SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wyzwania 2023 roku według Pauliny Trzaskowskiej z Coca-Cola Poland Services

O wpływie wojny w Ukrainie na branżę napojową oraz trendach i wyzwaniach 2023 roku opowiada portalowi Wirtualnemedia.pl Paulina Trzaskowska, Poland communications manager w Coca-Cola Poland Services.

Paulina Trzaskowska Paulina Trzaskowska

Wydarzenie roku

Zdecydowanie kluczowym wydarzeniem była 50. rocznica obecności Coca-Cola w Polsce, do świętowania której zaprosiliśmy konsumentów, pracowników, klientów, dziennikarzy i partnerów biznesowych.

Pierwszy etap obchodów skupiał się na przypomnieniu wartości, które reprezentuje marka – w komunikacji nawiązaliśmy do tego, że razem, w naszych mniejszych i większych społecznościach, możemy dokonywać rzeczy niezwykłych. W tym obszarze kluczowym elementem była premiera piosenki „Magia jest w nas”, wykonywanej przez Sarę James. Utwór jest aranżacją przeboju z lat 90., pierwszej polskiej piosenki Coca-Cola „Chcę zatrzymać ten czas”, który śpiewała Kasia Kowalska. Druga faza komunikacji adresowała wpływ systemu spółek Coca-Cola na gospodarkę, środowisko i otoczenie społeczne, zaś w trzeciej opowiedzieliśmy o naszych inwestycjach oraz planach na najbliższe lata.
Najważniejszym dniem w ramach jubileuszu był 19 lipca. Tego dnia w 1972 roku, na terenie dzisiejszych Browarów Warszawskich, zakapslowano pierwszą butelkę Coca-Cola w Polsce. Wybór miejsca do świętowania był więc oczywisty. To tam spotykaliśmy się z mediami i partnerami, stworzyliśmy artystyczne elementy opowiadające historię marki – schody zaprojektowane przez artystę-grafika Karola Banacha czy angażującą instalację „Pokoje Smaku”, która oddawała ducha minionych dekad i prezentowała archiwum kluczowych wydarzeń w Polsce, którym towarzyszyła kultowa Coca-Cola.

Co wojna zmieniła w mojej branży w 2022 roku?

Zmiany w branży FMCG i branżach pokrewnych, to już nie kwestia minionego roku, a blisko ostatnich trzech. Efekty pandemii przyniosły zmiany nawyków konsumenckich, wpłynęły na kondycję światowej, jak i lokalnych gospodarek oraz miały przełożenie na cały łańcuch dostaw. Wybuch wojny w Ukrainie, pogłębił wiele z tych zmiennych oraz wpłynął na ceny energii, paliw oraz surowców, które w oczywisty sposób przekładają się na ceny produktów spożywczych, a w efekcie wybory konsumenckie przy półce.
Jako system spółek, musieliśmy szybko zareagować na zmieniające się realia i dostosować do nich naszą strategię biznesową. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że tylko te przedsiębiorstwa, które mają długofalowo określony kierunek rozwoju, a jednocześnie w elastyczny sposób odpowiadają na rzeczywistość są w stanie przetrwać trudne czasy, a nawet umacniać swoją pozycję. Wyniki sprzedaży naszych produktów i zwiększające się udziały rynkowe potwierdzają, że obraliśmy słuszny kierunek.
Należy też podkreślić, że wojna w Ukrainie, podobnie jak wybuch pandemii, wzbudziły w Polakach niezwykłe pokłady solidarności i chęci niesienia pomocy. W Coca-Cola niemal natychmiast uruchomiliśmy wsparcie i razem z Coca-Cola HBC oraz Fundacją Coca-Cola w Atlancie, przekazaliśmy łącznie ponad 18 milionów euro oraz ponad 1,8 milionów litrów napojów, by wesprzeć inicjatywy humanitarne oraz działania Czerwonego Krzyża na rzecz osób dotkniętych konfliktem zbrojnym. Jednocześnie, nasi pracownicy – podobnie jak tysiące Polaków, otworzyli swoje domy, zapraszając pod własny dach sąsiadów z Ukrainy, a także, w ramach wolontariatu pracowniczego, wspierali działania w miejscach dla uchodźców na granicach i w Warszawie.

Najważniejsze trendy w mojej branży w minionym 2022 roku. Trend na 2023.

