprzedaży na rynku OOH w Polsce. Tak więc nominalnie dla tej samej bazy firm wzrost sprzedaży w porównaniu do drugiego kwartału 2021 wyniósł 27,6 proc.
Nie ma sygnałów o zmianie cenników
Jak czytamy w analizie, wynik za drugi kwartał świadczy o kontynuacji koniunktury zapoczątkowanej jesienią ubiegłego roku, po zniesieniu większości obostrzeń związanych z pandemią Covid-19 i powrotu do „nowej normalności”. Dodatkowo wojna, szalejąca inflacja i drożyzna nie tylko nie przeszkodziły, ale wręcz pobudziły rynek (w branży sieci handlowych, akcji społecznych, czasu wolnego i turystyki).
IGRZ wskazuje, że na wzrost przychodów wpływ miała też zmiana cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH, odnotowana na początku tego roku, a która była zapowiadana przez większość firm OOH pod koniec roku ubiegłego. W zależności od rodzaju nośników zmiana ta wyniosła szacunkowo plus 8-10 proc. w porównaniu do cen z 2021 roku.
W raporcie zaznaczono, że aktualnie nie ma na rynku reklamy zewnętrznej sygnałów, aby mimo wysokiej inflacji, do końca tego roku miała nastąpić generalna zmiana cenników. Firmy przyglądają się rozwojowi sytuacji na rynku, ale ewentualnych podwyżek spodziewamy się dopiero od początku 2023 roku. Wyjątek mogą stanowić ceny czasów emisji na cyfrowych nośnikach reklamy. Jest to jednak związane bezpośrednio ze zwiększonym popytem na wykorzystanie tej formy reklamy OOH - informuje IGRZ.
Handel na czele udziału reklamy zewnętrznej
Sektor handlu miał 22 proc. udziału w sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w drugim kwartale br., wyprzedzając akcje społeczne (14 proc.), telekomunikację (12 proc.) i media (10 proc.).
W drugim kwartale tego roku wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła 111,86 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 22,9 proc.
Jak czytamy w analizie IGRZ, wynik odzwierciedla wykorzystanie potencjału klasycznego OOH w postaci dwóch głównych nośników reklamy: Citylight oraz Billboard 18 m². W analizowanym okresie sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach stanowiła blisko 64 proc. przychodów w tym segmencie reklamy OOH. Sumując z potencjałem nośników typu Backlight 18 m² udział ten wzrośnie do 75 proc.
Od kwietnia do czerwca br. wielkość sprzedaży w City Transporcie wyniosła 12,27 mln zł, co stanowią wzrost rok do roku o 72,8 proc. W tym sektorze poziom sprzedaży wrócił do poziom roku 2019.
W drugim kwartale roku sprzedaż DOOH wyniosła 27,14 mln złotych i była wyższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 80,9 proc. Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł w analizowanym okresie 2022 blisko 18 proc., a w pierwszym półroczu ponad 17 proc.
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej osiągnęła w pierwszym półroczu 2022 roku 260,98 mln zł, co jest wynikiem wyższym rok do roku o 46,9 proc.
Estymacja rynku reklamy zewnętrznej na drugie półroczne 2022r.
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej wskazuje na wydarzenia przyczyniające się do wzrostu branży w drugiej połowie tego roku czekają nas ważne sportowe wydarzenia: mistrzostwa świata w siatkówce kobiet i mężczyzn, które będą częściowo rozgrywane także w Polsce (oba turnieje od końca sierpnia do połowy października) oraz Mistrzostwa świata w piłce nożnej, organizowane w Katarze w nietypowym terminie (druga połowa listopada – pierwsza połowa grudnia).
- Patrzymy na drugie półrocze optymistycznie i zakładamy, że nie będzie w tym czasie poważniejszych ograniczeń covidowych oraz istotnego spowolnienia aktywności gospodarczej. Przy tych założeniach prognozujemy ponad 20% dynamikę wzrostu względem ubiegłego roku - wskazano w raporcie IGRZ.
Dołącz do dyskusji: Polska reklama zewnętrzna urosła o jedną trzecią, 22 proc. wydatków od branży handlowej