Zmiany w panelu telemetrycznym. Nielsen aktualizuje strukturę społeczeństwa
Od 1 stycznia 2017 roku firma Nielsen Audience Measurement - jak co roku - wprowadzi zmiany wielkości uniwersów w panelu telemetrycznym, wyznaczając w ten sposób aktualny przekrój społeczeństwa - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Czynnikami wpływającymi na zmiany są m.in. starzenie się populacji Polski, ruchy migracyjne oraz wzrost zatrudnienia.
Uniwers to model populacji, do którego instytut odnosi dane pozyskane z mierników telemetrycznych, zainstalowanych w domach panelistów. Wielkości uniwersów wykorzystywane są przez komputerowy system do obliczania tzw. wag dziennych uczestników panelu, czyli liczby osób w populacji reprezentowanych w danym dniu przez każdego uczestnika panelu. Uniwersa ustalane są na podstawie badania Establishment Survey.
Od 1 stycznia 2017 roku Nielsen zmodyfikuje wielkości uniwersów w panelu telemetrycznym. Pracownia wyjaśnia, że zmiany uniwersów wynikają głównie z procesów przemian w zachowaniach i stylach życia, a także w zjawiskach rynkowych oraz procesach demograficznych.
Z analiz Nielsena wynika, że w Polsce wzrasta odsetek gospodarstw odbierających wyłącznie sygnał naziemny, co jest efektem całkowitego przejścia telewizji naziemnej w Polsce na sygnał cyfrowy w 2013 r. W panelu odnotowany został również trend zwiększającej się z roku na rok sprzedaży nowoczesnych odbiorników TV i pozbywaniem się odbiorników przestarzałych. Na poziom korekty ma także wpływ starzenie się populacji i związane z tym zmiany struktury gospodarstw domowych.
Szacowany odsetek gospodarstw z dostępem do telewizji w populacji gospodarstw w 2017 roku zmaleje i wyniesie 95.7 proc. wobec 95.9 proc. w bieżącym roku.
Według szacunków Instytutu Nielsen Audience Measurement w 2017 roku kobiety będą częściej oglądać telewizję (51,8 proc. populacji Polski) od mężczyzn, a udział ten wzrośnie o 0,1 pkt. proc. w porównaniu z kończącym się rokiem. Wzrośnie również odsetek dzieci w wieku 4-9 lat, które korzystają z telewizora (z 6,6 proc. do 6,7 proc.). Natomiast dzieci w starszym wieku powoli rezygnują z tradycyjnej telewizji - udział widzów w wieku 13-15 oraz 16-19 w przyszłym roku spadnie. Przeciwny trend można zaobserwować wśród mieszkańców Polski po 60-tym i 70. roku życia.
O 1 proc. zwiększy się w przyszłym roku odsetek populacji, która korzysta tylko z naziemnej telewizji cyfrowej (34,8 proc.). Tym samym zmniejszy się udział osób korzystających z platform satelitarnych oraz kablówek (w obu przypadkach spadek o 0,5 proc.).
Porównanie uniwersów z roku 2016 z nowymi na rok 2017 dla gospodarstwach domowych |
||||
Kategorie |
2016 |
2017 |
||
Uniwers |
Proc. |
Uniwers |
Proc. |
|
Województwo |
||||
Dolnośląskie |
1 020 000 |
7,8 |
1 023 000 |
7,9 |
Kujawsko-pomorskie |
708 000 |
5,4 |
716 000 |
5,5 |
Lubelskie |
703 000 |
5,4 |
698 000 |
5,4 |
Lubuskie |
359 000 |
2,8 |
350 000 |
2,7 |
Łódzkie |
896 000 |
6,9 |
904 000 |
7 |
Małopolskie |
1 017 000 |
7,8 |
1 015 000 |
7,8 |
Mazowieckie |
1 892 000 |
14,5 |
1 880 000 |
14,5 |
Opolskie |
354 000 |
2,7 |
344 000 |
2,6 |
Podkarpackie |
604 000 |
4,6 |
595 000 |
4,6 |
Podlaskie |
400 000 |
3,1 |
402 000 |
3,1 |
Pomorskie |
761 000 |
5,9 |
791 000 |
6,1 |
Śląskie |
1 694 000 |
13 |
