SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

ZPR Media z 34 mln zł zysku. Będzie produkować seriale i filmy

Spółka ZPR Media po zbyciu aktywów prasowych i książkowych, na czele z „Super Expressem”, innej firmie z grupy ZPR Media zanotowała w ub.r. duże spadki przychodów i kosztów oraz 33,75 mln zł zysku netto. Zamierza skupić się na produkcji treści wideo, m.in. seriali i filmów fabularnych i dokumentalnych. - W tej chwili jesteśmy już liczącym się producentem na rynku telewizyjnym, produkujemy nie tylko dla Polsatu, ale też dla innych stacji tv, również dla serwisów zagranicznych - mówi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR.

Ewa Latkowska, prezes ZPR Media Ewa Latkowska, prezes ZPR Media

Przychody krajowe ZPR Media zmniejszyły się rok do roku ze 128 do 58,01 mln zł, a te z zagranicy - z 2,99 do 2,09 mln zł.

Bez wpływów z prasy, więcej z treści telewizyjnych

Z początkiem 2018 roku spółka ZPR Media zbyła spółce Time wydawanie magazynów „Murator”, „Architektura-murator”, „Moje Mieszkanie”, „M jak mieszkanie”, „Dobre Wnętrze”, „Zdrowie”, „M jak mama” i „Podróże”, a z początkiem ub.r. - wydawanie „Super Expressu”, jego portalu internetowego SE.pl i Wydawnictwo Harde.

W konsekwencji przychody ZPR Media w segmencie prasowym i książkowym w ub.r. były minimalne. Wpływy ze sprzedaży prasy i książek skurczyły się z 50,49 mln zł do 310,6 tys. zł, a z reklam prasowych - z 19,36 mln zł do 48 tys. zł.

Ponadto wpływy z reklam internetowych zmalały z 8,83 do 2,16 mln zł, z brokerstwa - z 3,27 mln zł do 25 tys. zł, a ze sprzedaży określonej jako pozostała - z 7,32 do 5,18 mln zł.

Od ub.r. ZPR Media zajmuje się przede wszystkim produkcją i sprzedażą treści wideo. Przychody firmy z programów telewizyjnych wzrosły z 4,95 do 7,85 mln zł, z praw autorskich - z 3,12 do 4,59 mln zł, a ze licencji - z 22,35 do 23,36 mln zł. Natomiast wpływy z usług poligraficznych (spółka jest właścicielem drukarni) poszły w górę ponad dwukrotnie - z 5,92 do 12,65 mln zł.

- Najwyższy wzrost obrotów spółka odnotowała w zakresie produkcji telewizyjnej, gdzie buduje swoje kompetencje i rozszerza zakres realizowanych usług. Spółka stara się również rozwijać w obszarze dystrybucji audio i video, które to ocenia jako perspektywiczne rynki. Rozwijana jest również działalność w zakresie produkcji kontentu video dla podmiotów komercyjnych nie stanowiących stacji tv - opisano w sprawozdaniu firmy.

We wrześniu br. grupa ZRP Media całkowicie wycofała się z rynku nadawców telewizyjnych, sprzedając Polsatowi 50,52 proc. udziałów spółki TV Spektrum nadającej kanały Fokus TV i Nowa TV.

Ubyły trzy czwarte pracowników

Koniec działalności prasowo-książkowej przełożył się także na spadek kosztów operacyjnych ZPR Media. Zmalały one ze 118 mln zł w 2018 roku do 64,19 mln zł w ub.r.

Nakłady na usługi obce poszły w dół z 48,91 do 33,73 mln zł, na wynagrodzenia - z 35,02 do 13,5 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 21,08 do 10,33 mln zł. Liczba pracowników firmy w przeliczeniu na etaty spadła z 292,7 do 77,4.

W konsekwencji wynik sprzedażowy spółki poszedł w dół z 12,62 mln zł zysku do 4,08 mln zł straty.

Zysk dzięki sprzedaży aktywów prasowych

Pozostałe wskaźniki rentowności ZPR Media mocno wzrosły, przede wszystkim dzięki 42,14 mln zł wpływów ze sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych (głównie związanych z działalnością prasową). Rok wcześniej przychody z tego źródła wyniosły jedynie 392,7 tys. zł.

Zysk operacyjny spółki poszły w górę z 2,9 do 37,58 mln zł, zysk brutto - z 1,84 do 27,64 mln zł, a zysk netto - z 899 tys. zł do 33,75 mln zł.

W ZPR Media 58,82 proc. udziałów ma spółka ZPR Express, 26,78 proc. - ZPR, 14,37 proc. - Media Express, a 0,03 proc. - Eugeniusz Kann-Bogomilski. W minionym tygodniu udziałowcy zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku spółki 28,24 mln zł zasili kapitał zapasowy, natomiast 5,51 zostanie do końca grudnia wypłacone w dywidendzie.

ZPR Media szykuje seriale, spowolnienie wskutek epidemii

Po sprzedaży aktywów prasowych ZPR Media zajmuje się przede wszystkim usługami drukarskimi oraz produkcją treści wideo. Jako swoich głównych konkurentów wymieniła w sprawozdaniu czołowych producentów seriali i programów telewizyjnych.

