SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W TV Republika i „Wprost” inflacja 10 razy wyższa niż naprawdę

Na portalach internetowych Telewizji Republika i „Wprost” błędnie podano dane o inflacji w sklepach opracowane przez UCE Research i Uniwersytet WSB Merito. Dynamikę cen zawyżono 10-krotnie.

Comiesięczna odsłona raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych”, z danymi z czerwca, została opublikowana przez UCE Research i Uniwersytet WSB Merito w środę. Depesze omawiające raport przygotowały Polska Agencja Prasowa i ISB News.

Według raportu w czerwcu br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 3,1 proc. r/r. W maju ceny wzrosły o 2,9 proc., a w kwietniu - 2,4 proc. r/r. Widać zatem, że dynamika wzrostu cen w sklepach rośnie kolejny miesiąc z rzędu. Na siedemnaście monitorowanych kategorii produktów dwanaście wykazało jednocyfrowy skok w relacji rocznej. W jednej grupie produktów, tj. słodyczach i deserach odnotowano podwyżkę dwucyfrową - 11,2 proc. r/r - poinformowano w raporcie.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Słodycze i desery są na froncie drożyzny ze względu na znaczny wzrost cen surowców. Wymuszają go pogarszające się warunki przyrodnicze. Ponadto wpływają na to takie czynniki, jak drożejące nośniki energii, coraz wyższe płace i rosnący popyt na cukier i kakao przy stabilizacji podaży. Analizując zmiany klimatyczne, raczej nie należy spodziewać się polepszenia warunków uprawy oraz zmian w cenach energii, a więc ta kategoria artykułów będzie dalej drożeć - wskazał dr hab. Sławomir Jankiewicz z Uniwersytetu WSB Merito.

Na drugiej pozycji w rankingu podwyżek znalazła się chemia gospodarcza ze średnim wzrostem 9,2 proc. r/r. - W ostatnich kilku miesiącach nastąpiła stabilizacja tempa wzrostu cen chemii gospodarczej, ponieważ wahania są stosunkowo niewielkie i zdecydowanie niższe niż w ub.r. Należy jednak zauważyć, że wyniki tej kategorii są w dużej mierze zależne od poziomu cen energii i gazu, które wkrótce mogą znacząco wzrosnąć - prognozuje dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito.

Na trzecim miejscu w zestawieniu są dodatki spożywcze (tj. ketchupy, majonezy, musztardy, przyprawy) ze średnią podwyżką o 6,2 proc. r/r. - Sezon grillowy w pełni, a więc dodatki spożywcze cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Producenci, ale też retailerzy wykorzystują tę okazję i zaczynają zwiększać tempo wzrostu cen. Tendencja ta powinna utrzymywać się także w lipcu i sierpniu - ocenił dr Fiks.

CZYTAJ TEŻ: TV Republika ruszyła na naziemnym MUX-8. Ma umowę z operatorem

Czwarte w rankingu jest pieczywo, które podrożało o 5,3 proc. r/r. - Na notowania tej kategorii wpłynęło kilka czynników, w tym wzrost VAT, cen surowców, paliwa i nośników energii, a także wynagrodzeń. Znaczenie miała też adaptacja do przewidywanych podwyżek cen produkcji - zaznaczył Jankiewicz.

Na portalach TV Republika i „Wprost” inflacja 10 razy wyższa

Tymczasem w tekście na portalu Wprost.pl omawiającym raport UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito wszystkie dane z niego podano 10-krotnie wyższe. - Ceny w Polsce w czerwcu 2024 wzrosły o 31 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Największe podwyżki odnotowano w kategorii słodyczy i deserów - aż o 112 proc - czytamy na początku artykułu.

Identyczny błąd popełniono w tekście opublikowanym w sobotę na portalu Telewizji Republika. - Nowy konkret rządów Tuska: ceny w sklepach szaleją! W czerwcu wzrosły - w porównaniu z poprzednim rokiem - o 31 procent! - podkreślono w tytule.

CZYTAJ TEŻ: Śniadaniówka „Wstajemy!” hitem TV Republika

Na błąd TV Republika zwrócono uwagę na platformie X

Od drugiej połowy grudnia ub.r., po zmianach w mediach publicznych, Telewizja Republika osiąga rekordową popularność, także w internecie. W marcu br. jej portal odwiedziło 1,08 mln internautów, spędzając średnio po godzinie, 49 minut i 42 sekundy (dane z Mediapanelu).

Dołącz do dyskusji: W TV Republika i „Wprost” inflacja 10 razy wyższa niż naprawdę

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Thomas
Wygląda, jakby ktoś pominął przecinek. Pytanie tylko czy specjalnie czy to tylko błąd wydawców?
21 5
odpowiedź
User
nrl
Mogli od razu dać 300.
25 7
odpowiedź
User
25.10.2015
Czepianie sie aby jakoś tam Republice i Wprost zwyczajnie dowalić.
21 28
odpowiedź