Stagnacja wynagrodzeń w firmach marketingowych, najwięcej zarabiają dyrektorzy finansowi, strategiczni i kreatywni
Dwie trzecie największych polskich firm marketingowych zrealizowało w ub.r. więcej projektów, połowa osiągnęła wyższe wpływy, ale zatrudnienie zwiększyła tylko jedna trzecia. Najwięcej w branży zarabiają osoby na stanowiskach dyrektorskich, ponad 20 tys. zł miesięcznie brutto inkasują tylko dyrektorzy finansowi.
Według Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, które statystyki zarobków i deklaracje o sytuacji finansowej zebrało wśród swoich 52 firm członkowskich, zwiększenie się wpływów i liczby realizowanych projektów przy mniejszym wzroście zatrudnienia oznacza, że firmy marketingowe niejednokrotnie robią dla klientów więcej za takie same honoraria, dlatego trudno im zatrudniać nowych pracowników i podnosić im pensje.
- Mimo przyrostu zleceń, agencje nie mogą sobie jeszcze pozwolić na inwestycje w kadry i muszą radzić sobie z zasobami, które posiadają. Firmy sektora komunikacji zmuszone są do dalszego poszukiwania źródeł zwiększania efektywności bez powiększania struktur własnych, co w branży polegającej wyłącznie na talencie ludzi jest trudne - napisali przedstawiciele SAR-u w komunikacie prasowym.
Podsumowanie 2014 roku według firm członkowskich SAR |
|||||
Przychody własne firmy |
% odpowiedzi |
Zmiana liczby zrealizowanych projektów w skali roku |
% odpowiedzi |
Zmiana stanu zatrudnienia |
% odpowiedzi |
wzrost |
50% |
wzrost |
63% |
wzrost |
33% |
bez zmian |
14% |
bez zmian |
19% |
bez zmian |
25% |
spadek |
22% |
spadek |
7% |
spadek |
28% |
nie ujawniamy |
4% |
nie ujawniamy |
11% |
nie ujawniamy |
8% |
Poszczególne agencje, firmy produkcyjne i domy mediowe mocno wierzą we własne powodzenie: chociaż tylko jedna trzecia prognozuje w br. wzrost wartości polskiego rynku reklamowego, to dwie trzecie uważa, że ich firmie uda się zwiększyć liczbę realizowanych projektów, a połowa oczekuje wzrostu zatrudnienia.
Prognozy firm członkowskich SAR na 2015 rok |
|||||
Wartość całego polskiego rynku reklamy |
% odpowiedzi |
Zmiana liczby zrealizowanych projektów we własnej firmie |
% odpowiedzi |
Zmiana stanu zatrudnienia |
% odpowiedzi |
wzrost |
33% |
wzrost |
65% |
wzrost |
50% |
bez zmian |
67% |
bez zmian |
12% |
bez zmian |
33% |
spadek |
- |
spadek |
4% |
spadek |
17% |
nie ujawniamy |
- |
nie ujawniamy |
19% |
nie ujawniamy |
- |
Wśród 143 stanowisk marketingowych, dla których zebrano dane o miesięcznych wynagrodzeniach i wyliczono ich medianę, najwyższa stawka przypadła dyrektorowi finansowemu - 25 280 zł (wszystkie stawki są brutto i bez premii). Dyrektor strategiczny zarabia przeciętnie 18,8 tys. zł, dyrektor kreatywny - 18 tys. zł, dyrektor obsługi klienta - 17 tys. zł, a buying director i new business directo - po nieco ponad 16 tys. zł.
- Płace na konkretnych stanowiskach ulegają zmianie w obu kierunkach. Generalnie można jednakże mówić o ogólnej stagnacji płac na rynku komunikacji marketingowej - komentuje SAR.
Mediana wynagrodzenia gwarantowanego miesięcznie [zł] |
|
Nazwa stanowiska |
Dane za rok 2015 |
PROJECT MANAGEMENT |
|
PROJECT TEAM LEADER |
8 590 |
PROJECT MANAGER |
7 090 |
PROJECT COORDINATOR |
6 440 |
PROJECT ASSISTANT |
4 400 |
CREATIVE DEPARTAMENT |
|
CREATIVE DIRECTOR |
18 000 |
CREATIVE GROUP HEAD |
12 000 |
SENIOR COPYWRITER |
11 250 |
COPYWRITER |
6 540 |
JUNIOR COPYWRITER |
4 454 |
SENIOR ART DIRECTOR |
10 624 |
ART DIRECTOR |
7 500 |
JUNIOR ART DIRECTOR |
4 910 |
DTP OPERATOR |
6 093 |
SENIOR GRAPHIC DESIGNER |
7 692 |
GRAPHIC DESIGNER |
5 500 |
JUNIOR GRAPHIC DESIGNER |
4 423 |
SENIOR DTP OPERATOR |
7 531 |
DESIGN DIRECTOR |
14 290 |
CLIENT SERVICE DEPARTMENT |
|
CLIENT SERVICE DIRECTOR |
17 000 |
GROUP ACCOUNT DIRECTOR |
16 000 |
ACCOUNT DIRECTOR |
12 500 |
ACCOUNT SUPERVISOR |
9 045 |
ACCOUNT MANAGER |
7 325 |
ACCOUNT EXECUTIVE |
4 820 |
ACCOUNT ASSISTANT |
3 000 |
SOCIAL MEDIA MANAGER |
6 718 |
SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE |
3 797 |
Dołącz do dyskusji: Stagnacja wynagrodzeń w firmach marketingowych, najwięcej zarabiają dyrektorzy finansowi, strategiczni i kreatywni
najpierw zwiększone zyski, to i sieć się nachapała, następnie premie dla prezesów, potem dyrektorów, potem managerów, a dla szeregowych juz nie starczyło...