SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska dzięki środkom z giełdy chce zwiększyć zasięg i rozwinąć reklamy e-commerce’owe

Wirtualna Polska Holding środki pozyskane z przygotowywanego debiutu giełdowego chce przeznaczyć przede wszystkim na umocnienie się na pozycji lidera wśród polskich wydawców i rozwój usług reklamowych dla sektora e-commerce. - Sklepy internetowe muszą się gdzieś reklamować, wierzymy, że będą to robiły u lidera rynkowego. Mamy też zamiar dalej brać udział w konsolidacji polskiego rynku portali i serwisów tematycznych - deklaruje Jacek Świderski, prezes firmy.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

We wtorek Wirtualna Polska Holding przedstawiła prospekt emisyjny debiutu giełdowego, planowanego wstępnie na 8 maja. Spółka zamierza sprzedać maksymalnie 14,8 mln swoich akcji: 8,97 mln nowo wyemitowanych, a także 5,85 mln stanowiących 23,5 proc. kapitału spółki, należących dotychczas do funduszy Innova Capital i MCI Management (przeczytaj więcej na ten temat).

Celem wejścia na giełdę jest pozyskanie od 80 do 100 mln zł, z czego od 50 do 80 mln zł ma zostać przeznaczone na sfinansowanie kolejnych przejęć, a 20-30 mln zł na spłatę części kredytów bankowych.

Prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski na konferencji prasowej zapowiadającej debiut giełdowy przedstawił dwa główne cele planowanych akwizycji: zwiększenie zasięgu oraz rozwój usług w segmencie e-commerce. Co do zasięgu to wydawcy w grudniu ub.r. udało się po raz pierwszy od wielu lat wyprzedzić Onet (od półtora roku klasyfikowany w badaniach odwiedzalności wspólnie z jego siostrzaną spółką Ringier Axel Springer Polska) pod względem łącznej liczby użytkowników oraz utrzymać tę przewagę w styczniu br. (zobacz pełne wyniki Megapanelu PBI/Gemius z tego miesiąca).

- Zdajemy sobie sprawę, że nasza przewaga jako lidera w polskim internecie nie jest duża. Czujemy na plecach oddech naszych konkurentów - przyznał Świderski. - W naszym biznesie skala ma bardzo duże znacznie, dlatego tak walczymy o bycie numerem jeden i chcemy pozyskać środki z giełdy, żeby dokończyć nasze starania w tym zakresie. Potrzebujemy dalej szybko się rozwijać - podkreślił.

Bycie liderem zasięgowym (zarówno ogólnie, jak i w najważniejszych kategoriach tematycznych) jest istotne przy pozyskiwaniu budżetów reklamowych, co szefowie Wirtualnej Polski podkreślają od roku, wspominając o tzw. reklamowej premii dla lidera. - Mamy jeszcze sporo do zrobienia w brakujących segmentach tematycznych. Patrzymy, gdzie będą się przesuwać budżety reklamowe w najbliższych latach, i na tej podstawie będziemy podejmować decyzje, gdzie wzmocnić naszą obecność - stwierdził Jacek Świderski zapytany o plany firmy w zakresie przejęć. Dodał, że na polskim rynku jest niespotykana gdzie indziej sytuacja: działa kilka portali horyzontalnych oraz wiele serwisów tematycznych należących do różnych wydawców. - Mamy też zamiar dalej brać udział w konsolidacji polskiego rynku portali i serwisów tematycznych - zadeklarował.

Zarządzający Wirtualną Polską są bardzo zadowoleni ze zrealizowanych w drugiej połowie ub.r. przejęć agregatorów zakupowych Domodi.pl i Homebook.pl oraz Grupy Money.pl (obejmującej m.in. serwis finansowy Money.pl i sieć reklamy biznesowej BAN). - Grupę Money przejęliśmy m.in. ze względu na jej silną pozycję w sektorze e-commerce finansowego - zaznaczył Jacek Świderski.