1 660 000 |
12,8 |
Świętokrzyskie |
408 000 |
3,1 |
418 000 |
3,2 |
Warmińsko-mazurskie |
500 000 |
3,8 |
487 000 |
3,8 |
Wielkopolskie |
1 088 000 |
8,4 |
1 081 000 |
8,3 |
Zachodniopomorskie |
604 000 |
4,6 |
622 000 |
4,8 |
Wielkość i typ rodziny |
||||
1-2 osoby bez starszych |
2 550 000 |
19,6 |
2 556 000 |
19,7 |
1-2 osoby ze starszymi |
3 832 000 |
29,5 |
3 814 000 |
29,4 |
3-4 osoby z dziećmi |
2 306 000 |
17,7 |
2 339 000 |
18 |
3-4 osoby bez dzieci i bez starszych |
1 516 000 |
11,7 |
1 421 000 |
10,9 |
3-4 osoby bez dzieci i ze starszymi |
965 000 |
7,4 |
1 001 000 |
7,7 |
5 i więcej osób |
1 839 000 |
14,1 |
1 855 000 |
14,3 |
Typ anteny |
||||
Satelita indywidualny |
4 698 000 |
36,1 |
4 624 000 |
35,6 |
Kabel bez satelity indywidualnego |
3 917 000 |
30,1 |
3 849 000 |
29,6 |
Tylko eter |
4 393 000 |
33,8 |
4 513 000 |
34,8 |
Liczba telewizorów |
||||
1 telewizor |
9 982 000 |
76,7 |
10 230 000 |
78,8 |
2 telewizory lub wiecej |
3 026 000 |
23,3 |
2 756 000 |
21,2 |
Gospodarstwa telewizyjne ogółem |
||||
Liczba gospodarstw telewizyjnych ogółem |
13 008 000 |
100 |
12 986 000 |
100 |
Najwięcej osób ogląda telewizję w województwie mazowieckim (4,9 mln osób), a najmniej w lubuskim (918 tys. osób). W porównaniu z 2016 rokiem w 2017 r. przybędzie widzów w dużych miastach powyżej 200 tys. mieszkańców oraz na wsiach. Odwrotny trend można zaobserwować w miastach do 49 tys. mieszkańców. Coraz więcej osób z wyższym wykształceniem będzie oglądać telewizję (16,3 proc.), a spadnie odsetek widzów z wykształceniem podstawowym i zawodowym (38,7 proc.).
Porównanie uniwersów z roku 2016 z nowymi na rok 2017 dla osób |
||||
Kategorie |
2016 |
2017 |
||
Uniwers |
Proc. |
Uniwers |
Proc. |
|
Telefon stacjonarny |
||||
Nie posiada |
24 245 000 |
68,1 |
25 493 000 |
71,8 |
Posiada |
11 365 000 |
31,9 |
9 996 000 |
28,2 |
Płeć |
||||
Mężczyzna |
17 192 000 |
48,3 |
17 091 000 |
48,2 |
Kobieta |
18 418 000 |
51,7 |
18 398 000 |
51,8 |
Wiek |
||||
Dzieci 4-9 |
2 354 000 |
6,6 |
2 375 000 |
6,7 |
Dzieci 10-12 |
1 033 000 |
2,9 |
1 021 000 |
2,9 |
Dzieci 13-15 |
1 099 000 |
3,1 |
1 017 000 |
2,9 |
Dorośli 16-17 |
783 000 |
2,2 |
750 000 |
2,1 |
Dorośli 18-19 |
832 000 |
2,3 |
808 000 |
2,3 |
Dorośli 20-24 |
2 283 000 |
6,4 |
2 257 000 |
6,4 |
Dorośli 25-29 |
2 745 000 |
7,7 |
2 624 000 |
7,4 |
Dorośli 30-34 |
3 113 000 |
8,7 |
3 072 000 |
8,7 |
Dorośli 35-39 |
2 933 000 |
8,2 |
2 993 000 |
8,4 |
Dorośli 40-44 |
2 570 000 |
7,2 |
2 619 000 |
7,4 |
Dorośli 45-49 |
2 248 000 |
6,3 |
2 271 000 |
6,4 |
Dorośli 50-54 |
2 419 000 |
6,8 |
2 359 000 |
6,6 |
Dorośli 55-59 |
2 844 000 |
8 |
2 755 000 |
7,8 |
Dorośli 60-64 |
2 596 000 |
7,3 |
2 639 000 |
7,4 |
Dorośli 65-69 |
1 945 000 |
5,5 |
2 102 000 |
5,9 |
Dorośli 70+ |
3 813 000 |
10,7 |
3 827 000 |
10,8 |
Województwo |
||||
Dolnośląskie |
2 610 000 |
7,3 |
2 621 000 |
7,4 |
Kujawsko-pomorskie |
1 952 000 |
5,5 |
1 971 000 |
5,6 |
Lubelskie |
1 985 000 |
5,6 |
1 943 000 |
5,5 |
Lubuskie |
954 000 |
2,7 |
918 000 |
2,6 |
Łódzkie |
2 316 000 |
6,5 |
2 309 000 |
6,5 |
Małopolskie |
3 040 000 |
8,5 |
3 062 000 |
8,6 |
Mazowieckie |
4 992 000 |
14 |
4 975 000 |
14 |
Opolskie |
957 000 |
2,7 |
923 000 |
2,6 |
Podkarpackie |
1 935 000 |
5,4 |
1 913 000 |
5,4 |
Podlaskie |
1 113 000 |
3,1 |