Obserwujemy dużą otwartość konsumentów na nowości i ciekawe smaki – w segmencie napojów gazowanych, ale także energetyków. Nastroje Polaków i ich decyzje zakupowe są naturalnie kształtowane przez aktualną sytuację ekonomiczną, ale także czas w ciągu roku. Wszystkie kategorie napojowe, poza sokami, wykazują silną sezonowość. Dla przykładu – latem duże wzrosty generowały szczególnie napoje gazowane, często wybierane przez konsumentów w mniejszych opakowaniach. Obserwujemy również trend premiumizacji – Polacy chętniej wybierają lepsze jakościowo produkty, co potwierdza segment kawy oraz rozwój segmentu alkoholi premium, za których dystrybucję odpowiada nasz partner, Coca-Cola HBC Polska. Coraz więcej osób poszukuje także napojów niskokalorycznych, co przekłada się na naszą ofertę. Regularnie wprowadzamy na rynek kolejne warianty o zerowej lub obniżonej zawartości cukru. Takie napoje stanowią obecnie już 37 proc. całego portfolio.

Bardzo duże znaczenie ma także zrównoważony rozwój i lokalne działania firm, które zbliżają je do społeczności, jednocząc się wokół tych samych wartości.

W systemie firm Coca-Cola działania na rzecz zrównoważonego rozwoju mają fundamentalne znaczenie. Nieustannie wprowadzamy innowacje i rozwiązania, które pozwolą nam zrealizować zobowiązania środowiskowe. Już dziś wszystkie nasze opakowania w Polsce nadają się do recyklingu, a dzięki ograniczeniu wykorzystania plastiku, w ciągu ostatnich 20 lat zmniejszyliśmy ich wagę aż o 45 proc. Wprowadziliśmy również na rynek rewolucyjne rozwiązanie w zakresie wielopaków puszek KeelClip – folię zastąpiliśmy tekturową i łatwiejszą w recyklingu nakładką. Nasz partner, Coca-Cola HBC, został uznany za najbardziej zrównoważoną firmę produkującą napoje na świecie w 2022 roku, co potwierdza prestiżowy ranking Dow Jones Sustainability Index! Nie poprzestajemy jednak na tym i w 2023 r. będziemy dalej działać na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Największe wyzwanie na 2023 rok?

Wyzwaniem dla całego rynku i jego uczestników z pewnością będzie dalsze radzenie sobie z sytuacją ekonomiczną. Skutki galopującej inflacji wpływają właściwie na wszystkich – zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów.

Jako system spółek podejmujemy liczne kroki, by dostosować naszą ofertę do realiów rynkowych – m.in. wprowadzamy nowe warianty dobrze znanych produktów, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów. Budujemy nasze portfolio, opierając się na strategii 24/7 – czyli gamie napojów na każdą okazję i porę dnia. Oprócz ikon takich jak Coca-Cola, Fanta czy Sprite, w ramach systemu firm w naszej ofercie znajduje się również woda, kawa, herbata, soki, a także napoje energetyzujące i alkohole premium, których dystrybutorem jest Coca-Cola HBC Polska. Rok 2023 przyniesie wiele nowości, o których będziemy informować wkrótce.

Jako system firm Coca-Cola Polska, w skład której wchodzą Coca-Cola Services Polska oraz Coca-Cola HBC Polska, będziemy także dalej realizować nasze zobowiązania środowiskowe, by stać się firmą neutralną emisyjnie do 2040 r. i dążyć do „Świata Bez Odpadów”. Duże nadzieje wiążemy z planowanym wprowadzeniem systemu depozytowego. Zamierzamy nadal aktywnie uczestniczyć w jego współtworzeniu oraz dzielić się naszymi doświadczeniami z innych rynków, które mogą przysłużyć się jego efektywnemu wdrożeniu.

Dołącz do dyskusji: Wyzwania 2023 roku według Pauliny Trzaskowskiej z Coca-Cola Poland Services

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
cisss
Ładny szyld. Amerykański taki.
0 0
odpowiedź
User
Corozon
Największy marnotrawca wody na ziemi ale ładnie opakowany i przede wszystkim lewacki, i automatycznie znika dbanie o środowisko, ziemię etc.. Zakłamanie w czystej formie.
0 0
odpowiedź
User
mike
Jaki ładny korporacyjny bełkot, ale o tym, że w Meksyku swego czasu zapłacili "aż" 20 tys. USD za to, że przez rok wysysali wodę studniami głębinowymi przez co mieszkańcy musieli spożywać CC zamiast wody to już zapomnieli. I w Meksyku nawet niemowlaki poi się CC.
0 0
odpowiedź