- W kolejnym roku spółka chce koncentrować swoje działanie na segmencie produkcji telewizyjnej i wideo, konsekwentnie realizując strategię rozwoju w tym obszarze. Dotychczasowe doświadczenia dowodzą, że firma dysponuje dużym potencjałem, który potrafi umiejętnie rozwijać, oferując kompleksowe usługi produkcyjne, od wykreowania idei komunikacyjnej poprzez tworzenie scenariuszy, projektowanie oprawy graficznej, produkcję, postprodukcję aż po zagwarantowanie emisji - wyliczono.

Dodano, że firma zaczęła realizację pierwszych seriali, nie przekazano na razie żadnych dalszych informacji. - Spółka zamierza rozwijać produkcję seriali i filmów fabularnych i dokumentalnych. Zamierzamy rozwijać również produkcję nowoczesnych widowisk multimedialnych - zapowiedziano.

Realizację tych planów mogą spowolnić konsekwencje epidemii koronawirusa. - Głównym źródłem przychodów Spółki jest produkcja telewizyjna, drukarnia oraz dystrybucja w internecie i współpracujące przedsiębiorstwa mogą ograniczyć liczbę zleceń ze względu na to, że również zostali dotknięci ograniczeniami działalności gospodarczej w związku z epidemią. Może się to odbić negatywnie na ich kondycji finansowej i możliwościach płatniczych. Ewentualna utrata klientów mogłaby również negatywnie wpłynąć na wyniki Spółki - napisano.

Benbenek: będziemy producentem, rynek się konsoliduje

Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR decyzję o wycofaniu się z biznesu telewizyjnego tłumaczy głównie obecnością na MUX-8, któremu zarzuca słaby zasięg techniczny (Fokus TV emitowany jest na MUX-1, a Nowa TV – na MUX-8). - Wycofaliśmy się głównie przez multipleks ósmy, gdyby Nowa TV zaczęła się bilansować moglibyśmy kontynuować współpracę z Polsatem, ponieważ była bardzo dobra. Fokus rozwijał się bardzo dobrze, ale MUX-8 był główną przyczyną pozbycia się tych kanałów - uzasadnia.

Przeszkodą miała być także konieczność rozliczania się z każdej transakcji z Polsatem oraz problemy z dystrybucją, ponieważ z każdej umowy Grupy musiały się rozliczać.

Drugą kwestią ma być fakt chęci rozwoju kompetencji produkcyjnych. - W tej chwili jesteśmy już liczącym się producentem na rynku telewizyjnym, produkujemy nie tylko dla Polsatu, ale też dla innych stacji tv, również dla serwisów zagranicznych. Ten rynek będzie się rozwijać, jest coraz większa konkurencja. To powoduje jednak, że nie ma problemów ze sprzedażą dobrych pomysłów. Jako jednocześnie nadawca i producent byliśmy w wielu przetargach postrzegani jako konkurencja i do nich niedopuszczani. Teraz chcemy specjalizować się w produkcji, pandemia spowodowała, że małe firmy zaczęły sobie gorzej radzić, natomiast my nie mamy powodów - ocenia Zbigniew Benbenek w rozmowie z nami.

Jak dodaje, ten kierunek rozwoju ma być również istotny z punktu widzenia ich działalności w internecie. - Codziennie realizujemy „Super Raport”, wykorzystujemy nasze studia powstałe dla Nowa TV do realizowania programów dla „Super Expressu” czy Eski. Przyszłość dla brandów mediowych to produkcje wideo, podcasty. Chcemy rozwijać multimedialność „SE” i kanałów radiowych – podkreśla przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR Media.

Według niego rynek telewizyjny się konsoliduje i będzie się jeszcze bardziej konsolidować, szanse będą mieć jedynie najwięksi gracze. - Przy tym ten rynek nie rośnie, więc liczy się efekt skali. Widzimy to także na świecie: Murdoch sprzedał swoje imperium Disneyowi. Chodzi o to, aby mieć nie tylko dystrybucję, ale też treści. W skali globalnej rynek się konsoliduje, u nas także. To również jedna z przyczyn naszej decyzji – zaznacza przedsiębiorca.

Sam pozytywnie ocenia także działania Polsatu i rozwój Grupy w wielu segmentach. - Polsat doskonale się rozwija, zakup Interii to genialny ruch. Mają materiały wideo, które są produktem, mają dystrybucję na swoich kanałach, ale i w internecie. Posiadają telewizję satelitarną. Idą tym samym kierunkiem co Disney, rozwijają Iplę, która ma duże szanse na powodzenie, bo ludzie kupują zarówno treści lokalne, jak i międzynarodowe. Mając duży zasób treści mogą sprzedać prawa do Netflixa i je zmonetyzować – podsumowuje Zbigniew Benbenek w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Dołącz do dyskusji: ZPR Media z 34 mln zł zysku. Będzie produkować seriale i filmy

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tylko pytam
O co chodzi z tymi spółkami i zmienianiem podmiotu wydającego, skoro wszystko to i tak ZPR Media?
0 0
odpowiedź
User
Uber
Skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle?
0 0
odpowiedź
User
beata
cały śmietnik ZPR uciekł do TVP
0 0
odpowiedź