1 115 000 |
3,1 |
Pomorskie |
2 097 000 |
5,9 |
2 171 000 |
6,1 |
Śląskie |
4 330 000 |
12,2 |
4 236 000 |
11,9 |
Świętokrzyskie |
1 177 000 |
3,3 |
1 174 000 |
3,3 |
Warmińsko-mazurskie |
1 356 000 |
3,8 |
1 331 000 |
3,8 |
Wielkopolskie |
3 224 000 |
9,1 |
3 202 000 |
9 |
Zachodniopomorskie |
1 572 000 |
4,4 |
1 625 000 |
4,6 |
Miejsce zamieszkania |
||||
Wieś |
14 222 000 |
39,9 |
14 278 000 |
40,2 |
Miasta do 49 tys. mieszkańców |
8 208 000 |
23 |
7 967 000 |
22,4 |
Miasta 50-99 tys. mieszkańców |
2 913 000 |
8,2 |
2 992 000 |
8,4 |
Miasta 100- 199 tys. mieszkańców |
3 037 000 |
8,5 |
2 973 000 |
8,4 |
Miasta 200 tys. mieszkańców i więcej |
7 230 000 |
20,3 |
7 279 000 |
20,5 |
Dorośli z dziećmi w gospodarstwie domowym |
||||
Dorośli z dziećmi 0-3 |
2 507 000 |
7 |
2 326 000 |
6,6 |
Dorośli z dziećmi 4-14 |
6 715 000 |
18,9 |
6 978 000 |
19,7 |
Wielkość i typ rodziny |
||||
1-2 osoby bez starszych |
5 470 000 |
15,4 |
5 734 000 |
16,2 |
1-2 osoby ze starszymi |
7 265 000 |
20,4 |
7 374 000 |
20,8 |
3-4 osoby z dziećmi |
8 224 000 |
23,1 |
8 017 000 |
22,6 |
3-4 osoby bez dzieci i bez starszych |
5 343 000 |
15 |
4 783 000 |
13,5 |
3-4 osoby bez dzieci i ze starszymi |
3 240 000 |
9,1 |
3 230 000 |
9,1 |
5 i więcej osób |
6 068 000 |
17 |
6 351 000 |
17,9 |
Typ anteny |
||||
Satelita indywidualny |
14 845 000 |
41,7 |
14 376 000 |
40,5 |
Kabel bez satelity indywidualnego |
9 735 000 |
27,3 |
9 762 000 |
27,5 |
Tylko eter |
11 030 000 |
31 |
11 351 000 |
32 |
Poziom wykształcenia |
||||
Podstawowy i zawodowy |
14 450 000 |
40,6 |
13 721 000 |
38,7 |
Średni |
11 194 000 |
31,4 |
11 557 000 |
32,6 |
Wyższy |
5 480 000 |
15,4 |
5 798 000 |
16,3 |
Liczba telewizorów |
||||
2 telewizor |
25 926 000 |
72,8 |
26 650 000 |
75,1 |
2 telewizory lub wiecej |
9 684 000 |
27,2 |
8 839 000 |
24,9 |
Aktywnośc zawodowa |
||||
Pracujący 16+ |
17 255 000 |
48,5 |
17 519 000 |
49,4 |
Nie pracujący 16+ |
13 869 000 |
38,9 |
13 557 000 |
38,2 |
Status zawodowy |
||||
Właściciele i wyższa kadra zarządzająca |
3 268 000 |
9,2 |
3 590 000 |
10,1 |
Średni szczebel |
6 849 000 |
19,2 |
7 131 000 |
20,1 |
Robotnicy i rolnicy |
7 138 000 |
20 |
6 798 000 |
19,2 |
Emeryci,renciści |
8 809 000 |
24,7 |
8 874 000 |
25 |
Osoby 4+ z gospodarstw z telewizorem |
||||
Liczba osób 4+ z gospodarstw z telewizorem |
35 610 000 |
100 |
35 489 000 |
100 |
W przypadku członków telewizyjnych gospodarstw domowych zmiany wyjaśniane są upowszechnianiem się nowoczesnej telefonii mobilnej z jednoczesnym spadkiem udziału „tradycyjnej” telefonii stacjonarnej, starzeniem się populacji Polski, ruchami migracyjnymi oraz wzrostem zatrudnienia.
Do definiowania uniwersów wykorzystuje się zarówno charakterystyki indywidualne osób (takie jak wiek, płeć, wykształcenie, status zawodowy itp.), jak i charakterystyki gospodarstw domowych tych osób (wielkość i skład gospodarstwa, obecność dzieci w różnych grupach wiekowych, liczba używanych telewizorów, posiadane źródła sygnału telewizyjnego, posiadanie telefonu stacjonarnego, województwo i wielkość miejscowości, w której znajduje się gospodarstwo itp.).
Dołącz do dyskusji: Zmiany w panelu telemetrycznym. Nielsen aktualizuje strukturę społeczeństwa
Olejnik smutno zakończyła swój codzienny przekaz, oj smutno...
święta słowa