SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prezes UOKiK kontra Viaplay. Widzowie przesyłają skargi

Tylko w ciągu ostatnich dwóch miesięcy wpłynęło blisko 40 skarg na serwis streamingowy Viaplay do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające przeciwko skandynawskiej platformie.

Przez ponad rok działalności Viaplay na polskim rynku, subskrybenci serwisu streamingowego nie raz narzekali na problemy z odbiorem transmisji sportowych. Tak było w przypadku m.in. popularnych meczów Premier League, Bundesligi czy gal KSW. Już w sierpniu informowaliśmy, że do UOKiK napłynęło około 10 skarg. Użytkownicy narzekali na przerwy w dostępnie do usługi, za którą zapłacili, nieustanne buforowanie się transmisji, przycinanie obrazu. Skarżyli się też, że składane w takiej sytuacji reklamacje są odrzucane lub spółka oferuje im niesatysfakcjonujący rabat w opłacie za subskrypcję na kolejny miesiąc. Prezes UOKiK poprosił wówczas Viaplay o tłumaczenia.

Platforma streamingowa zapowiedziała wówczas, że w korespondencji z UOKiK odniesie się do zarzutów swoich użytkowników.

- W przypadku występowania jakichkolwiek problemów z odtwarzaniem treści dostępnych na platformie Viaplay, zachęcamy do skorzystania ze wskazówek dostępnych na naszej oficjalnej stronie internetowej. Znajdują się tam m.in. informacje dotyczące minimalnej przepustowości łącza, a także szczegółowa lista wspieranych obecnie urządzeń. Jeśli pomimo zastosowania się do przedstawionych zaleceń dany problem nadal występuje, zachęcamy naszych subskrybentów do bezpośredniego kontaktu z Biurem Obsługi Klienta Viaplay. Jest on możliwy za pośrednictwem czatu, aplikacji Facebook Messenger, połączenia telefonicznego lub formularza kontaktowego dostępnego na viaplay.pl. Przyczyny występowania problemów z dostępem do platformy są różnorodne i uzależnione od konkretnych przypadków, a ich skala ograniczona. Jednocześnie każde zgłoszenie przesłane przez naszych klientów rozpatrywane jest indywidualnie i w uzasadnionych przypadkach oferujemy subskrybentom Viaplay odpowiednią rekompensatę. Oczywiście odniesiemy się i wyjaśnimy bezpośrednio każde formalne zgłoszenie, które otrzymamy ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - tłumaczyło wówczas biuro prasowe Viaplay.

UOKiK może nałożyć wysoką karę na Viaplay

Departament Komunikacji UOKiK informuje Wirtualnemedia.pl o postępowaniu wyjaśniającym, które wszczął prezes tej instytucji. - Prezes UOKiK wystąpił do przedsiębiorcy o wyjaśnienia, a gdy ich nie uzyskał – wszczął postępowanie wyjaśniające, które ma na celu ustalenie, czy są podstawy do postawienia spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów - zapowiada UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może upomnieć Viaplay lub nałożyć na firmę karę finansową. - Prezes UOKiK może reagować w przypadku podejrzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W takiej sytuacji może wystąpić do przedsiębiorcy w drodze tzw. wezwania miękkiego o wyjaśnienia i zmianę praktyk albo wszcząć postępowanie i postawić mu zarzuty. Jeśli by się one potwierdziły, to za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu. Natomiast w przypadku indywidualnych sporów z przedsiębiorcą konsumenci przy dochodzeniu roszczeń mogą korzystać z bezpłatnej pomocy prawnej np. rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie - zauważa UOKiK.

- Wszystkie tego typu zagadnienia wyjaśniamy w ramach bezpośredniego dialogu prowadzonego z zainteresowanymi podmiotami. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji, będziemy w pełni i w dobrej wierze współpracować z odpowiednimi instytucjami - informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Viaplay.

Fakt, że siedzibą firmy jest Sztokholm nie jest tutaj istotny. - Nie ma to znaczenia gdzie jest zarejestrowana Spółka. Ustawa o UOKiK, zgodnie z art. 1 ust. 2 reguluje zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję, praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów oraz stosowaniu niedozwolonych postanowień wzorców umów, a także przeciwdziałania antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli te praktyki, stosowanie niedozwolonych postanowień lub koncentracje wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zasadą jest zatem, że jeśli praktyki danego przedsiębiorcy oddziałują lub mogą oddziaływać na terytorium RP (polskich konsumentów) to Prezes UOKiK jest właściwy - tłumaczył niedawno w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Sebastian Urban, radca prawny z Kancelarii Prawnej Media.

Subskrypcja za Viaplay zdrożeje

Miesięczna subskrypcja Viaplay kosztuje 34 zł. Od marca przyszłego roku wzrośnie do 55 zł miesięcznie. Do oferty serwisu dołączą transmisje z Formuły 1. Firma tłumaczy wyższe opłaty inwestycjami w treści programowe oraz inflacją.

Na koniec czerwca br. z Viaplay korzystało o 5,549 mln płacących użytkowników, co wobec 3,287 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 69 proc. Tylko w minionym kwartale platforma pozyskała 766 tys. subskrybentów, z czego 459 tys. w krajach skandynawskich, a 307 tys. na pozostałych rynkach: w Polsce, Holandii i krajach bałtyckich. W sprawozdaniu z drugiego kwartału Viaplay Group poinformowała o podwyższeniu celów biznesowych na koniec br. dla swojej działalności poza Skandynawią. Oczekiwaną liczbę subskrybentów Viaplay na tych rynkach zwiększono z 2,2 do 2,5 mln, co przekłada się na wzrost prognozowanej łącznej bazy klientów z 7 do 7,3 mln.

Z danych Mediapanelu wynika, że serwis Viaplay odwiedziło w sierpniu br. 2,24 mln internautów.

Dołącz do dyskusji: Prezes UOKiK kontra Viaplay. Widzowie przesyłają skargi

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
StreamTV
40 skarg to wciąż marny wynik. Polacy nie potrafią walczyć o swoje prawa, skoro boją się/nie potrafią/nie chcą skontaktować z urzędem, który jest powołany do rozwiązywania tego typu spraw. Wystarczy wypełnić prosty formularz przez ePUAP.

Takich skarg powinny być tysiące, aby odniosły właściwy skutek. A tak Viaplay może dalej wciskać, że to odosobnione przypadki.
0 0
odpowiedź
User
Klient
A tak się Janusze odgrażały na każdym możliwym forum ile to skarg jest napisane. A tutaj obsługa ePUAP za trudna się okazała.
0 0
odpowiedź
User
N
Oszusci. Dobrze ze uokik wzial na celownich tych szwedzkich cwaniaczkow. Niech im domierzy kare odpowiednia do strat
0 0
odpowiedź