Z kolei oferty z Domodi.pl i Homebook.pl, a także zewnętrznych sklepów internetowych, od kilku miesięcy są reklamowane przy artykułach dotyczących poszczególnych produktów i marek w serwisach Wirtualnej Polski. - Dzieje się tak zwłaszcza w serwisach lifestylowych (przede wszystkim tych skierowanych do kobiet), turystycznych i motoryzacyjnych - wyliczył Świderski. - Jest to model łączenia treści redakcyjnych i reklamowych znany chociażby z prasy kobiecej. Wirtualna Polska chce być miejscem rekomendującym i inspirującym w zakresie zakupów internetowych - podkreślił.

- Oczekujemy, że Wirtualna Polska będzie naturalnym beneficjentem wzrostu aktywności e-commerce na rynku reklamowym. Sklepy internetowe muszą się gdzieś reklamować, wierzymy, że będą to robiły u lidera rynkowego - powiedział prezes WP. - Uważamy, że tak duży wydawca jak Wirtualna Polska powinien przesuwać się w stronę e-commerce: nie tylko oferować powierzchnię reklamową podmiotom e-commerce’owym, lecz także de facto dostarczać im użytkowników z konkretnymi intencjami zakupowymi. Tego oczekują od nas klienci z tego segmentu, bo pozwala im to osiągać wyższe zwroty z inwestycji marketingowych w Wirtualnej Polsce - dodał.

Wydawca zamierza dzięki środkom od inwestorów giełdowych rozwinąć swoją działalność w segmencie e-commerce, przy czym nie jest zainteresowany kupnem samych sklepów internetowych, tylko tzw. marketplace’ów, czyli serwisów agregujących oferty z e-sklepów. Podkreśla, że sektor ten jest tak atrakcyjny, ponieważ rośnie stabilnie i dużo szybciej niż rynek reklamy internetowej - według prognoz Boston Consulting Group średnie roczne tempo wzrostu e-handlu w latach 2014-2020 wyniesie 20 proc.

Debiut giełdowy Wirtualna Polska Holding nastąpi rok i kwartał po powstaniu tej spółki z połączenia Wirtualnej Polski i Grupy o2. Dla części obserwatorów to wczesna decyzja i szybkie wyjście z firmy jej inwestorów finansowych: funduszy Innova Capital i MCI Management. Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający tego pierwszego, zwrócił jednak uwagę, że fundusze nie sprzedają wszystkich swoich udziałów WP, a jego firma zamierza pozostać w tej inwestycji jeszcze przez dwa-trzy lata (prawny zakaz sprzedaży pozostałych akcji będzie obowiązywać przez rok od wejścia na giełdę). - Sprzedajemy teraz mniejszą część udziałów niż zwykle wychodząc z inwestycji - zaznaczył Krawczyk.

Z kolei Wirtualna Polska Holding zakłada możliwość pozyskania inwestora strategicznego, ale jedynie w przypadku fiaska debiutu giełdowego. - To nie jest wymarzony scenariusz dla założycieli firmy - przyznał Jacek Świderski.

W ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała 200,6 mln zł przychodów (w tym 93,3 proc. ze sprzedaży reklam) i 4,1 mln zł zysku netto, a na przejęcia (Grupy Money.pl oraz serwisów Domodi.pl, Homebook.pl i Sportowefakty.pl) wydała 66 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska dzięki środkom z giełdy chce zwiększyć zasięg i rozwinąć reklamy e-commerce’owe

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Czyli tak jak myślałem - pieniądze inwestorów w większości przepadną w otchłani WP.
0 0
odpowiedź
User
egon
Pudelkowicze chcą wyciągnąć kaskę od jeleni na spłatę długów... czarno to widzę...
0 0
odpowiedź
User
olo
Czyli łącznie "będzie" 33,8 mln akcji po 37 zł = 1 250 000 000 zł! Taka wycena! Nieźle kogoś TAM powaliło ;)
Powodzenia i bardzo dużo szczęścia życzę, bo będzie niezbędne.
0 0
odpowiedź