Rynek reklamowy kilka procent w górę, zyskały radio i magazyny, kina i gazety w dół
Przez dziesięć miesięcy br. tradycyjne media zarobiły na reklamach ponad 6 proc. więcej niż w takim samym okresie ub.r. Największą pozytywną dynamikę przychodów miały radio, magazyny i indoor, spadły natomiast wpływy reklamowe kin i gazet.
Media pozainternetowe zarobiły na reklamach od stycznia do października br. 24,4 mld zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (obejmuje dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 6,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
Tymczasem z szacunków SMG wynika, że wpływy reklamowe netto wszystkich mediów (wraz z internetem) wyniosły w trzech kwartałach br. 5,37 mld zł i były 4 proc. wyższe niż przed rokiem (zobacz szczegóły).
Ponad połowa budżetów reklamowych w omawianym okresie trafiła do telewizji – było to 13,3 mld zł (wzrost o 0,6 proc.). Stacje radiowe zarobiły w tym roku 24,2 proc. więcej niż przed rokiem – 4,4 mld zł, a magazyny zwiększyły wpływy o 18,6 proc. - do 2,9 mld zł. Wzrost zanotowała też branża indoorowa – o 88,9 proc., do 33,7 mln zł.
Wpływy reklamowe tradycyjnych mediów |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-X 2014 |
I-X 2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
13 201 911 846 zł |
13 276 713 800 zł |
0,6 |
Radio |
3 573 552 014 zł |
4 438 892 174 zł |
24,2 |
Gazety |
1 300 394 293 zł |
1 297 485 952 zł |
-0,2 |
Magazyny |
2 455 684 752 zł |
2 911 408 910 zł |
18,6 |
Outdoor |
1 200 513 548 zł |
1 259 686 376 zł |
4,9 |
Kina |
1 184 988 462 zł |
1 133 125 495 zł |
-4,4 |
Indoor |
17 854 920 zł |
33 731 550 zł |
88,9 |
razem |
22 934 899 835 zł |
24 351 044 257 zł |
6,2 |
W tym roku reklamodawcy więcej wydali też na reklamę zewnętrzną - zainwestowali 4,9 proc. więcej (blisko 1,3 mld zł).
Marketerzy zredukowali z kolei nakłady na reklamę w gazetach i w kinach. Wydatki na reklamę w dziennikach spadły o 0, 2 proc., do blisko 1,3 mld zł, a na reklamę kinową – o 4,4 proc., do 1,1 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamowy kilka procent w górę, zyskały radio i magazyny, kina i gazety w dół