WhatsApp, TikTok i Netflix w TOP20 polskiego internetu (Mediapanel z grudnia)
W głównym rankingu z wynikami badania Mediapanel nastąpiły zmiany polegające utworzeniu grup właścicielskich z kanałów mediowych dotąd niezgrupowanych. W efekcie w pierwszej dwudziestce pojawiły się. m.in. Grupa WhatsApp, Grupa TikTok i Grupa Netflix. Na TikToku polski użytkownik spędza średnio 19 godzin, a na platformach Google'a i Meta Platforms - po 25 godzin.
Od grudnia ub.r. w ramach Grupy Google w badaniu Mediapanel obejmuje także YouTube’a, dotychczas klasyfikowanego osobno. W zeszłym miesiącu serwisy i aplikacje koncernu odwiedziło 29,19 mln polskich internautów, co dało 98,38 proc. zasięgu. Każdy spędził tam przeciętnie 25 godzin.
Z kolei Grupa Meta Platforms, obejmująca Facebooka i Instagrama, ale już nie klasyfikowanego osobno WhatsAppa, zanotowała 27 mln użytkowników, 91,01 proc. zasięgu oraz 25 godzin średniego czasu korzystania. Poprzednio osobno klasyfikowane był przeglądarkowe wersje Facebooka i Instagrama. Natomiast WhatsApp przyciągnął w grudniu 15,46 mln internautów (co dało 52,11 proc. zasięgu), każdego średnio na 2 godziny, 54 minuty i 27 sekund.
W czołowej dwudziestce jest jeszcze jedna globalna platforma społecznościowa - TikTok, w którym 13,49 mln polskich użytkowników (45,46 proc. zasięgu) spędziło przeciętnie po 19 godzin, 2 minuty i 54 sekundy.
W nowych zasadach grupowania właścicielskiego Gemius opiera się na regulaminach bądź politykach prywatności zamieszczonych w serwisach i aplikacjach. Na tej właśnie podstawie połączone zostały Grupa Google i Grupa YouTube - mają jednego właściciela wskazanego w regulaminie.
Natomiast w regulaminie komunikatora WhatsApp jako właściciel wskazany jest podmiot WhatsApp, dlatego chociaż tak jak Instagram i Facbook należy do Meta Platforms, w badaniu jest klasyfikowany osobno, a nie jest część Grupy Meta Platforms.
Polsat z Interią przed Allegro
Wśród wydawców portali horyzontalnych najwyżej jest Grupa Wirtualna Polska z 23,12 mln użytkowników (w listopadzie miała ich 22,46 mln), 77,93 proc. zasięgu oraz 2 godziny, 26 minut i 33 sekundy przeciętnego czasu korzystania.
Grupa Polsat-Interia zanotowała 21,16 mln odwiedzających, 71,3 proc. zasięgu oraz godzinę, 21 minut i 58 sekund średniego czasu korzystania. W tej pierwszej statystyce wyprzedziła Grupę Allegro, w której serwisach i aplikacjach liczba internautów zmalała z 22,19 do 20,77 mln.
Dużo niżej są inni wydawcy platform ogłoszeniowych i sprzedażowych. Grupa OLX zanotowała 17,97 mln użytkowników, 60,57 proc. zasięgu oraz godzinę, 34 minuty i 7 sekund przeciętnego czasu korzystania, Grupa Terg (właściciel m.in. sieci Media Expert) - 14,09 mln odwiedzających, 47,49 proc. zasięgu oraz 8 minut i 7 sekund średniego czasu, a Grupa Ceneo.pl - 13,49 mln użytkowników, 45,45 proc. zasięgu oraz 4 minuty i 10 sekund średniego czasu.
Natomiast Netflix przyciągnął 12,92 mln polskich internautów, każdego średnio na 7 godzin, 10 minut i 47 sekund. Zasięgowo jest już niewiele poniżej Grupy TVN (należą do niej przede wszystkim Player, TVN24.pl i TVN.pl), która miała 13,44 mln użytkowników oraz 59 minut i 13 sekund przeciętnego czasu korzystania.
Prawie 30 mln internautów w Polsce
W badaniu łączną liczbę internautów w Polsce oszacowano na 29,7 mln, tyle samo co w listopadzie. Natomiast liczba użytkowników korzystających z sieci codziennie zmalała miesiąc do miesiąca z 25,9 do 25,8 mln.
WP i Onet przed Allegro
Google.pl zanotowało 27,81 mln polskich użytkowników, 93,72 proc. zasięgu orz 2 godziny, 11 minut i 57 sekund średniego czasu korzystania, wobec 27,76 mln internautów, 93,45 proc. zasięgu oraz 2 godzin, 5 minut i 32 sekund średniego czasu miesiąc wcześniej.
Przeglądarkowy Facebook osiągnął wzrost z 22,79 do 23,04 mln użytkowników, wysuwając się nad przeglądarkowego YouTube’a, na którym liczba odwiedzających zmalała z 23,14 do 22,84 mln.
Natomiast Allegro.pl zanotowało spadek z 18,46 do 15,97 mln użytkowników. W konsekwencji zostało wyprzedzone przez WP.pl (wzrost z 18,13 do 18,29 mln) i Onet.pl (spadek z 17,69 do 17,43 mln).
Na komputerach Netflix przyciąga na dłużej niż platformy Mety
Tylko na komputerach Grupa Google zanotowała 23,55 mln użytkowników, 79,38 proc. zasięgu oraz 8 godzin, 39 minut i 45 sekund przeciętnego czasu korzystania, a Grupa Meta Platforms - 17,66 mln internautów, 59,52 proc. zasięgu oraz 4 godziny, 53 minuty i 23 sekundy średniego czasu.
Grupa Wirtualna Polska miała podobne wyniki jak miesiąc wcześniej (liczba odwiedzających wzrosła z 12,03 do 12,07 mln, średni czas korzystania zmalał z godziny, 58 minut i 51 sekund do godziny, 58 minut i 24 sekund), dzięki czemu wyprzedziła Grupę Allegro (spadek z 12,69 do 11,22 mln użytkowników).
W drugiej części rankingu są trzy podmioty z branży finansowej: PayPro (właściciel platform Przelewy24 i Dotpay) z 5,27 mln użytkowników, PKO BP z 4,63 mln i PayU z 4,39 mln.
Miesiąc do miesiąca Google.com zanotował spadek liczby użytkowników z 22,77 do 22,64 mln, przeglądarkowy YouTube - z 18,26 do 17,97 mln, a przeglądarkowy Facebook - z 17,37 do 17,12 mln.
W przypadku YouTube’a przeciętny czas spędzony przez internautę zmalał z 8 godzin, 35 minut i 34 sekund do 8 godzin, 30 minut i 4 sekund.
Natomiast przeglądarkowy Netflix osiągnął wzrost liczby użytkowników z 5,48 do 5,58 mln i średniego czasu korzystania z 6 godzin, 42 minut i 55 sekund do 7 godzin, 43 minut i 25 sekund.
Dołącz do dyskusji: WhatsApp, TikTok i Netflix w TOP20 polskiego internetu (Mediapanel z grudnia)