SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

ZenithOptimedia: reklama globalnie wzrośnie w br. o 2,2 proc.

W bieżącym roku światowy rynek reklamy zwiększy się o 2,2 proc. w porównaniu z 2009 rokiem – prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia. Zdaniem analityków firmy silną pozycję w branży zachowa telewizja, natomiast tracić będzie prasa.

ZenithOptimedia podniósł swoją prognozę wartości światowego rynku reklamy w bieżącym roku. Cztery miesiące temu analitycy firmy przewidywali, że branża zwiększy się o 0,9 proc. w porównaniu z 2009 rokiem (więcej), natomiast obecnie szacują ten wzrost już na 2,2 proc. Jeszcze wyraźniej rynek reklamowy ma rosnąć w 2011 i 2012 roku – odpowiednio o 4,1 proc. i 5,3 proc. „Tego typu zmiany są całkowicie normalnym zjawiskiem: po uprzednich dwóch recesjach następuje 3-letni okres progresywnej poprawy, zanim światowy rynek reklamy powróci do normalnego wzrostu” – czytamy w komunikacie firmy. 

Główne media (dzienniki, magazyny, TV, radio, kino, outdoor, internet)
zmiana wg lat (%)
  2009 v 08 2010 v 09 2011 v 10 2012 v 11
Ameryka Północna -12.7 -1.5 1.8 3.0
W tym USA -12.9 -2.0 1.6 2.9
Europa Zachodnia -11.1 0.4 2.4 3.2
Azja Pacyfik -5.3 5.9 6.6 7.7
bez Japonii 0.0 10.0 10.1 10.9
Europa Środkowo-Wschodnia -23.1 5.7 8.5 10.1
Ameryka Łacińska 0.4 9.3 6.5 7.9
Afryka/Śr. Wschód/pozostałe 7.9 6.3 6.2 7.2
Świat -9.8 2.2 4.1 5.3


Na rynkach rozwiniętych wzrost branży reklamowej nie będzie tak wyraźny – w Stanach Zjednoczonych w bieżącym roku będzie trwał jeszcze regres, a Europa Zachodnia nieznacznie wyjdzie powyżej zera. Globalna wartość rynku reklamowego w bieżącym roku wyniesie według ZenithOptimedia 456 mld dolarów. 

Wydatki na reklamę według regionów
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut z października 2008)
  2009 2010 2011 2012
Ameryka Północna 156,926 154,501 157,285 162,044
Europa Zachodnia 107,865 108,266 110,868 114,463
Azja Pacyfik 101,683 107,68 114,774 123,654
Europa Środkowo-Wschodnia 27,356 28,909 31,373 34,555
Ameryka Łacińska 30,535 33,369 35,533 38,328
Afryka/Śr. Wschód/pozostałe 21,891 23,275 24,712 26,494
Świat 446,257 456 474,544 499,539


Dominującym medium reklamowym pozostanie w najbliższych latach telewizja, w której w 2012 roku zostaną ulokowane budżety o łącznej wartości prawie 200 mld dolarów. „Telewizja ucierpiała wskutek kryzysu mniej niż pozostałe media, ponieważ jej oglądalność – jako tania i absorbująca forma rozrywki – wzrosła podczas recesji, a także dlatego, że siła telewizji w budowaniu marki stanowi duże uzupełnienie dla internetu w generowaniu odzewu i sprzedaży” – uzasadniają analitycy ZenithOptimedia. Natomiast najszybciej będą rosły wydatki na reklamę w internecie. 

Wydatki na reklamę według mediów
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut z października 2008)
  2009 2010 2011 2012
Dzienniki 101,514 97,685 96,264 95,429
Magazyny 45,272 43,279 42,476 42,284
TV 173,399 180,952 189,614 199,73
Radio 33,718 33,548 34,331 35,896
Kino 2,183 2,25 2,359 2,469
Outdoor 28,532 29,023 30,286 31,708
Internet 55,433 62,592 71,974 83,896
Razem * 440,05 449,329 467,304 491,411
* Wartości razem są niższe w tym zestawieniu niż w “Wydatkach reklamowych według regionów” gdyż powyższe zestawienie zawiera całkowite wydatki dla kilku krajów, nie podzielone na poszczególne media.


W najbliższych latach najbardziej spadną udziały w rynku reklamowym prasy. I tak w 2012 roku w dziennikach będzie lokowane o 3,7 proc. mniej wszystkich budżetów niż w ubiegłym roku, a w magazynach – o 1,7 proc. W opinii ZenithOptimedia wynika to ze spadku zainteresowania konsumentów związanego z przechodzeniem w kierunku nowych mediów. 

Udział poszczególnych mediów w wydatkach reklamowych (%)
  2009 2010 2011 2012
Dzienniki 23.1 21.7 20.6 19.4
Magazyny 10.3 9.6 9.1 8.6
TV 39.4 40.3 40.6 40.6
Radio 7.7 7.5 7.3 7.3
Kino 0.5 0.5 0.5 0.5
Outdoor 6.5 6.5 6.5 6.5
Internet 12.6 13.9 15.4 17.1


 

Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia: reklama globalnie wzrośnie w br. o 2,2 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl