Sieci sklepów coraz więcej reklamują się w radiu. Liderem Lidl, mocno w górę Biedronka, Euro-Net i Media Expert
Sieci handlowe w 11 miesiącach ub.r. wydały na reklamy10 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbardziej wzrosły wydatki Media Expert, Euro-Net Warszawa i Jeronimo Martins Polska, a liderem jest Lidl Polska. O ponad jedną trzecią zwiększyły się inwestycje reklamowe w radiu.
Branża handlowa cennikowo wydała na reklamę w mediach (bez internetu) przez jedenaście miesięcy 2014 roku ponad 3,1 mld zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. Było to 10,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.
Udział handlu we wszystkich wydatkach na reklamę wyniósł w omawianym okresie ub.r. 11,9 proc. Handel był drugą po kategorii farmaceutyków i leków branżą z największymi nakładami na reklamę.
Liderem wydatków reklamowych wśród sieci handlowych był w ub.r. Lidl Polska. Ta sieć dyskontów, znana m.in. z reklam z Pascalem Brodnickim i Karolem Okrasą przeznaczyła na promocję w mediach pozainternetowych 412,7 mln zł, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.
Lidl latem ub.r. ogłosił, że jest zadowolony z dwuletniej współpracy z Okrasą i Brodnickim i nie zamierza kończyć kampanii z ich udziałem (więcej o tym). Bardzo pozytywnie te działania oceniła też branża reklamowa (przeczytaj komentarze).
Procentowo najbardziej swój budżet reklamowy zwiększyła sieć Media Expert, krytykowana w ostatnich tygodniach za zbyt nachalną kampanię z udziałem piosenkarki Eweliny Lisowskiej (więcej o tym). Cennikowe nakłady reklamowe firmy wzrosły rok do roku o 77 proc. - do ok. 131,0 mln zł. Pod koniec grudnia ub.r. spółka w odpowiedzi na liczne protesty internautów postanowiła ograniczyć emisję spotu z Lisowską.
Niewiele mniejszy wzrost wydatków reklamowych zanotowała sieć Euro-Net Warszawa. W 2014 roku wydatki reklamowe tej firmy były wyższe o 56,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku. Wyniosły one 131,6 mln zł.
Z kolei Jeronimo Martins Polska, właściciel dyskontów Biedronka i drogerii Hebe, wydał na reklamy o 48 proc. więcej - 278,5 mln zł. Firma reklamuje w mediach przede wszystkim Biedronkę, regularnie informując o jej cotygodniowych promocjach cenowych. W ub.r. w komunikacji Biedronki pojawiło się kilka zaskakująco niestandardowych reklam: seria wizerunkowych spotów ze zwierzętami zachowującymi się jak ludzie i hasłem „Nic nie zaskoczy tego, kto widział niskie ceny w Biedronce” (obejrzyj to), reklama owoców mango nawiązująca do biblijnej sceny z Adamem i Ewą (zobacz więcej) oraz operowe spoty promocji włoskiej żywności (więcej o tym). We wrześniu ta sieć dyskontów przeprowadziła pierwszą w swojej historii loterię konsumencką - „Zdrapka w kropki”.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci sklepów | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-XI 2013 | I-XI 2014 | zmiana proc. |
LIDL POLSKA | 335 604 379 zł | 412 745 655 zł | 23 |
METRO GROUP | 293 782 804 zł | 298 242 141 zł | 1,52 |
JERONIMO MARTINS POLSKA | 188 203 925 zł | 278 493 205 zł | 48 |
EURO-NET WARSZAWA | 84 065 456 zł | 131 604 363 zł | 56,5 |
MEDIA EXPERT | 73 541 238 zł | 130 199 970 zł | 77 |
wszyscy reklamodawcy | 2 812 209 316 zł | 3 105 437 852 zł | 10,4 |
Z analizy danych Kantar Media wynika, że sieci handlowe coraz częściej lokują swoje budżety marketingowe w radiu. W okresie styczeń - listopad ub.r. cennikowe wydatki w tym medium wzrosły rok do roku o 36,5 proc., do 984,7 mln zł. Wyraźnie podskoczyły też inwestycje w kinach - o ponad 88 proc., do 50,6 mln zł. Za to wydatki w prasie codziennej zmalały o 9,7 proc. i wyniosły niecałe 195 mln zł.
Niezmiennie największy udział w budżetach reklamowych sieci handlowych ma telewizja. Na reklamę w tym medium sieci przeznaczyły w omawianym okresie prawie 1,39 mld zł, o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci sklepów | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-XI 2013 | I-XI 2014 | zmiana proc. |
Telewizja | 1 383 975 571 zł | 1 387 773 843 zł | 0,3 |
Radio | 721 210 167 zł | 984 654 901 zł | 36,5 |
Gazety | 215 914 363 zł | 194 975 774 zł | -9,7 |
Magazyny | 204 417 594 zł | 216 212 785 zł | 5,8 |
Outdoor | 257 817 133 zł | 267 523 919 zł | 3,8 |
Kina | 26 907 038 zł | 50 611 290 zł | 88,1 |
Indoor | 1 967 450 zł | 3 685 340 zł | 87,3 |
Dołącz do dyskusji: Sieci sklepów coraz więcej reklamują się w radiu. Liderem Lidl, mocno w górę Biedronka, Euro-Net i Media Expert
ŻE prawdopodobnie po rabat w TV wydatki wynoszą z 400 mln
a radiu około 100 mln
i dlaczego nie ma innych sieci ? kaufland, żabka, polomarket i innych
i co ma lidl (piernik) do metro group (wiatrak) ???
pozdrawiam
netto